عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » تامین امنیت غذایی شهروندان از وظایف مهم جهاد کشاورزی است


تامین امنیت غذایی شهروندان از وظایف مهم جهاد کشاورزی است

 دکتر مهاجر رییس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان صبح امروز در جلسه کارگروه مخاطرات بخش کشاورزی استان که در سالن قدس سازمان جهاد کشاورزی برگزار شد گفت: تامین امنیت غذایی شهروندان از وظایف مهم جهاد کشاورزی است.

در این جلسه دکتر مختار مهاجر رییس سازمان جهاد کشاورزی، مهندس مقدم مدیرکل مدیریت بحران استان، مهندس صادقی مدیرامور شعب بانک کشاورزی استان، معاون آب منطقه ای استان، معاونین سازمان جهاد کشاورزی و مدیران شهرستانی سازمان جهاد کشاورزی حضور داشتند.

دکتر مختار مهاجر درباره مدیریت منابع آب استان و وضعیت خشکسالی استان افزود: جامع نگری در مدیریت ذخایر آبی الزامی است. تا چند سال دیگر جمعیت ایران به بیش از صد میلیون می رسد و در آن صورت ما با آب کمتر و خاک کمتر مواجهه خواهیم شد. جهاد کشاورزی وظیفه تامین امنیت غذایی شهروندان را دارد، پس می طلبد با جدیت و برنامه ریزی و نقشه راه عمل کنیم.نقش حاکمیتی سازمان جهادکشاورزی ایجاب می کند برنامه هایی برای تطبیق کشاورزی استان با وضیعیت خشکسالی پیش آمده و کشت جایگزین عمل کنیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی ادامه داد: باید بپذیریم وضعیت خشکسالی داریم و این قابل انکار نیست. در همین زمینه هم بحث ارقام برای کشت است که از مدیران خواسته ام با جدیت پیگیری کنند. و موسسه تحقیقات هم برای مقاوم سازی الگوی کشت در برابر خشکسالی تلاش جدی تری انجام دهند. باید الگوی کشت پاییزه را ترویج و عملیاتی کنیم. کشت علوفه کشت پاییزه با کمترین نیاز آبی می تواند در جهت مدیریت مصرف آب کمک کند. مورد بعدی پروژه اراضی شیبدار است. ما برای گسترش این پروژه امسال قریب به 9 میلیارد تومان تخصیص منابع از وزارت جذب کرده ایم و هرگونه حمایتی نیز در زمینه اراضی شیبدار انجام می دهیم.که این هم یکی از طرح هایی برای مدیریت مصرف آب است.

وی در پایان به وضعیت مصرف آب استان متذکر شد: این اتهام بزرگی است که گفته می شود بیشترین مصرف آب را بخش کشاورزی دارد. بر اساس کدام روش علمی و سند قابل ارجاع این موضوع گفته می شود؟ بیش از یک سوم آب های استان پشت سدها و آب بندها تبخیر می شود. باید آب مصرفی کشاورزی مدیریت اش نیز با کشاورزی باشد. نمی شود با پمپاژ محدود آب در یک بازه زمانی طولانی باعث عقیم شدن محصولات کشاورزی و تنش رشدی آنها شده اند.

دکتر مختار مهاجر خاطرنشان کرد: اگر نقشه راه ما برای جامعه هدف مان که همانا کشاورزان هستند، موشکافانه و کارشناسی نباشد شکست خورده ایم. ما برای صیانت از حقوق کشاورزان آماده ایم و امین آنها هستیم نباید کاری کنیم که به این مسئله آسیب برسد.

در ادامه جلسه مهندس مقدم مدیرکل مدیریت بحران استان گفت: در بخش کشاورزی با حادثه هایی نظیر سیل، سرما، آتش سوزی محصولات باغی و زراعی مواجهه هستیم. چالش کم آبی استان که با آن روبرو شده ایم باید با کار کارشناسی، علمی و دقیق برخورد کنیم. به بحث خشکسالی نباید تک بعدی نگریست. با محدود کردن کشاورزان در کش نمی توانیم به مقابله کم آبی برویم. با تغییر الگوی کشت و مکانیزه کردن مصرف می شود در مدیریت ذخایر آبی استان موفق شد.

 


نام دستگاه ارسال کننده خبر : سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : قاسمی
  • بازدید : 1235
  • کد خبر : 8107