عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » ریزگرد مهمترین پیامد تخریب مراتع شمال گلستان است


ریزگرد مهمترین پیامد تخریب مراتع شمال گلستان است

ریزگرد مهمترین پیامد تخریب مراتع شمال گلستان است

ابوطالب قزل سفلو درجلسه بررسی مسائل و مشکلات حوزه مراتع شمالی شهرستان گنبدکاووس گفت: در سال های اخیر با گسترش پدیده خشکسالی، مراتع شمالی گلستان بسیار ضعیف و کم علوفه شده و کشاورزان و دامداران محلی باید به این نکته توجه جدی داشته باشند.
وی افزود: اگرچه منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان و ادارات تابعه با تولید و کشت بوته های مرتعی که درسال جاری افزون بر یک میلیون بوته تولید و در مراتع دو شهرستان گنبدکاووس و مراوه تپه کشت شده، به دنبال احیای مراتع هستند اما بهره برداران محلی باید بیشتر مراقب عرصه های ملی باشند.
قزل سفلو اضافه کرد: تبدیل مراتع به اراضی زراعی نه تنها توجیه اقتصادی ندارد بلکه به تخریب این عرصه های ملی و وقوع پدیده ریزگردها در منطقه کمک کرده و آن را تسریع می کند.
وی تصریح کرد: برای جلوگیری از این پیامدها می توان با مشارکت جوامع محلی، مراتع را به زیر کشت گیاهان دارویی مانند خارشتر و بوته های مرتعی مانند آتریپلکس برد که از نظر اقتصادی نیز چند برابر درآمد زراعت دیم گندم و جو برای جوامع محلی درآمد دارد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان ادامه داد: منابع طبیعی نیز می تواند بذر و بوته لازم را در اختیار جوامع محلی برای تبدیل اراضی زراعی به مرتع خصوصی قرار دهد که علاوه بر افزایش درآمد به ایجاد اشتغال پایدار و ماندگاری مردم در روستاها کمک می کند.
قزل سفلو گفت: برخی از مراتع شمال گلستان نیز قابلیت بهره وری گردشگری و پرورش شتر دارد که در این حوزه نیز جوامع محلی می توانند ورود نمایند.
وی همچنین با بیان اینکه برای 95 درصد منابع ملی گلستان اعم از جنگل ها و مراتع سند مالکیت صادر شده است، افزود: این اسناد براساس مستندات قانونی از جمله عکس های هوایی که درسال 1345 گرفته شده، صادر شده است.
قزل سفلو اضافه کرد: با این حال برخی افراد محلی بابیان اینکه این مراتع قبلا توسط پدران و اجداد آنان کشت می شده به دنبال اخذ سند مالکیت هستند اما چون قبلا برای این عرصه ها سند صادر شده، امکان صدور سند مجدد نیست.
وی تصریح کرد: برای رفع این مشکل باید بخشی از قوانین مراتع اصلاح شود که نمایندگان مجلس شورای اسلامی درحال تدوین طرحی دراین خصوص هستند.


نام دستگاه ارسال کننده خبر : منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس3
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : گنبد
  • بازدید : 451
  • کد خبر : 53871