عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » مدیرکل تعاون کار گلستان: سهم استان از تسهیلات روستایی ۳۸۰ میلیارد تومان است


مدیرکل تعاون کار گلستان: سهم استان از تسهیلات روستایی ۳۸۰ میلیارد تومان است

مدیرکل تعاون کار گلستان: سهم استان از تسهیلات روستایی ۳۸۰ میلیارد تومان است

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان از اختصاص ۳۸۰میلیارد تومان تسهیلات به روستاییان استان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی گلستان، دکتر سعید مازندرانی در جلسه کارگروه اشتغال شهرستان گرگان اظهار کرد: سهم روستاییان استان و شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر استان از تسهیلات ۱۲.۵ هزار میلیارد تومانی صندوق توسعه ملی، حدود ۳۸۰ میلیارد تومان است.

وی افزود: سهمیه اشتغال استان گلستان، نزدیک به ۲۰ هزار شغل است و به تبع آن، برای شهرستان گرگان، چهار هزار و ۳۲۰ شغل مشخص شده است.

مازندرانی با اشاره به نقش بانک ها در اجرای طرح های اشتغالزایی، تصریح کرد: استان در طرح رونق تولید، رتبه هفتم را در کشور داراست و نزدیک به ۴۷۰ میلیارد تومان تسهیلات در اختیار بنگاه های اقتصادی قرار گرفته که خود یک گام محکم در جهت تثبیت اشتغال است.

وی با بیان اینکه این تسهیلات در تثبیت اشتغال نقش اساسی داشته است، تاکید کرد: این اتفاق موجب شد تا جلوی اخراج حدود سه تا چهار هزار نفر از کارگران گرفته شود. حفظ و صیانت از نیروی کار موجود و ایجاد اشتغال جدید هدف اصلی از اجرای طرح های اشتغالزایی است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان با اشاره به طرح اشتغال روستایی و سهم استان از این تسهیلات، گفت: سهم استان از 12.5 هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغال روستایی، 3.8 درصد معادل حدود ۳۸۰ میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه محدودیتی در ارائه تسهیلات اشتغال روستایی وجود ندارد، ابراز کرد: برای ایجاد کارگاه‌های بزرگ تا مبلغ 70 میلیارد تومان تسهیلات چهار الی ۶ درصدی پرداخت می‌شود، همچنین طرح‎های خرد و متوسط نیز حمایت می‎شوند.

مازندرانی اذعان کرد: برای اجرای این کار دو مشکل داریم، فرصت چندانی برای جذب تسهیلات نداریم و این ممکن است موجب شود تا نتوانیم طرح های کیفی را انتخاب کنیم.

وی یادآور شد: دستگاه‌های اجرایی باید رسته‎های شغلی را به ما معرفی کنند برخی فعالیت‌های اقتصادی اشباع‌شده و بازار ندارد، لذا در طرح‌های تسهیلات اشتغال روستایی باید طرح‎های اولویت‎دار، بدیع و بازارمحور اولویت قرار بگیرند.

مازندرانی تأکید کرد: این فرایند به زودی شروع می شود و قبل از اسفند این کار باید صورت گیرد، اگر استانی نتواند از سهمیه خود استفاده کند تسهیلات به استان دیگری که نیاز دارد پرداخت می شود.

وی افزود: این یک فرصت طلایی است که باعث رشد استان می شود و اگر در این زمینه اقدام مطلوب نشود سبب ضرر و زیان خواهد بود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گلستان  با اشاره به اجرای طرح مشاغل خانگی هم گفت: در مشاغل خانگی قریب به یک میلیارد و ۷۲۰میلیون تومان تسهیلات 4 درصد برای گرگان در نظر گرفته شده و سقف وام ها نیز 10 میلیون تومان است.

وی گفت: در ارائه طرح‌های مشاغل خانگی یکی از مشکلاتی که اکثراً طرح‌ها دارند این است که بیشتر به طرح‌های خیاطی، آرایشگری و کامپیوتر که کاملا اشباع‌شده مطرح می‌شوند، بنده بازار کار این مشاغل را مطلوب نمی‎بینم از مسوولان  این انتظار می‎رود که پالایش اولیه نسبت به طرح‎های مشاغل خانگی داشته باشند.

مازندرانی افزود: ۱۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان تسهیلات مشاغل خانگی به استان اختصاص داده شده  و یکی از دلایلی که به استان نگاه ویژه شده این است که وزیر کار معین استان ما است.

وی با بیان این که وظیفه ماست که از تسهیلات به خوبی استفاده کنیم، توضیح داد: اگر برخی از شهرستان ها نتوانند از سهمیه خود استفاده کنند، در پایان سال آن را به شهرستان دیگر می دهیم.

مازندرانی با بیان این که در مشاغل روستایی تجربه بنگاه های زودبازده و طرح های کارآفرین را داریم، گفت: سعی می کنیم که سهمیه جدیدتری برای گرگان در نظر بگیریم، روی کیفیت طرح ها دقت کنیم تا انحراف از طرح نداشته باشیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گلستان اظهار کرد: ۵۲۷ میلیارد تومان، اعتبار تسهیلات بند الف و ب تبصره ۱۸ بودجه ۹۶، به بانک ها ابلاغ شده و وام ۱۵ درصدی ارائه می شود، این تسهیلات محدودیت روستایی ندارد و کسانی که در شهرک های صنعتی و شهرها هستند می توانند از آن استفاده کنند.

وی افزود: محاسبه تمام وام ها در استان نشان می دهد که امسال قادر هستیم دو هزار میلیارد تومان تسهیلات ارائه دهیم.

وی با بیان این که وام تسهیلات اشتغال روستایی بازپرداخت ۶ ساله و یک سال تنفس دارد، گفت: هر فردی که شغلی ایجاد می کند یا مجوزی می گیرد باید در سامانه رصد اطلاعات وی ثبت شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گلستان اظهار کرد: گلستان به دلیل طرح پایلوت در سال گذشته، رتبه یک را در طرح کارورزی دارد.

وی با بیان این که استان ۱۸ و نیم درصد فارغ التحصیل دانشگاهی بیکار دارد، افزود: طرح کارورزی زمینه خوبی برای کسب تجربه و جسارت در کارورز است و کارفرما نیز می تواند از موقعیت ایجاد شده بهره ببرد.

مازندرانی بیان کرد: طرح هر روستا یک تعاونی نیز یکی از راه های ایجاد اشتغال است و تسهیلات خوبی از محل وزرات تعاون داده می شود، این تسهیلات سه یا چهار درصدی است و در ۹ روستا انجام شده است.

وی با بیان این که این وام علاوه بر سهمیه استانی است، تصریح کرد: باید در روستاها صنایع تبدیلی به کار گرفته شود تا حداکثر بهره وری از محصولات روستایی صورت گیرد.

مازندرانی در پایان تأکید کرد: دولت به تنهایی از عهده ایجاد شغل برنمی آید، دولت می تواند قوانین کسب و کار را آسان و تسهیلات را روان تر در اختیار افراد قرار دهد و در بازاریابی و فروش محصولات به کارآفرین ها کمک کند.

 


نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : golestanmcls
  • بازدید : 843
  • کد خبر : 39733