عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » کتاب می تواند به عنوان فصل مشترک وحدت در استان گلستان مد نظر گرفته شود


کتاب می تواند به عنوان فصل مشترک وحدت در استان گلستان مد نظر گرفته شود

کتاب می تواند به عنوان فصل مشترک وحدت در استان گلستان مد نظر گرفته شود

 

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، نیکنام حسینی پور با اشاره به برپایی هفته کتاب در آبان ماه سال جاری، ادامه داد: در آبان ماه هفته کتاب با هفته وحدت تقارن پیدا کرده است و استان گلستان به واسطه حضور اهل سنت در آن کتاب می تواند به عنوان فصل مشترک وحدت مد نظر گرفته شود.

وی با اشاره به پیش روی بودن چله انقلاب، گفت: در حوزه نشر و مساله کتابخوانی انقلاب اسلامی پیشرفت های چشم گیری را شاهد بوده ایم و سال گذشته جشن یک میلیون عنوان کتاب را در جمهوری اسلامی ایران را برگزار کردیم .

حسینی پور از انتشار بالای صد هزار عنوان کتاب در سال 96 گفت و افزود: این آمار نشان دهنده رشد علمی کشور ماست و نشان دهنده این است که در کشور ما دانشجوها ، اساتید دانشگاه ها و فرهیختگان هستند که دست به قلم می بردند و آثار فاخری را خلق می کنند.

وی در ادامه به پیشرفت استان گلستان اشاره کرد و ابراز گفت: طبق آمار بیش از 50 ناشر در سطح استان وجود دارد که اگر مولفین و خالقین آثار نباشد این ناشر ها نمی توانند به ادامه حیات خود بپردازند.

همچنین طبق آماری که من گرفتم بیش از 120 نفر اهل قلم استان گلستان در سایت اهل قلم خانه کتاب ثبت نام کرده اند که نزدیک 30 نفر از آنها خانم ها هستند و 90 نفر آقایان هستند که در طول سال فعالیت می کنند.

وی به پیشرو و موفق بودن استان گلستان در برپایی طرح های فصلی کتاب اشاره کرد و ابراز داشت:استان گلستان یک ظرفیت است، دارای معادنی قوی است و یک رنگین کمانیست از اقوام مختلف ایرانی و ادیان و مذاهب مختلف که کنار هم به سربلندی ایران کمک می کنند و باید از این ظرفیت استفاده کنیم .

نیکنام حسینی پور تصریح کرد: وقتی می گویم معدن ناخودآگاه همه ی ذهن ها به سمت معدن ذغال سنگ یا معادن دیگر می رود در صورتی که معادن بسیار بزرگ گلستان اشخاصی چون فخرالدین اسعد گرگانی، مختومقلی شاعر بزرگ هستند که بعضا نتوانستیم از این معادن استخراج کنیم و خوب استفاده کنیم .

وی خاطر نشان کرد: در خارج از ایران در حوزه ی دیپلماسی فرهنگی ایران را با صنعت نمی شناسند بلکه آن را با فرهنگش می شناسند، با حافظ ، مختومقلی ، فخرالدین اسعد گرگانی و خیام می شناسند.

حسینی پور در ادامه یکی از اهداف برپایی نمایشگاه های کتاب استانی را بهتر استفاده کردن از ظرفیت ها دانست و اظهار داشت: در طی سال های گذشته یکی از دغدغه های مسئولین ما بحث عدالت فرهنگی بوده که بتوانند این عدالت فرهنگی را بین تهران و سایر مراکز به طور یکسان برقرار کنند و ایجاد دسترسی استان ها به آخرین منابع علمی و آخرین دست آوردهای حوزه نشر یکی از مصادیق عدالت فرهنگی است.

مدیر عامل موسسه خانه کتاب ایران ضمن تاکید به مسئله ایجاد احساس نیاز به کتاب، گفت: ما باید احساس نیاز مردم به کتاب را تحریک کنیم و تا زمانی که مردم احساس نیاز نکنند که مطالعه برای آن ها سودمند است ممکن است به سراغش نروند.

وی ادامه داد: ما باید این سودمندی را بین مردم جا بیاندازیم که افزایش مطالعه می تواند بر روی زندگی شخصی و اجتماعی آن ها تاثیر گذار مثبت بگذارد.

مردم ما فرهنگشان فرهنگ شفاهی است و هنوز واقعا به بحث فرهنگی مکتوب توجه جدی نمی شود و ما کمتر در مجامع عمومی، در اتوبوس و در مترو و در سفرهای طولانی کمتر کسی را در حال مطالعه هستیم و بیشتر افراد دوست دارند با یکدیگر حرف بزنند و گفتگو کنند در حالی که در کشورهای دیگر در فضاهای عمومی اکثر مردم در حال مطالعه هستند.

حسینی پور، در خاتمه اظهار داشت: انشاالله با برنامه هایی چون طرح های ترویجی، پایتخت کتاب ایران و سایرجام باشگاه های کتابخوانیکه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در همین دولت برپا شده است بتوانیم سرانه ی مطالعه را تا پایان این دولت افزایش دهیم.

 


نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس3
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .