عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » برگزاری سمینار ترویجی ارزیابی حسی روغن زیتون كشور در گرگان


برگزاری سمینار ترویجی ارزیابی حسی روغن زیتون كشور در گرگان

 دکتر مختار مهاجر گفت : توسعه کشت زیتون و باغات مثمر در اراضی شیب‌دار و کم‌بازده از اولویت‌های استان گلستان است.

سمینار ترویجی ارزیابی حسی روغن زیتون کشور به مدت سه روز از دوم اسفند ماه با همکاری موسسه تحقیقات، ثبت و گواهی بذر و نهال کشور، معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی و با هماهنگی شورای بین‌المللی روغن زیتون جهان مستقر در کشور اسپانیا (IOC) در سالن همایش‌های موسسه فرهنگی میرداماد گرگان در حال برگزاری است.

در این سمینار دکتر مختار مهاجر رییس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان، مهندس مرگدری معاون برنامه‌ریزی استانداری گلستان، مهندس رضاعلی جعفری معاون بهبود تولیدات گیاهی، فرماندار شهرستان گرگان و جمع کثیری از چهره‌های دانشگاهی، پژوهشی و کارشناسان باغبانی حضور داشتند.

در ابتدای این سمینار دکتر مهاجر رییس سازمان جهاد کشاورزی استان طی سخنانی با اشاره به این نکته که سیاست ما در استان این است که 20 درصد اراضی شیب‌دار با نگاه توسعه‌ای و اقتصادی به باغ تبدیل شود گفت: در استان گلستان 650 هزار هکتار سطح کل اراضی قابل کشت وجود دارد که حدود پنج درصد از این اراضی در بخش باغبانی و زیر کشت زیتون، انواع مرکبات و سیاه ریشه‌ها می‌باشد.

وی یادآور شد: از سال 82 طرح تبدیل اراضی شیب‌دار به باغات مصوب شده که این روند به حفظ آب و خاک و مدیریت اراضی کمک می‌کند.

دکتر مهاجر گفت: برای رسیدن به توسعه پایدار در این بخش باید موارد کمی و کیفی با هم دیده شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان در ادامه سخنانش افزود: در گذشته ارقام کم بازده در استان تولید می‌شد اما با همکاری موسسه تحقیقات کشاورزی هم اینک ارقام جدید تولید و وارد شده است که میزان باردهی هر درخت به 150 تا 200 کیلوگرم می‌رسد. و همچنین در گلستان در راستای توسعه نهالستان‌ها سالانه 6 میلیون اصله نهال زیتون کشت می‌شود.

در این سمینار همچنین مهندس مرگدری معاون برنامه‌ریزی استانداری گلستان طی سخنانی گفت: رشد اقتصادی کشاورزی یکی از اولویت‌ها و برنامه‌های استان بوده و باید امروز بر توسعه باغات و گونه‌های مقاوم و ایجاد بسترهای لازم همراه با تنوع ارقام و تکثیر آنها برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد و به این گونه‌ها توجه بیشتری شود.

مرگدری در ادامه به ورود و تولید ارقام جدید زیتون در گلستان اشاره کرد و افزود: استان ظرفیت بالایی بویژه در بحث دانه‌های روغنی همچون زیتون دارد.

معاون برنامه‌ریزی استاندار گلستان تأکیدکرد: کشاورزی یکی از چهار محور توسعه استان است و ظرفیت‌های زیادی دارد و تولیدات سالانه سه میلیون و دویست هزار تن این بخش قابل افزایش می‌باشد.

مرگدری تصریح کرد: در گام اول باید با استفاده از علم و تکنولوژی و کارهای ترویجی سطح تولیدات کشاورزی استان را به چهار و نیم میلیون تن رسانده و رسیدن تولیدات کشاورزی گلستان تا شش میلیون تن هم دور از انتظار نیست.

وی گفت: تأمین امنیت غذایی و سلامت غذایی از خط‌مشی‌های سازمان جهاد کشاورزی بوده و در حوزه گندم تا کنون اقدامات مثبتی برای افزایش محصول انجام شده است.

گفتنی است در استان گلستان 6 کارخانه روغن‌کشی و 8 کارخانه فرآوری زیتون فعالیت دارد.

شایان ذکر است در این سمینار روش صحیح استحصال روغن زیتون از میوه، نگهداری و مصرف آن به شرکت کنندگان آموزش داده می‌شود.

 


تأیید کننده خبر : کارشناس1
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : قاسمی
  • بازدید : 1094
  • کد خبر : 6670