عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » همچنان با بحران کم آبی مواجه هستیم

مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب استان گلستان:

همچنان با بحران کم آبی مواجه هستیم

همچنان با بحران کم آبی مواجه هستیم

  مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب گلستان از گذر بحران کم آبی در استان خبر داد و گفت: با تدابیر صورت گرفته و مدیریت مصرف هم استانی های عزیز، توانستیم بحران آبی را پشت سر گذاریم .

به گزارش پایگاه خبری شرکت آب وفاضلاب استان گلستان مهندس محمد هادی رحمتی افزود: گذر فصل تابستان بدون مشکل کمبود آبی به منزله عبور از بحران آبی در آن محدوده زمانی است اما نباید فراموش کرد که استان ما و بخصوص شهرهای گرگان و گنبد همچنان با بحران آبی روبرو هستند.

به گفته وی؛ کمبود بارش ها و کاهش روان آب ها، رشد ناموزون جمعیت و افزایش حاشیه نشینی در شهرها،عدم انطباق طرح های توسعه ای با مدیریت آب و عدم اتکا به طرح های آمایش سرزمین، چالش های مدیریت آب را جدی ساخته است.

وی تصریح کرد: با توجه به کاهش سطح منابع آبی و اهمیت صرفه جویی ، مدیریت مصرف آب و اصلاح الگوهای مصرف الزامی است.

مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب استان گلستان با اشاره به فعالیت انجام شده طی سال 92 و 93 برای ارتقای خدمات آبرسانی خاطر نشان کرد: در راستای افزایش منابع تامین 11 حلقه چاه در شهرهای گرگان،گنبد،ترکمن،بندرگز،مینودشت،گالیکش،خان ببین و فاضل آباد حفاری نموده است که 7 حلقه چاه با میزان تولید آب 12500 متر مکعب در شبانه روز به ظرفیت تولید جهت جبران بخشی از کمبود آب از محل اعتبارات طرحهای ملی و استانی به بهره برداری رسیده است

به گفته وی استفاده از سامانه های تله متری ، نقشه های GIS و کنترل مخازن و توزیع مناسب آب در شبکه های آبرسانی از جمله فعالیت هایی است که در راستای افزایش بهره وری و بازسازی 17 حلقه چاه در سطح استان صورت گرفته است.

وی اضافه کرد شاخص آب تجدید شونده کشور 1850 متر مکعب در سال است در صورتیکه در استان گلستان این شاخص 1450 متر مکعب در سال میباشد،لذا محدودیت ذاتی منابع آب تجدید شونده از مهمترین چالش استان محسوب میشود .

وی از دیگر چالشهای تامین آب شهری را عدم بهره برداری از سدهای استان بیان کرد و افزود شهر گرگان بعنوان تنهامرکز استان از آب سطحی و تامین آب از سد بی بهره می باشد.

مهندس رحمتی افزود ضرورت دارد تا سال 1400 تمهیدات لازم برای بهره مندی آب شرب از سدهای در دست مطالعه در جهت ساخت برای شهرهای استان برنامه ریزی و اقدام شود.

به گفته وی؛ گذر از بحران کم آبی به منزله پایان این بحران نیست به همین منظور هم استانی های عزیز می بایست درست مصرف کردن را سرلوحه کار خود قرار داده و با توجه به شرایط استثنایی شهر گرگان، بیش از پیش مصرف آب شرب را مدیریت کنند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان با اشاره به اهمیت آموزش، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در ارتباط با مصرف بهینه آب خاطر نشان کرد: افت شدید منابع آبی، افزایش جمعیت و به دنبال آن افزایش مصرف، تامین آب شرب را با مشکلاتی مواجه ساخته است که می بایست با فرهنگ سازی و مدیریت مصرف این مشکلات را مرتفع ساخت.

وی افزود: برای ارتقای آگاهی جامعه باید روش های کاهش مصرف و جایگزین های مصرف در اختیار آحاد جامعه قرار گیرد.

مهندس رحمتی یادآور شد: در این شرایط می توان فهرستی از اولویت های مصرف تهیه کرد تا هر مشترک بداند که در شروع وضعیت کم آبی، محدودیت آب برای چه مصارفی به کار می رود.

مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب استان گلستان در خاتمه تاکید کرد برای مقابله با خشکسالی و کاهش اثرات آن وجبران عقب ماندگی استان در ارائه خدمات آب وفاضلاب نیازمند توجه جدی به تکمیل طرحهای ملی آبرسانی ،بهره مندی از آب سطحی و سدهای استان ،تقویت اعتبارات بخش فاضلاب جهت حفظ از محیط زیست و منابع آب در دسترس ،استفاده از منابع آب غیر متعارف شامل آب شیرین کن ها ، باروری ابرها و در نهایت قیمت گذاری اقتصادی آب و افزایش بهره وری آب در بخش های کشاورزی ،شرب و صنعت می باشد.

 


نام دستگاه ارسال کننده خبر : شرکت آب وفاضلاب شهری استان گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : ایوبی
  • بازدید : 1324
  • کد خبر : 4013