عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » 50 درصد بارش سالیانه استان طی 24 ساعت، موجب طغیان رودخانه های استان شد

مهندس نظری در جلسه کمیته بحران شهرستان آق قلا :

50 درصد بارش سالیانه استان طی 24 ساعت، موجب طغیان رودخانه های استان شد

 

50 درصد بارش سالیانه استان طی 24 ساعت، موجب طغیان رودخانه های استان شد

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان گفت:  میزان بارندگی استان در شرایط نرمال 450 میلی متر در سال است ولی دربارش های 4 روز اخیر استان، در برخی شهرها حدود 300 میلی متر بارش رخ داد که حدود 65 درصد متوسط بارش سالیانه استان را شامل می شود وشدت اصلی آن در 24 ساعت اولیه بارش بود.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گلستان، مهندس علی نظری در جلسه مدیریت بحران شهرستان آق قلا اظهار کرد: این بارش ها نقطه ای نبود و در تمام نقاط استان اتفاق افتاد  و موجب شد تمام رودخانه ها با هم طغیان کند و سدهای بوستان و گلستان  و وشمگیر نیز سرریز نمایند.

مهندس نظری افزود: در زمان سیلاب، سرریز سد گلستان قبل از شهر گنبد حدود 545 متر مکعب بر ثانیه بود و همزمان سیلاب رودخانه های نرماب، چهل چای وخرمارود به سمت گنبد جاری گردید. رودخانه های فوق درجنوب غربی شهر گنبد به رودخانه گرگانرود ملحق می شوند که روزهای اولیه سیلاب نگرانی هایی در محدوده شهر گنبد ایجاد کرد که با پیش بینی درست نقاط آسیب پذیر و به درستی انجام و اطلاع رسانی به موقع صورت گرفت.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان در ادامه افزود: هم اکنون سیلاب در بالادست و در شهر گنبد فروکش کرده است و از 29 اسفند روند افزایش سیلاب در محدوده وشمگیر بیش از 440 متر مکعب بر ثانیه محاسبه گردید که در مسیر خود  ظرف حدود 35 ساعت از روان شدن از سد وشمگیر وارد شهر آق قلا خواهد و باید هدایت و کنترل شود.

مهندس نظری با اشاره به اقدامات شرکت آب منطقه ای برای هدایت و کنترل این سیلاب گفت: اقداماتی که برای هدایت این سیلاب ها انجام شد، در دو محل در پایاب سد وشمگیر و نیز دو فیوز یا همان انحراف سیلاب در قسمت هایی از رودخانه گرگانرود در بالا دست شهر آق قلا  ایجاد گردیده است که بخشی از سیلاب به دشت هدایت می شود واز مسیر رودخانه منحرف می گردد تا دبی کمتری به شهر آق قلا وارد شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر هم اطلاع رسانی برای نقاط در معرض آسیب در طول مسیر گرگانرود که باید تخلیه شود انجام شده است. در حال حاضر ضمن انجام اقدامات تکمیلی برای سرعت بخشیدن به تخلیه آب شهر آق قلا برای مدیریت خسارات سیلاب در پایین دست شهر آق قلا تا پایاب گرگانرود امکانات و نیروی انسانی از روز گذشته مستقر شده است و از روز جاری بخش زیادی از امکانات ونیروی انسانی در پایین دست شهر آق قلا تا انتهای گرگانرود در حال استقرار است. 


نام دستگاه ارسال کننده خبر : شرکت آب منطقه ای گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .