عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » دشمن طبیعی آفت شب‌پره شمشاد در استان گلستان شناسایی شد

به همت کارشناسان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان:

دشمن طبیعی آفت شب‌پره شمشاد در استان گلستان شناسایی شد

 

به همت کارشناسان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان ، گونه ای مگس با نام علمی Compsilura concinnata از خانواده Tachinidae که پارازيتوئيد شفيره های شب پره شمشاد می باشد؛ شناسایی گردید .

 به گزارش  اداره کل منابع طبیعی  و آبخیز داری استان گلستان ؛ شب‌پره شمشاد با نام علمی Cydalima perspectalis یکی از آفات بسیار خسارتزا و در توده‌های با ارزش شمشاد در شمال کشور می‌باشد که اولین بار در خرداد ماه سال 1395 از منطقه چالوس و نوشهر گزارش گردید و طی دو سال اخیر موجب خسارت زیادی بر روی درختان شمشاد گردیده است .

  در اواسط اردیبهشت ماه سال جاری کارشناسان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان طی بازدید‌های مستمر از توده‌های آلوده شمشاد موفق شدند دشمن طبیعی این آفت را که یک گونه مگس می‌باشد، از روی شفیره‌های شب‌پره شمشاد جمع‌آوری کنند. پس از هماهنگی و تحویل نمونه‌ها به موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور در نهایت با توجه به بررسی‌های علمی صورت گرفته مگس عامل پارازیتوئید شفیره‌های شب‌پره شمشاد شناسایی گردید.

همچنین گونه این مگس-  Compsilura concinnata - پارازيتوئيد شفيره آفات شب‌پره زيادي از جمله پروانه ابريشم‌باف ناجور نیز مي‌باشدکه این دشمن طبیعی موجب از بین رفتن درصد قابل توجهی از شفیره‌های آفت شب‌پره شمشاد طی نسل اول گردید.

 

 

 

 

 

 


 

 

 


نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس1
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .