عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » احداث سد برای کنترل سیل در گلستان ضروری است

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای گلستان:

احداث سد برای کنترل سیل در گلستان ضروری است

احداث سد برای کنترل سیل در گلستان ضروری است

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای گلستان گفت: ساخت سد در استان به ویژه برای کنترل سیلاب های بهاره و تابستانه ضروری است و اگر سد گلستان در سیل سال 1380 نبود خسارات جبران ناپذیری به استان وارد می شد و فجایع انسانی و اقتصادی غیر قابل تصوری به وجود می آورد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گلستان، معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای گلستان در ویژه برنامه آب سرچشمه حیات، با موضوع سیل در گلستان اظهار کرد: زمانی که بارش بیش از حد معمول متداوم باشد امکان وقوع سیل بسیار بالا است و در استان گلستان سیل ها معمولا به دو بخش بهاره و تابستانه تقسیم می شوند.
مهندس سید محسن حسینی در این خصوص اظهار کرد: در بارش های بهاره مدت زمان بارش طولانی است و مقدار بارش کم است و گاهاً با ذوب برف نیز همراه می شوند و سیل های تابستان به دلیل شدت زیاد و مدت کم خسارات بیشتری به بار می آورد.
وی افزود: بزرگ ترین سیل استان سیل سال 1380 است که با دبی غیر قابل تصور 3017 متر مکعب در ثانیه در گرگان رود رخ داد و خسارات عمده ای وارد نمود.
مهندس حسینی با بیان عوامل تشدید کننده سیلاب در استان اظهار کرد: کاهش پوشش گیاهی در بالادست، سازه ها و پل های احداثی روی رودخانه ها، زمین شناسی و نوع خاک هر منطقه، جهت، میزان و طول شیب هر کدام از عوامل تشدید کننده سیلاب به شمار می رود و در استان گلستان نیز پل های غیر اصولی بر رودخانه زیاد احداث شده است که اصلاح این سازه ها نیاز به عزم و اراده جدی دستگاه های ذیربط دارد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا برنامه جامعی برای رودخانه های استان تدوین شده است یا خیر، گفت: 8 پروژه مهندسی رودخانه در استان در حال انجام است که نقشه برداری، تعیین حد بستر، رپر گذاری، اطلاع رسانی، اخذ سند، حفاظت از مجاری آبی، لایروبی و تثبیت بستر از این جمله است. هم اکنون بیش از 40 درصد از رودخانه های استان نقشه برداری، یک پنجم رودخانه های استان رپرگذاری، 200 تابـلو نصب و 200 کیلومتـر از رودخانه های استان نیز سالانه لایـروبی می شوند. همچنین 25 درصد رودخانه های استان نیز دیواره سازی شده است.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان افزود: در سیل سال 80 در استان اگر سد گلستان نبود قطعا شهر گنبد، آق قلا و انبار الوم و 70 روستای مسیر با فاجعه رو به رو می شد و ما با ساخت سدهای مخزنی و تاخیری در استان می توانیم به کنترل سیلاب کمک شایانی نماییم.
مهندس حسینی بیان کرد: در سال های اخیر به دلایل اقلیمی وقوع سیل افزایش یافته است و استان گلستان نیز از این قاعده مستثنی نیست.
وی با اشاره به برنامه جامع مدیریت سیل در استان گفت: در این برنامه جامع وظایف همه دستگاه های اجرایی مرتبط دیده شده است و این برنامه با 5 مولفه تدوین و گردآوری شده است که از جمله می توان به مدیریت حوضه های آبریز، کنترل فیزیکی سیلاب، آمادگی در مقابل سیلاب، آموزش و اطلاع رسانی و مدیریت سیلاب در دشت اشاره نمود.
مهندس حسینی تصریح کرد: کارگروه سیل استان به دبیری شرکت آب منطقه ای استان و زیر نظر مدیریت بحران فعالیت دارد و بهتر است هر گونه اعتبار سیل در قالب مدیریت جامع سیل باشد.
وی تصریح کرد: رودخانه خانه رود است و مردم می بایست رعایت حریم و بستر رودخانه را داشته باشند و در مواقع سیل از نزدیک شدن به رودخانه پرهیز نمایند.
 

احداث سد برای کنترل سیل در گلستان ضروری است

 


نام دستگاه ارسال کننده خبر : شرکت آب منطقه ای گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس1
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .