عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » نخستین جلسه ستاد هماهنگی شهرها و روستاهای دوستدار کتاب استان گلستان تشکیل شد


نخستین جلسه ستاد هماهنگی شهرها و روستاهای دوستدار کتاب استان گلستان تشکیل شد

نخستین جلسه ستاد هماهنگی شهرها و روستاهای دوستدار کتاب استان گلستان تشکیل شد

نخستین جلسه ستاد هماهنگی شهرها و روستاهای دوستدار کتاب استان گلستان با حضور مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی و کتابخوانی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور و مدیران استانی در روز پنج شنبه 21 تیرماه 97 برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان در ابتدای جلسه عبدالرضا چراغعلی مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گلستان ضمن اشاره به آمارها و اخبار کتاب و کتاب خوانی در سطح استان گلستان به تبیین برنامه ها و ترسیم نقشه راه کتاب و کتاب خوانی در استان اشاره کرد و گفت: با کار جزیره ای به نتیجه نخواهیم رسید و امیدوارم در آینده با هم افزایی و برگزاری جلسات با فرمانداران و بخش داران،شهرداری ها و چهره های فرهنگی بتوانیم از این بحران فرهنگی ایجاد شده و آمار پایین سرانه مطالعه رهایی یابیم.

بر اساس این گزارش: عادله کشمیری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان در ادامه جلسه به جایگاه قلم و ارزش اهل قلم در قرآن کریم و دین مبین اسلام اشاره کرد و ادامه داد: از سال 93 چهار برنامه انتخاب و معرفی پایتخت کتاب، جشنواره دوست داران کتاب و کتاب عشایری،حمایت و تقدیر از دورهمی های کتاب خوانی و تشکل های مردم نهاد کتاب خوانی،جام باشگاه های کتاب کودکان و نوجوان در دستور کار و فعالیت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: امید است در آینده شاهد رشد کمی و کیفی بیشتر در این حوزه ها با حضور منظم و مستقیم مدیران استانی باشیم تا بتوانیم با تصمیم گیری ها و تصمیم سازی های درست نتایج مطلوب تر و رشد فزاینده ای را مشاهده کنیم.

در ادامه جلسه مدیران و نمایندگان آموزش و پرورش،کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان،نهاد کتابخانه ها و کانون های مساجد استان به نوبت ضمن ارائه آمار و اشاره به طرح های توسعه ای و فعالیت های خلاقه خود مطالبی را پیرامون موضوع جلسه به سمع حاضران رساندند.

در پایان جلسه علی اصغر سیدآبادی مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی و کتابخوانی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن اشاره به سابقه تاریخی شهر گرگان و استان گلستان و موقعیت چندفرهنگی آن به کتاب به عنوان یک منبع در مسیر توسعه اشاره کرد و گفت: کتاب حامل تمام میراث بشر در تمام حوزه ها است و به عنوان یکی از شاخص های توسعه پایدار در سطح جهان به شمار می آید.

وی با اشاره و توصیه به مطالعه بخش فروشنده بیسکویت در کتاب "خوشی ها و مصائب کار" اثر آلن دوباتن به جنبه های ظاهری و استیلای بخش اقتصاد فرهنگ بر ذات خود فرهنگ اشاره داشت و گفت: در کنار مباحث سخت افزاری حوزه کتاب و کتاب خوانی و تعداد کتب چاپی؛ مسئله ی اینکه کتاب چقدر با میل و رغبت خوانده میشد بسیار مهم و ضروری است و نیازمند بررسی و پژوهش و مداقه فراوان است.

سید آبادی در ادامه به طرح پیمایش ارزش ها و نگرش های ایرانیان اشاره داشت و گفت: متوسط سرانه مطالعه در سطح کشور حدود 12 دقیقه بوده که این آمار در استان گلستان حدود 6 دقیقه است.

وی در خاتمه ضمن اعلام حمایت و استقبال از انجام دو طرح "گذرهای فرهنگ و هنر" و "تبدیل فضاهای بلا استفاده به فضاهای فرهتگی" و توصیه به هم افزایی دستگاه ها و ارائه طرح های ابتکاری، اظهار داشت: امیدوارم در آینده دستگاه های اجرایی استان گلستان با برنامه ریزی های مشارکتی و آموزشی و جذب منابع و گفتگو و تعامل قدم های موثر تری را در مسیر فرهنگ کتاب و کتاب خوانی گلستان بردارند.


نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس3
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .