عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » روستای فارسیان قانچی می تواند به عنوان اولین پایگاه روستایی ملی به کشور معرفی شود

مهندس کریمی در آیین رونمایی از لوح ثبت ملی روستای فارسیان قانچی شرستان آزادشهر:

روستای فارسیان قانچی می تواند به عنوان اولین پایگاه روستایی ملی به کشور معرفی شود

روستای فارسیان قانچی می تواند به عنوان اولین پایگاه روستایی ملی به کشور معرفی شود

 مهندس ابراهیم کریمی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان گلستان گفت: در صورت رعایت ضوابط ساخت و ساز در بافت تاریخی روستای فارسیان قانچی ، این روستا می تواند به عنوان اولین پایگاه روستایی ملی به کشور معرفی شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان ابراهیم کریمی صبح امروز پنجشنبه 30 آذر 96 در آیین رونمایی از لوح ثبت ملی روستای فارسیان قانچی شهرستان آزادشهر که با حضور حبیب شفائی فرماندار شهرستان، بخشدار، اعضای شورای اداری آزادشهر، شورا و دهیار روستای تاریخی فارسیان قانچی شهرستان آزادشهر و جمعی دیگر از مسوولین و حضور مردمی  در محل مسجد جامع روستای تاریخی فارسیان قانچی شهرستان آزادشهر برگزار شد گفت: با توجه به ظرفیت های بسیار خوب روستای فارسیان قانچی و در صورت رعایت ضوابط ساخت و ساز در بافت تاریخی روستا ، این روستا می تواند به عنوان اولین پایگاه روستایی ملی به کشور معرفی شود.

وی با اشاره به ثبت ملی این روستای تاریخی در فهرست آثار ملی کشور خاطر نشان کرد: روستای فارسیان قانچی شهرستان آزادشهر به عنوان دومین بافت روستایی استان گلستان به شماره 31860 در تاریخ  1396/07/23 به ثبت ملی رسید که این دومین رخداد مهم در ثبت ملی حوزه روستایی این استان پس از ثبت ملی روستای زیارت گرگان است.
کریمی در ادامه گفت : امروز با افتخار تصاویر روستای فارسیان را تابلو و نگین گردشگری استان گلستان قرار داده و با سربلندی این مکان در فضای مجازی به همگان معرفی می شود.

وی باتاکید برضرورت حفظ هویت تاریخی روستا فارسیان و پرهیز از ساخت و سازهای نامتعارف دراین روستا، اضافه کرد: باید ضوابط اجرایی در خصوص ساخت و سازها در بافت تاریخی روستا رعایت شود تا این روستای ارزشمند که دومین ماسوله ایران نام دارد بافت زیبا و تاریخی خود را از دست ندهد .

ابراهیم کریمی به اهمیت ثبت ملی این اثر ارزشمند اشاره کرد و افزود:  ثبت ملی این روستای تاریخی باعث جذب توریسم داخلی و خارجی که رونق اقتصاد و اشتغالزایی را همراه خواهد داشت می شود که این امر حائز اهمیت می باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان در پایان یادآور شد: امروز شهرستان آزادشهر با ثبت 34 اثر یکی از مراکزی است که نشان می دهد از نظر تاریخی حرف هایی برای گفتن دارد که البته ثبت چند اثر دیگر نیز در دست اقدام است.

"روستای تاریخی فارسیان قانچی از توابع شهرستان آزادشهر بخش چشمه ساران  و در مسیر جاده آزادشهر به شاهرود واقع است و با شهرستان آزادشهر 35 کیلومتر و با شهرستان گرگان که مرکز استان است  115 کیلومتر فاصله دارد.

 فارسیان قانچی با توجه به نوع معماری و شکل گیری روستا بر اساس شرایط جغرافیایی و توپوگرافی منطقه به صورت پلکانی و همچنین دیگر ویژگیهای منحصربفرد طبیعی، زیست محیطی ، مولفه های اقلیمی ، تاریخ و قدمت روستا ، ویژگی های خاص فرهنگی و اجتماعی، میراث فرهنگی ناملموس، ویژگی های اقتصادی، معیشتی، ویژگی های کالبدی و فضایی، نظام محله بندی و شکل گیری روستا، کیفیت ابنیه ها و فرم پلان بناها، شبکه ارتباطی و معابر، ارزش های معماری حائز شرایط ثبت در فهرست آثار ملی شده است.

 

نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .