عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » دانش و مهارت ساختن و نواختن کمانچه ترکمن استان گلستان میراث جهانی شد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان خبر داد :

دانش و مهارت ساختن و نواختن کمانچه ترکمن استان گلستان میراث جهانی شد

 مهندس ابراهیم کریمی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان خبر داد: دانش و مهارت ساختن و نواختن کمانچه ترکمن استان گلستان میراث جهانی شد.

به گزارش روابط  عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان مهندس ابراهیم کریمی مدیرکل این دستگاه خبر داد:  هنر ساختن و نواختن کمانچه، در ساعات اولیه صبح امروز پنجشنبه 16 آذر در دوازدهمین نشست کمیته بین دول یونسکو برای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس جزیره ججو کره جنوبی به ثبت جهانی رسید.

وی افزود: پرونده‌ی مهارت ساختن و نواختن کمانچه، مشترک با جمهوری آذربایجان که از مراحل ارزیابی فنی برای ثبت در فهرست معرف عناصر میراث ناملموس یونسکو عبور کرده بود با اکثریت آرا مورد تأیید اعضای کمیته میراث جهانی ناملموس قرار گرفت .

کریمی ادامه داد: این پرونده در ایران تلفیقی از  کمانچه ترکمن استان گلستان ، لرستان و آذربایجان است .

ابراهیم کریمی تشریح کرد: کمانچه یکی از قدیمی‌ترین و گسترده‌ترین ابزار موسیقی در منطقه به‌ویژه ایران و آذربایجان که در اجرای موسیقی کلاسیک و فولکوریک مورد استفاده قرار می‌گیرد .

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان در پایان گفت: امکانات گسترده و متنوع صوتی کمانچه سبب شده که در بیشتر نقاط شهری و روستایی در ایران از جمله استان گلستان و قوم ترکمن  در بیشتر مراسم که نیاز به همنوایی با مردم احساس شود از این ساز بهره برده شود

. گفتنی است با توجه به حوزه تخصصی کمانچه پرونده این اثر توسط خانه موسیقی ایران و کمک کارشناسان میراث فرهنگی استان من جمله اداره کل میراث فرهنگی استان گلستان در مسیر مستند سازی تهیه گردیده است.

 
 

نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .