عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » علت 95 درصد آتش سوزی جنگل های کشور، بی احتیاطی، کم توجهی و رفتار تعمدی برخی سوء استفاده کنندگان برای بهره برداری بی رویه و غیرقانونی از زمین های جنگلی است

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور :

علت 95 درصد آتش سوزی جنگل های کشور، بی احتیاطی، کم توجهی و رفتار تعمدی برخی سوء استفاده کنندگان برای بهره برداری بی رویه و غیرقانونی از زمین های جنگلی است

 

 

 


به گزارش پایگاه خبری اداره کل منابع طبیعی و ابخیزداری ، خلیل آقایی روز یکشنبه در جلسه مشترک با مسوولین گلستانی اظهار داشت: آتش سوزی جنگل ها، در همه جنگل های دنیا اتفاق می افتد اما با اجرای طرح های پیشگیرانه و استفاده از تجهیزات مناسب میتوان این خسارت را تا حد زیادی کاهش داد .

 

وی بیان کرد : اگر چه در سال های اخیر ازتعداد و حجم آتش سوزی جنگل های ایران کاسته شد اما باید به گونه ای برنامه ریزی کنیم که همین تعداد آتش سوزی هم در جنگل ها رخ نداده و عرصه مهم و ارزشمند منابع طبیعی در سایه اشتباهات عمدی و سهوی انسان ها نابود نشود.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به اجرای طرح تنفس جنگل ها اشاره کرد و گفت : در اولین سال اجرای این طرح ، نتایج فراوانی نصیب جنگل های ایران شد که امیدواری ها به احیای عرصه های نابود شده را افزایش داد.

آقایی ادامه داد: برخی ها گمان می کنند با اجرای این قانون ، تامین چوب کشور دچار مشکل می شود اما تعرفه صفر درصدی واردات چوب و گسترش عرصه های زراعت چوب صنعتی، این مشکل را برطرف خواهد کرد .

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در حال حاضر واردات و صادرات چوب بدون هیچ محدودیت و پرداخت تعرفه گمرکی انجام میشود تا کمبود احتمالی بازار در نتیجه ممنوعیت قطع درختان جنگلی احساس نشود.

وی گفت : علاوه بر آن، توسعه زراعت چوب صنعتی در زمینهای شخصی و عرصه های منابع طبیعی یکی از اولویت های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری است .

آقایی اظهار داشت : در حال حاضر 30 درصد چوب های مورد نیاز داخل از درختان جنگلی تامین میشود که توسعه زراعت درختان صنعتی و واردات چوب ، نیاز به بهره برداری از جنگل های داخلی را تا حد زیادی کاهش خواهد داد.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور ادامه دادزراعت چوب با صرفه و بسیار آسان تر از زراعت پر هزینه ای مانند برنج است که به عنوان نمونه با بهره برداری از گونه مشخص چوب صنعتی در هکتار می توان به سودآوری 5 میلیارد ریالی رسید.

وی از حمایت ویژه رهبر معظم انقلاب و دولت به طرح های این سازمان تقدیر کرد و گفت : اختصاص بودجه 200 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، بیانگر این توجه ویژه است.

آقایی بیان کرد : با اختصاص این بودجه به استان ها ، 600 طرح آبخیزداری در وسعت بیش از 700 هزار هکتار با هدف توسعه پوشش گیاهی، تامین آب کشاورزی و حفظ خاک اجرا خواهد شد .

معاون وزیر جهاد کشاورزی به حمایت های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری از طرح های گردشگری اشاره کرد و گفت : با حضور مردم در جنگل ها و عرصه های منابع طبیعی موافقیم اما شرط اصلی برای اجرای هر طرح گردشگری جنگلی، رعایت اصول حفظ عرصه ها و جلوگیری از تخریب آنها است .

وی گفت : اگر سرمایه گذار متقاضی اجرای طرح در جنگلها ، علاوه بر بهره برداری ، احیا و نگهداری جنگل را هم متعهد شود، هیچ مشکلی با اجرای طرح ها نداریم.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور بیان کرد : به عنوان نمونه مجری طرح تله کابین رامسر حدود 10 هکتار برای بهره برداری طرح گردشگری در اختیار گرفت اما نگهداری 200 هکتار از جنگل های منطقه را پذیرفت که این گونه طرح ها، مورد حمایت جدی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در همه استان ها است.

 


نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره منابع طبیعی
تأیید کننده خبر : کارشناس3
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .