عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » مرکز تکثیر و پرورش زالو گلستان چهارمین مرکز مجهز به فناوری استخراج آنزیم از بزاق زالو در دنیاست

مدیرکل شیلات گلستان؛

مرکز تکثیر و پرورش زالو گلستان چهارمین مرکز مجهز به فناوری استخراج آنزیم از بزاق زالو در دنیاست

مرکز تکثیر و پرورش زالو گلستان چهارمین مرکز مجهز به فناوری استخراج آنزیم از بزاق زالو در دنیاست

مدیر کل شیلات گلستان با اشاره به فعالیت های علمی مرکز تکثیر و پرورش زالوی گلستان اظهار کرد: مرکز تکثیر و پرورش زالو گلستان به عنوان چهارمین مرکز در جهان به فناوری استخراج آنزیم از بزاق زالو دست یافته است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شیلات گلستان، مهندس سید جواد قدس علوی چهارشنبه 4 بهمن در اولین کارگاه ملی تکثیر و پرورش زالو طبی در گرگان، تصریح کرد: صنعت پرورش زالو با توجه به نیاز بازارهای داخلی و خارجی به این محصول در حال گسترش است و سرمایه گذاری در این حوزه تاثیرگذار و ثمربخش خواهد بود.
وی با بیان اینکه ارزآوری این صنعت قابل قبول بوده، یادآور شد: توسعه کارگاه های تکثیر و پرورش زالو طبی یکی از راه حل های رفع مشکل بیکاری و افزایش درآمد در استان است.
وی یکی از مهمرین ظرفیت های پرورش زالو را صادرات آن دانست و خاطر نشان کرد: توجه به بازارهای جهانی و افزایش صادرات این محصول باید به برنامه و اولویت جدی فعالان این بخش صورت گیرد و از مزایای آن برای ارزآوری بیشتر استفاده شود.
مدیرکل شیلات گلستان اظهار کرد: ارزآوری پرورش زالو می تواند به ایجاد انگیزه بیشتر برای توسعه این صنعت و حل مشکلات سرمایه گذاران توسط مدیران نیز منجر شود.
قدس علوی ادامه داد: هر واحد بهره برداری و تولید زالو به 130 مترمربع فضای مفید مسقف احتیاج دارد که این نیاز اندک به فضای کاری می تواند راه اندازی آن در همه مناطق از جمله روستاها را آسان کند.
وی گفت: اجرای این گونه طرح ها در روستاها می تواند علاوه بر ایجاد شغل پایدار برای جوانان روستایی از افزایش مهاجرت به شهرها جلوگیری کند.
وی با بیان ظرفیت های زالو در علم طب، گفت: زالو درمانی به عنوان یکی از اصول درمانی توصیه شده طب سنتی در حال توسعه در کشور و جهان بوده و به همین تناسب نیاز به تکثیر و پرورش زالو در حال افزایش است.
مدیر کل شیلات گلستان ادامه داد: با افزایش مصرف سموم شیمیایی در بخش کشاورزی، زیستگاه های طبیعی زالو در حال نابودی بوده و رونق و گسترش تکثیر مصنوعی زالو طبی ضروری است.
قدس علوی ادامه داد: همه منابع تکثیر و پرورش زالو در کشور و به خصوص گلستان وجود دارد که بهره مندی از این امکانات می تواند به رونق و توسعه هر چه بیشتر این صنعت نوپا در استان منجر شود.
وی افزود: طرح تکثیر و پرورش زالوی طبی می تواند به عنوان یکی از مصوبات در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان مورد توجه قرار گیرد. چرا که حائز برخی از شاخص های اقتصاد مقاومتی است.
گفتنی است نخسین کارگاه ملی تکثیر و پرورش زالو طبی با میزبانی  اداره کل شیلات گلستان و شرکت پارسیان زالو تندیس در شهر سرخنکلاته و به مدت یک روز، با حضور مدیران ادارت کل شیلات استان های کشور، مدیر کل دفتر آبزیان آب های شیرین سازمان شیلات ایران، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان و رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان برگزار شد.

نام دستگاه ارسال کننده خبر : شیلات
تأیید کننده خبر : کیانی پور
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : شیلات 1
  • بازدید : 1543
  • کد خبر : 41602