عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » ثبت ملی فن و مهارت شَموشِه بافی روستای زیارت گرگان


ثبت ملی فن و مهارت شَموشِه بافی روستای زیارت گرگان

ثبت ملی فن و مهارت شَموشِه بافی روستای زیارت گرگان

دکتر جاوید ایمانیان معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان خبر داد: فن و مهارت شَموشِه بافی روستای زیارت گرگان در فهرست آثار میراث فرهنگی ناملموس کشور به ثبت ملی رسید.

به گزارش روابط عمومی وامور فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان جاوید ایمانیان امروز سه شنبه 15 اسفند 96 با اعلام این خبر گفت:  فن و مهارت شَموشِه بافی روستای زیارت گرگان در جلسه کمیته میراث فرهنگی ناملموس که روز چهارشنبه مورخ 9 اسفند 96 به ریاست دکتر طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور با حضور دکتر نظری مدیر کل دفتر ثبت آثار و تعیین حرایم کشور ، هیات داوران و تنی چند از کارشناسان ثبت و تعیین حرایم استان ها در محل سالن فجر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد در فهرست آثار میراث فرهنگی ناملموس کشور به ثبت رسید.

وی تشریح کرد:"شَموشِه" در گویش محلی مردم روستای زیارت به معنای "تَرکِه" است و یکی از رشته های وابسته به معماری بومی این منطقه، شموشه بافی است که از درهم تنیدن سرشاخه های درختان جنگلی به دور ستون های چوبی ایجاد می­گردد. این امر در محل ساخت خانه مورد نظر پس از انجام تقسیمات اتاق های آن صورت می­گیرد. شموشه در جداره ها و دیوارهای خانه های روستایی بکار می­رود. 

ایمانیان  ادامه داد: چوب یکی از مهمترین مصالح مورد استفاده در ساخت خانه های روستای زیارت به حساب می ­آید. در همین راستا یکی از شیوه ها و تکنیک­هایی که در خانه های روستا به منظور ساخت دیواره های بنا مورد استفاده قرار می­گیرد، "شموشه بافی" است. روستاییان مصالح مذکور را غالباً از محیط پیرامون و از نزدیکی روستا تهیه می­کنند و برای تبدیل آن نیاز به انجام عملیاتی پیچیده ایی ندارند. پس از اتمام بافت شموشه در دیواره خانه، آن را با زردِ گِل (گِل زرد رنگ) که همان کاهگل است، می­پوشانند و در مرحله پایانی با کَهو گِل (گل آبی رنگ یا به رنگ کبود) که به رنگ خاکستری متمایل به آبی است، رویه آن را رنگ می­کنند.

معاون میراث فرهنگی استان گفت: لوح ثبتی فن و مهارت شَموشِه بافی روستای زیارت گرگان پس از طی تشریفات قانونی توسط معاون رییس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی صادر و به استان ابلاغ خواهد شد.


نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .