عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » خانه محمد ابراهیم دیلمی در بافت قدیم گرگان ثبت ملی شد

معاون میراث فرهنگی استان خبر داد:

خانه محمد ابراهیم دیلمی در بافت قدیم گرگان ثبت ملی شد

خانه محمد ابراهیم دیلمی در بافت قدیم گرگان ثبت ملی شد

 دکتر جاوید ایمانیان معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان امروز 16 آبان ماه 1396 از ثبت ملی خانه محمد ابراهیم دیلمی در بافت قدیم گرگان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان دکتر جاوید ایمانیان با اعلام این خبر تشریح کرد: اين اثر يكي از بناهاي قديمي بافت تاريخي گرگان متعلق به دوره قاجاری است كه در نزديكي دو بناي ثبتي مفيديان و فاطمي قرار دارد.

وی افزود: ديوار بلند خشتي- آجري‌،بازشو ها،  تيرها و اسكلت بام چوبي‌، بام سفال پوش و ساير مصالح بوم آورد آن باعث شده بنايي ارگانيك و همساز با اقليم و بافت پيرامونش باشد و حجم ساده ي بنا با فضاهاي پر و خالي ،متنوع شده و كاربردش متناسب تر گرديده است.

ایمانیان در ادامه به ویژگی های  خاص بنا اشاره کرد و افزود: قرارگيري در بافت تاريخي شهر، ديوار قطور و بلند خشتي – آجري، بام سفال پوش و شير سرهاي سه طبقه چوبي، زير زمين و سرداب در دل زمين، ايوان يا تالار ستوندار با منظري زيباي رو به حياط، اتاقهايي مدولار، با پيمون سه دري و حياطي  سنگ فرش با شبكه آبرساني آجري ، هماهنگ با بافت قديم از ویژگی های خاص بنای محمد ابراهیم دایمی است.

گفتنی است لوح ثبت اثر پس از صدور و طی تشریفات قانونی  با امضاء معاون رئیس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  به استان ابلاغ خواهد شد .

 

خانه محمد ابراهیم دیلمی در بافت قدیم گرگان ثبت ملی شد

 

 

نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .