عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » استاد «غلام آق» احیا کننده و مروج زیورآلات قوم ترکمن در فهرست مفاخر حاملان میراث ناملموس کشور ثبت شد


استاد «غلام آق» احیا کننده و مروج زیورآلات قوم ترکمن در فهرست مفاخر حاملان میراث ناملموس کشور ثبت شد

استاد «غلام آق» احیا کننده و مروج زیورآلات قوم ترکمن در فهرست مفاخر حاملان میراث ناملموس کشور ثبت شد

استاد «غلام آق» احیا کننده و مروج زیورآلات قوم ترکمن در فهرست مفاخر حاملان میراث ناملموس کشور ثبت شد.
مهندس ابراهیم کریمی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان گفت: استاد غلام آق معروف به "خانی تکه" که در حفظ و ترویج زيورآلات سنتي تركمن این هنر– صنعت ارزشمند قوم ترکمن نقش بسیار مهمی را ایفا نموده در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت ملی رسید.
به گزارش روابط عمومی و امور فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان؛ ابراهیم کریمی گفت: در جلسه شورای عالی ثبت کشور که روز یکشنبه مورخ 18 شهریور 97 با دستور  رسیدگی به پرونده های ناملموس به ریاست دکتر فرهاد نظری مدیر کل ثبت اثار کشور برگزار شد 10 اثر استان گلستان در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت رسید.
  وی افزود: یکی از این 10 اثر استاد غلام آق معروف به "خانی تکه"   بود که  در فهرست حاملان میراث ناملموس ثبت شد.
  کریمی در ادامه گفت: استاد غلام آق معروف به "خانی تکه" با توجه به نقش بسیار مهمی که در حفظ و ترویج این هنر– صنعت ارزشمند قوم ترکمن ایفا نموده است در جلسه شورای عالی ثبت کشور با دفاع کارشناسان دفتر ثبت استان در این فهرست ثبت گردید.
  مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان ابراز امیدواری کرد با ثبت آثار فرهنگی، تاریخی، طبیعی ، صنایع دستی و میراث معنوی، ناملموس این استان و معرفی هر چه بهتر این آثار، گام های ارزنده ای جهت حفظ واحیای این مواریث ارزشمند برداشته شود.
  گفتنی است لوح ثبت اثرپس از طی تشریفات قانونی توسط معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی امضاء و به استان ابلاغ خواهد شد.
  شناخت بیشتر با استاد غلام آق معروف به "خانی تکه" نقره کار ماهر و با تجربه گنبدکاووسی:
  استاد غلام آق معروف به "خانی تکه" در سال 1317 هـ.ش در شهر گنبد قابوس بدنيا آمد. پدرش، غلام را جهت گذران زندگي نزد عمويش استاد اراز محمد آق آتاباي به كار گمارد. طولي نكشيد كه غلام تجربيات عمويش را آموخت و براي تكميل تجربياتش نيز نزد استاد گلدي رفته و درجه استادي را دريافت كرد.
اكنون وي پس از 80 سال عمر، همچنان این هنر ارزشمند نقره كاري كه از صنايع ظريف و شاخص اين مرز و بوم مي­باشد زنده نگه داشته است. استاد با فراگيري هنر قالب­سازي كه يكي از اصول اوليه و مورد نياز نقره كاري است توانسته فن قلمزني روي نقره را نيز با سبك­هاي اسليمي و بخارائي ايجاد نمايد.
برادر استاد، جان بگلي آق و پسرانش احمد و محمود در نزد وي شاگردي نمودند و هم اينك در استان به ساخت زيورآلات سنتي تركمن مشغول مي­باشند. استاد آق در حفظ این هنر– صنعت ارزشمند قوم ترکمن نقش بسیار مهمی را ایفا نموده است و به جهت پاسداری از آن به تعلیم رشته مذکور به افراد خانواده اش پرداخت و با ظرافت هرچه تمامتر به ساخت زیورهایی مشغول گشت که در بین هنرمندان این قوم کم نظیر بوده است.
استاد بعنوان نقره كار ماهر و با تجربه در نمايشگاههاي خارجي و داخلي متعددی شركت نموده و تقدير نامه­هاي بسیاری از سازمانهاي مختلف دريافت نموده و به پاس روز جهاني صنايع دستي 21 خرداد 1383، هنرمند نمونه سال شناخته شده است. ایشان در سال 1395 نیز موفق به کسب گواهینامه درجه یک هنری در رشته زیورآلات ترکمن از شورای عالی انقلاب فرهنگی شد.
در حال حاضر استاد به سن 80 سالگی رسیده است و به دلیل کهولت سن قادر به انجام فعالیت های هنری همچون گذشته نمی­باشند اما فرزندان ایشان احمد و محمود و برادرشان جان بگلي آق که قریب به نیم قرن پیش در نزد استاد فنون و مهارت ساخت زیورآلات ترکمن را شاگردی نمودند، اکنون به طور حرفه ای در این کار مشغول هستند و چراغ کارگاه پدر را همچنان روشن نگاه داشته اند.در کارگاه استاد پس از گران شدن طلا و تمایل بیشتر مردم به تزئینات و زیورآلات ترکمنی حتی از سایر کشورها از جمله ترکمنستان نیز سفارش ساخت داشتند.
کارگاه استاد غلام آق بیش از۶۰ سال است که در حرفه ساخت زیور آلات ترکمن فعال بوده است و امروز برادر و پسرانش حرفه پدر را ادامه می دهند.
در حال حاضر 12 کارگاه فعال یا نیمه فعال ساخت سنتی زیورآلات ترکمن در شهرستانهای گنبدکاووس، آق قلا و گمیشان به تولید زیورآلات اشتغال داشته و لازم به ذکر است بیشترین حجم تراکم کارگاه های ساخت این نوع زیورآلات در شهرستان گنبدکاووس متمرکز شده است.
حدود 20 تن از هنرمندان و سازندگان زیورآلات ترکمن که غالبا  از مردان این قوم می ­باشند از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان مجوز و کارت فعالیت کارگاهی دریافت نموده اند.
در خصوص نوع آموزش شاگردان این رشته می­توان اینچنین گفت که در برخی از کارگاهها روش انتقال دانش و مهارت به نسل های بعدی به صورت سینه به سینه صورت می­گیرد همچون کارگاه آقای آق که به همین شیوه به فرزندان و برادر خود آموزش دادند و امروزه پسر استاد، احمد آق به شیوه رسمی دوره های آموزشی در سه سطح مقدماتی، پیشرفته و تکمیلی در مراکز آموزش صنایع دستی شهرستان های گرگان و گنبد کاووس  از سال 81 الی 93  تعلیم دادند. که هنر آموزان این دوره ها قریب به 2000 نفر بودند.

نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .