عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » بارش ها نسبت به سال قبل 26.5 درصد افزایش و نسبت به بلند مدت 9 درصد کاهش داشت

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان:

بارش ها نسبت به سال قبل 26.5 درصد افزایش و نسبت به بلند مدت 9 درصد کاهش داشت

بارش ها نسبت به سال قبل 26.5 درصد افزایش و نسبت به بلند مدت 9 درصد کاهش داشت

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان اظهار کرد: بارش های سال آبی جاری نسبت به بارش سال قبل 26.5 درصد افزایش و نسبت به بلند مدت 9 درصد کاهش داشته است.
به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گلستان، مهندس علی نظری در چهارمین کارگروه ارتقای توانمندی نظام نظارت و بازرسی در صیانت از منابع آب استان افزود: حجم کل سدهای مخزنی استان 268 میلیون متر مکعب است و تا تاریخ 24 دی ماه حدود 13 درصد از حجم مخازن سدهای استان آبگیری شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 63 درصد کاهش داشته است.
وی با اشاره به کاهش محسوس آورد رودخانه های استان افزود: برداشت بیش از حد از آب های زیرزمینی موجب می شود رواناب های رودخانه های ما نیز به حداقل برسد و هم اکنون نیز بین 50 تا 80 درصد کاهش رواناب در رودخانه های استان داریم. اگر همین روند تداوم پیدا کند سبب فصلی شدن رودخانه های استان می شود.
مهندس نظری بیان کرد: ما بر آنیم در این جلسات مشکلات و موانع را بررسی کنیم و راهکار ارائه کنیم. چون اگر ما امروز مدیریت عرضه و مصرف را توامان نداشته باشیم فردا دیر است. امروز در کل مسائل شرب و صنعت و کشاورزی اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به مردم داریم و مردم حق دارند قوانین را بدانند و با اجرای قوانین با کمک مردم می توانیم به پشتیبانی و حمایت از منابع آب بپردازیم.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان افزود: سال گذشته همکاران ما آگاهی رسانی و اطلاع رسانی فراوانی به مردم داشتند که متاسفانه عده ای به این مهم توجه نکردند و علیرغم هدر دادن آب دچار ضرر و زیان هم شدند، امسال تقاضا داریم کشاورزان به اخطاریه ها و الگوی کشت و پروانه های بهره برداری توجه بیشتری داشته باشند و به تمدید پروانه های خود بپردازند و قطعا ما نیز در کنار کشاورزان هستیم.
مهندس نظری با بیان این که پتانسیل اولیه آب زیرزمینی استان 1250 میلیارد متر مکعب است، گفت: 960 میلیون متر مکعب از این آب قابل برنامه ریزی است که تاکنون تخصیص آب زیرزمینی استان نسبت به منابع آب زیرزمینی تجدید شونده برابر 96 درصد می باشد. همچنین تخصیص آب سطحی استان نسبت به منابع آب سطحی تجدید شونده برابر 72 درصد است.
مهندس نظری با مقایسه تعداد چاه های حفر شده از سال 59 تاکنون اظهار کرد: سال 59 جمعیت استان حدود 700 هزار نفر و تعداد چاه های حفر شده در استان حدود 3 هزار حلقه بود. در سال 95 جمعیت استان به حدود یک میلیون و 800 هزار نفر رسیده است و تعداد چاه های حفر شده در استان به 36 هزار حلقه رسیده است که رشد 12 برابری را نشان می دهد.
همچنین حجم برداشت از آب زیرزمینی استان در سال 59 حدود 63 میلیون متر مکعب بود که هم اکنون به یک میلیارد و 200 میلیون متر مکعب رسیده است که رشد 19 برابری را نشان می دهد.
وی افزود: هم اکنون تعداد 14 سد در دست بهره برداری، 3سد در دست مطالعه و 4 سد نیز در دست ساخت و یا اجرا داریم.
مهندس نظری راه اندازی گروه های گشت و بازرسی، پر و مسلوب المنفعه نمودن چاه های غیر مجاز، خريد و نصب کنتورهای فهام و هوشمند آب و برق، آموزش همگانی(تهيه و پخش برنامه های آموزشی و اطلاع رسانی و ...) تهيه بانک اطلاعاتی چاهها، ساماندهی شرکتهای حفاری، مطالعه و ايجاد تشکل های آب بران آب زيرزمينی و تغذیه مصنوعی را از جمله محورهای مهم طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی استان عنوان کرد.
وی همچنین افت سطح آب در آبخوان کم عمق و افزایش درخواست کف شکنی چاه ها، تجاوز و اضرار به حریم آب چاه های مجاز دارای پروانه بهره برداری، ایجاد فرونشست و از بین رفتن حجم مفید آبخوان و خسارت به تاسیسات در سطح زمین (لوله زایی) افت تراز آب در آبخوان عمیق و تهدید منابع آب شرب که عمدتاً از آبخوان عمیق تأمین می شوند و
شوری آب و بیابانزایی را از جمله مهم ترین نتایج برداشت آب چاه های غیر مجاز و اضافه برداشت چاه های مجاز در استان بیان کرد.
مهندس نظری در خصوص تعیین تکلیف چاه های فاقد پروانه بهره برداری نیز گفت: تعداد 547 حلقه چاه محفوره بعد از سال 85 در استان داریم که باید انسداد شود و تعداد چاه های فاقد پروانه فرم 1محفوره قبل از سال 85 در استان 15640حلقه وتعداد چاه های فرم 5 محفوره قبل 85 نیز 6010 حلقه است که در صورت رعایت الزامات فنی و عدم اضرار به دیگران تعیین تکلیف می شوند.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان افزود: همکاری همه جانبه مردم در بهره برداری از آب، توجه دادن به مردم نسبت به پدیده خشکسالی و تغییر اقلیم، تشویق مردم به عدم کشت محصولات پرآب طلب و ترغیب آنان به کشت محصولات دیم یا با نیاز آبی کم، جلوگیری از آلودگی منابع آب، مصرف بهینه آب در بخش های کشاورزی، صنعت، شرب، استفاده از روش های نوین آبیاری، مشارکت همه بخش های مختلف مصرف در مدیریت آب، بازنگری اقتصاد کشاورزی با هدف ارتقاء توان مالی کشاورزان، افزایش میزان تولید در هکتار با استفاده از کشت گونه های پرمحصول و کم آب طلب، همکاری با آماربرداران منابع آب، آگاهی و آموزش دادن قوانین آب به بهره برداران ار جمله انتطارات ما از مردم و دستگاه ها است.
حجت الاسلام مهدی قاسمی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گلستان نیزدر این جلسه گفت: بر اساس طرح صیانت از منابع آب کشور 5 اولویت راهبری جهت اجرا ابلاغ شده که هر راهبردی دارای اقداماتی است که در جلسات قبل بندهای هر یک از اولویت ها تعیین و جهت اجرا ابلاغ شده و اقدامات دستگاه های متولی در این خصوص نیز اخذ شده است.
وی در ادامه ضمن تشکر از گزارش مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان بابت گزارش وضعیت منابع آب استان به برخی سوالات حقوقی پیرامون منابع آب پاسخ دادند.

 

بارش ها نسبت به سال قبل 26.5 درصد افزایش و نسبت به بلند مدت 9 درصد کاهش داشت

 

 


نام دستگاه ارسال کننده خبر : شرکت آب منطقه ای گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .