عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » جایکا ژاپن آماده همکاری بیشتر در زمینه ارتقاء بهره وری آب در ایران می باشد

رئیس دفتر آژانس همکاری های بین المللی ژاپن در ایران:

جایکا ژاپن آماده همکاری بیشتر در زمینه ارتقاء بهره وری آب در ایران می باشد

جایکا ژاپن آماده همکاری بیشتر در زمینه ارتقاء بهره وری آب در ایران می باشد

به منظور بررسی نتایج طرح مدیریت مشارکتی آب در منطقه تازه آباد شهرستان آق قلا، نشست مشترکی بین مدیران ارشد آب منطقه ای گلستان، سازمان جهاد کشاورزی گلستان و نمایندگان آژانس همکاری های بین المللی ژاپن موسوم به جایکا در ایران، در شرکت آب منطقه ای گلستان برگزار و بر همکاریهای دو طرفه در زمینه های مدیریت و بهره وری و افزایش راندمان آب وانتقال تجارب تاکید شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گلستان، مهندس علایی از مدیران وزارت جهاد کشاورزی و هماهنک کننده ملی الگوی مدیریت مشارکتی آب در این نشست اظهار داشت: این طرح از طرح های خوب در زمینه آبیاری مشارکتی و ارتقاء راندمان در سه بخش شامل انتقال، توزیع و کاربرد و مزرعه بوده که افزایش در آمد کشاورزان و بهبود بهره وری آب را به دنبال داشته است.

 وی در ادامه به تشریح نشست و کارگروه های مختلف بین وزارت نیرو و وزارت جهادکشاورزی مبنی بر تداوم طرح مشارکتی مدیریت آب افزود: در حال حاضر با توجه به مثبت بودن نتایج طرح مشارکتی آب در روستای تازه آباد شهرستان آق قلا وپایداری آن در طی سال اول پس از اتمام دوره، برنامه شبیه سازی و اجرای این طرح در محدوده دریاچه ارومیه در حال بررسی است.

 ساکاماتو از نمایندگان نمایندگان آژانس همکاری های بین المللی ژاپن موسوم به جایکا در ایران نیز با اشاره تاریخچه مدیریت آب در کشور ژاپن خاطرنشان کرد: کشور ژاپن دارای پیشینه های تاریخی فراوان در بهره برداری از آب کشاورزی و مشارکت های مردمی در این زمینه است. به طوری که طی شصت سال اخیر همکاری نزدیکی با ایران در زمینه های مختلف داشته که یکی از آن ها پروژه اجرای طرح مدیریت مشارکتی آب در تازه آباد گلستان می باشد.

 ساکاماتو بر تداوم همکاری دو طرفه تاکید و خواستار گسترش این پروژه ها در نقاط مختلف ایران شد.

 نماینده مقیم موسسه جایکا و رییس دفتر آژانس همکاری های بین المللی ژاپن در ایران نیز، با مثبت خواندن این طرح و افزایش راندمان آب و بالا بردن سطح تولید محصولات خاطرنشان کرد: با توجه به دوره پنج ساله این طرح و شرایط نامساعد جوی مانند خشکسالی و کم آبی، این نتایج با تمام دشواری های موجود و کاستی ها با همکاری و مشارکت کشاورزان حاصل شده و برای موفقیت در اجرای طرح های آینده نیز نیاز به مشارکت و همکاری مردم و کشاورزان را داریم.

 یاسوتو تاکه اوچی خاطرنشان کرد: نکته مهم این پروژه پایداری نتایج آن را در یک سال اخیر نشان می دهد و در صدد هستیم تا با ارائه تجربیات خود به مردم و معرفی برخی الگوها و طرح ها بتوانیم کشاورزان را در بهره برداری بهینه از منابع آب یاری کنیم.

 مهندس حیدریان مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان نیز در این نشست خواستار انتقال تجارب در زمینه های مختلف مانند برگزاری کارگاه آموزشی، مدیریت منابع آب، سیل و خشکسالی و .. شدو خاطر نشان کرد: براساس تصمیمات جلسه فیما بین وزارت نیرو و جهاد این شرکت آماده همکاری اجرای طر ح مدیریت مشارکتی آب در مناطق مختلف استان از جمله شبکه سد نگارستان(کبودوال) شهرستان علی آباد کتول می باشد.

 وی بااشاره به اهمیت آب در امر کشاورزی، گفت:‏‏ در حال حاضر بخش کشاورزی به عنوان بزرگترین مصرف کننده آب مطرح ،لیکن راندمان آبیاری چندان مطلوب نمی باشد، با انجام این طرح در منطقه تازه آباد خوشبختانه شاهد افزایش تولید محصول و افزایش راندمان و بهره وری آب هستیم لذا امیدواریم با فراگیرشدن اینگونه طرحها شاهد تحول در مدیریت مصرف آب باشیم.

 مهندس قزل مدیر پروژه مدیریت مشارکتی آب در گلستان نیز با اشاره به نتایج حاصله این طرح افزود: نتیجه پروژه ای که در زمینه مدیریت مشارکتی آب در استان گلستانبراساس توافق نامه همکاری سازمان جهاد کشاورزی وجایکا ژاپن از دی ماه سال 1387 آغاز تا دی ماه 92 به پایان رسید، با همکاری و مشارکت کشاورزان، بهره وری آب حدود دو برابر زمان قبل افزایش یافته است.

 گفتنی است در این نشست، حاضرین به اظهارنظر در زمینه مدیریت مشارکتی آب پرداختند.

 

 جایکا ژاپن آماده همکاری بیشتر در زمینه ارتقاء بهره وری آب در ایران می باشد


نام دستگاه ارسال کننده خبر : شرکت آب منطقه ای گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .