عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » پرداخت بیش از 54 میلیارد تومان تسهیلات مشاغل خانگی در گلستان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان خبرداد:

پرداخت بیش از 54 میلیارد تومان تسهیلات مشاغل خانگی در گلستان

پرداخت بیش از 54 میلیارد تومان تسهیلات مشاغل خانگی در گلستان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان گفت: تاکنون 16 هزار و 835 نفر در گلستان تسهیلات مشاغل خانگی دریافت کردند که بیشتر متقاضیان در بخش خیاطی، قالی بافی، پرورش قارچ، زنبور عسل و گلیم بافی بودند.
به گزارش روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان، سعید مازندرانی در نشست بررسی طرح الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی که با حضور رییس سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاد دانشگاهی در گرگان برگزار شد،‌ اظهار کرد: از سال 90 تاکنون 56 هزار گلستانی برای دریافت تسهیلات مشاغل خانگی در سامانه ثبت نام کردند.
وی افزود: از این تعداد تا کنون به 16 هزار و 835 نفر مجموعا به میزان 54 میلیارد و 600 میلیون تومان، تسهیلات پرداخت شد. 
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان بیان کرد: 91 درصد از کسانی که تسهیلات دریافت کردند دارای مدرک فنی و حرفه ای و 9 درصد هم فاقد مهارت بودند که از طریق گواهی صلاحیت مشمول این تسهیلات شدند.
مازندرانی با بیان اینکه 38 درصد این افراد روستایی و 62 درصد شهرنشین هستند، تصریح کرد: 25 درصد دارای تحصیلات ابتدایی، 21 درصد سیکل، 32 درصد دیپلم و پیش دانشگاهی و 22 درصد دارای تحصیلات دانشگاهی هستند. 
وی خاطرنشان کرد: 3 درصد از کسانی که تسهیلات دریافت کردند زیر 20 سال، 20 درصد بین 20 تا 30 سال، 43 درصد بین 30 تا 40 سال و 34 درصد بین 40 تا 50 سال هستند. 
مازندرانی ادامه داد: 24 درصد متقاضی در رشته خیاطی، 17 درصد در قالیبافی، 9 درصد تایپیست، 5 درصد پرورش قارچ، 5 درصد زنبور داری، سه درصد گلیم بافی و 37 درصد سایر رشته ها بودند.
وی خاطرنشان کرد: در سطح استان 33 هزار و 167 مجوز مشاغل خانگی از سوی دستگاه های متولی از جمله میراث فرهنگی، فرهنگ و ارشاد، آموزش و پرورش، صنعت و معدن، فنی حرفه ای و جهادکشاورزی در استان صادر شده است.
مازندرانی در ادامه به موضوع کیفیت آموزش و مهارت در این مشاغل تاکید کرد و گفت: به نظر می رسد موضوع سنجش توانمندی افراد برای دریافت تسهیلات در بخش مشاغل خانگی، مقفول مانده است. باید ساز و کاری وجود داشته باشد که میزان مهارت افراد بعد از چند سال از اخذ گواهی، سنجدیده شود.
وی با تاکید بر ضرورت نیاز سنجی رشته های مورد نیاز استان و شناخت رسته های جدید، اظهار کرد: شناسایی ظرفیت های مشاغل خانگی به خوبی صورت نگرفته است. 
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان تصریح کرد: الان شکل گردشگری در حال تغییر به طبیعت گردی، بوم گردی پرنده نگاری و غیره شده که این ظرفیت ها در استان ما به خوبی وجود دارد. در بخش قالی بافی، جاجیم و صنایع دستی این بخش همچنان طرح های قدیم را دنبال می کنیم و نیاز سنجی بازار کم انجام شده است.
مازندرانی یادآور شد: بحث فروش محصولات و بازرگانی در این بخش موضوعی است که نیاز است اتاق بازرگانی همکاری خود را در این خصوص بیشتر کند.
وی در ادامه هدف از برگزاری این نشست را معرفی طرح جهاددانشگاهی در خصوص مشاغل خانگی همانند چندین استان دیگر کشور در گلستان عنوان کرد و گفت: با روند فعلی نمی توانیم برای اشتغال پایدار جوانان کاری انجام دهیم، نیاز است که در روش های ارائه تسهیلات، توانمندسازی، آموزش و بازاریابی بازنگری کنیم و بسته ای در این خصوص ارائه کنیم که همه ابعاد در آن دیده شده باشد.

نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : golestanmcls
  • بازدید : 612
  • کد خبر : 53170