عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » بیش از 2 میلیارد ریال درآمد حاصل از فروش بلیط بلندترین گنبد آجری جهان ( گنبد قابوس) در سال گذشته

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان:

بیش از 2 میلیارد ریال درآمد حاصل از فروش بلیط بلندترین گنبد آجری جهان ( گنبد قابوس) در سال گذشته

بیش از 2 میلیارد ریال درآمد حاصل از فروش بلیط بلندترین گنبد آجری جهان ( گنبد قابوس) در سال گذشته

 در نشست مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان با فعالان فرهنگی، اجتماعی و رسانه های گنبدکاووس در خصوص توسعه صنعت گردشگری شهرستان عنوان شد: بیش از 2 میلیارد ریال درآمد از فروش بلیط بلندترین گنبد آجری جهان طی یک سال در شهرستان گنبد کاووس حاصل شد.

به گزارش روابط عمومی وامور فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان گلستان: نشست مهندس ابراهیم کریمی مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان گلستان با فعالان فرهنگی، اجتماعی و رسانه ای گنبدکاووس در تاریخ 11 دی 96 با موضوعات "میراث فرهنگی، و بازتولید هویت شهروندی گنبدی، بایسته های توسعه گردشگری، برونداد ثبت های جهانی و ملی" در حسینیه اندیشه انقلاب اسلامی شهرستان گنبد کاووس برگزار شد.

مهندس کریمی در این نشست یکی از اهداف اصلی خود را توازن بخشی و تمرکز زدایی در استان اعلام کرد و گفت : این اداره کل به مراکز خود در شهرستان ها این اختیار را داده که بسیاری از موضوعات و مسایل را در همان مرکز انجام شود چرا که اعتقاد ما بر اینست همه شهرستانها باید از ظرفیتهای موجود خود استفاده کنند و بتوانند در یک فضای رقابتی خوب فرصتها را در اختیار شهروندان قرار دهند.

وی در ادامه با اشاره به ظرفیتهای بسیار خوب گنبد کاووس در حوزه های مختلف عنوان کرد: شهرستان گنبد کاووس ظرفیت های فوق العاده زیادی در همه زمینه ها دارد از جمله آنها می توان به حوزه های  اقتصادی ، فرهنگی و سیاسی اشاره نمود.

کریمی افزود: یکی از محاسن خوب شهرستان گنبد کاووس مطالبه گری آن بوده که می توان در این راستا به وجود رسانه های خوب ، جوانان پویا و پای کار ، انجمنهای مردم نهاد فعال که همیشه گنبد را با تمامی شهرستانهای دیگر متفاوت کرده اشاره کنیم  و  فرصتی برای گنبد به شمار می رود.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان گلستان اضافه کرد: در کنار این موضوعات وجود فرهنگهای مختلف ، اقوام رنگارنگ و همچنین آداب و رسوم متفاوت در این شهرستان باعث شده فرصتهای خوبی در همه حوزه ها ایجاد شود.

 در ادامه مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از ثبت ملی ساختمان تاریخی (کاخ) واقع در شبکه بهداشت گنبدکاووس در آینده ای نزدیک خبر می دهد.

وی به  وجود برخی دیگر از  بناهای تاریخی در گنبدکاووس اشاره کرد  و افزود: موافقت اولیه برای ثبت ملی بنای تاریخی ساختمان آموزشی تربیت معلم (فرهنگیان) نیز گرفته شده که انشالله به زودی برای پرونده این بنا نیز به سازمان مرکزی ارسال خواهد شد.

 وی در خصوص برج قابوس به عنوان بلندترین گنبد آجری جهان در گنبدکاووس که یکی از جاذبه های گردشگری این شهرستان می باشد و به ثبت جهانی هم رسیده ، گفت: اگر بین گنبد قابوس و مردم شهرستان قرابت معنوی بیشتری به وجود آید، این گنبد تاریخی می تواند به تنهایی برای مردم این شهر درآمدزا باشد.

مهندس کریمی، برگزاری مراسم نوروزگاه و جشنواره اقوام ایران زمین، راه اندازی بازارچه صنایع دستی در کنار گنبد قابوس و چاپ بروشورهای تبلیغاتی درتعطیلات نوروز را از جمله اقدامات میراث فرهنگی گلستان برای معرفی گنبدقابوس برشمرد و اضافه کرد: بایستی به همین میزان نیز مردم و ادارات و نهادها، تشکل های مردم نهاد و هنرمندان این شهرستان در معرفی گنبد قابوس تلاش نمایند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان در ادامه گفت: گنبد جهانی قابوس تنها متعلق به میراث فرهنگی نیست بلکه همه دستگاه ها و نهادها باید در نگهداشت برج و توسعه و عمران محوطه آن با میراث فرهنگی همکاری نمایند.

کریمی ادامه داد:  با این حال اداره کل میراث فرهنگی درسال گذشته برای توسعه محوطه گنبدقابوس و پلان مدیریتی آن مبلغ 10 میلیارد ریال اعتبار پیش بینی کرد که به دلیل مشکلات مالی کشور این رقم به طور کامل تخصیص نیافت.

وی افزود: برای سال جاری نیز مبلغ 20 میلیارد ریال  برای گنبد قابوس  شامل احداث سالن های همایش، سرویس بهداشتی و نظایر آن پیش بینی شده که درصورت تخصیص، طرح های پیش بینی شده اجرایی می شود.

کریمی به درآمدهای گنبد قابوس نیز اشاره کرد و گفت: درآمدهای این اثر تاریخی از محل بلیط فروشی از مبلغ 700 میلیون ریال در گذشته به 2 میلیارد و 500 میلیون ریال درسال رسیده و باتوجه به مصوبه سازمان میراث فرهنگی، از سال آینده تمامی درآمدهای آثار تاریخی پس از واریز به خزانه مجددا  به استان بر می گردد تا صرف توسعه و عمران آن بنا شود.

 وی با اشاره به ظرفیت های گردشگری گلستان و گنبدکاووس افزود: درسال های گذشته این استان مقصد گردشگری نبود و تنها به عنوان معبری برای عبور گردشگران مطرح بود و مسافران کمتر در گلستان اقامت می کردند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان یادآور شد: با اقداماتی که برای جذب گردشگر و اقامت آنان درسال های اخیر دراین استان انجام شد، میزان اقامت گردشگران از 304 هزار مسافر در نوروز 94 به یک میلیون و 67 هزار نفر در نوروز 96 افزایش یافت.

کریمی گفت: استان گلستان ظرفیت های گردشگری زیادی دارد که مهمترین ظرفیت و فرصت آن تنوع اقوام با فرهنگ های متفاوت است که گردشگران را به خود جذب می کند.

وی با تاکید برضرورت استفاده بهینه از ظرفیت اقوام درجذب گردشگر دراستان گلستان، افزود: باوجود اینکه گنبدکاووس ظرفیت های زیادی درحوزه های تاریخی، فرهنگی و اقتصادی دارد اما هنوز از این ظرفیت ها به خوبی برای جذب گردشگر استفاده نشده و یک دلیل آن کمبود مراکز اقامتی این شهرستان است.

کریمی اضافه کرد: از سال 1394 تاکنون مجوز چندین مرکز اقامتی پذیرایی در شهرستان گنبد کاووس توسط این اداره کل صادر شده است در آینده نزدیک با راه اندازی به تدریج آنها بسیاری از مشکلات این حوزه برطرف می شود و علاوه بر آن استقبال گردشگران از مناطق روستایی و اقامت در کلبه ها، خانه ها و آلاچیق های روستاها ( بوم گردی روستایی) افزایش یافته و این می تواند نقیصه کمبود مراکز اقامتی در گنبدکاووس را جبران نماید.

شایان ذکر است  در این نشست که توسط مجمع وفاق اسلامی گنبدکاووس و پایگاه خبری سلام گنبد برگزار شد، مدیرکل میراث فرهنگی، به سوالات فعالان فرهنگی پاسخ داد.

"شهرستان 350 هزار نفری با تنوع اقوام و مذاهب درشرق استان گلستان واقع است و برج قابوس بن وشمگیر، تالاب های بین المللی، مرقد امامزاده یحیی بن زید (ع)، شهر باستانی جرجان، دیوار تاریخی گرگان، مرز و بازارچه مرزی و مجموعه سوارکاری از جمله آثار تاریخی و گردشگری این شهرستان می باشد."

 

نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .