عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » بافت های فرسوده فرصتی برای توسعه شهری هستند

معاون وزير راه و شهرسازی خبر داد:

بافت های فرسوده فرصتی برای توسعه شهری هستند

بافت های فرسوده فرصتی برای توسعه شهری هستند

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران، بافت های فرسوده را، فرصتی برای توسعه شهری بیان کرد و گفت: وزارت راه و شهرسازی به سازمان های متولی از جمله ميراث فرهنگي برای احیاء و حفظ این محدوده ها کمک می کند.

به گزارش اداره روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان گلستان، دکتر "محمد سعید ایزدی" روز دوشنبه در نشست ستاد استانی بازآفرینی پایدار محدوده ها و محله های هدف برنامه های احیاء، بهسازی و نوسازی، افزود: در کلان شهرها محدوده هایی مانند زندان ها، پادگان ها ، کارخانجات و غیره به نام اراضی قهوه ای وجود دارند که بازسازی و بهسازی آنها می تواند به زندگی شهری و ارائه خدمات به شهروندان رونق دهد.

به گفته وی، بافت های فرسوده شهری شامل سه بخش مراکز تاریخی و اصلی شهری به نام بافت های تاریخی، سکونتگاههای غیر رسمی و حاشیه نشین و گونه سوم، سکونتگاههای غیر رسمی هستند که از کیفیت پایین ساخت و ساز برخوردارند و به آنها بافت های پیرامونی و میانی گفته می شود.

ایزدی گفت: معضل کنونی بافت های فرسوده و تاریخی کشور بسیار پیچیده و حادتر از سایر مناطق شهری است و بر مبنای پیام مقام معظم رهبری در حوزه بافت ها، باید همدلی و همزبانی را از این فضا شروع کرد تا اقدامات بزرگ انجام شود.

به گفته وی، در حال حاضر در بافت های فرسوده کشور با سه معضل اساسی فقر شهری، پايين بودن سطح ایمنی و بحران هویت روبرو هستیم که برای برون رفت از این معضلات باید دو مسیر درمان و پیشگیری از تخریب را دنبال کرد.

وی به سیاست های مندرج در سند ملی بازآفرینی اشاره کرد و ادامه داد: از مهمترین سیاست های سند بازآفرینی، پیشگیری است و بهترین مکان برای اتخاذ سیاست های پیشگیرانه، همین جلسات است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اقدامات سند ملی بازآفرینی ابعاد گسترده دارد که از اهم آنها همراهی وزارت راه و شهرسازی با دیگر دستگاهها از طریق ایجاد شبکه همراهی است.

ایزدی تاکید کرد: رسیدگی به تمام ابعاد مناطق و محدوده های فرسوده و تاریخی از عهده یک دستگاه ساخته نیست و ضروری است که تمام دستگاه های متولی به آنها توجه کنند.

وی با بیان اینکه عمده ساکنین این مناطق و محدوده ها، اقشار کم درآمد و دهک های پایین جامعه هستند، گفت: وزارت راه و شهرسازی، بهسازی و نوسازی این مناطق و محدوده ها را با توانمندسازی ساکنین آنها از طریق آموزش مهارت های فنی و حرفه ای آغاز کرده است.

ایزدی معتقد است که با توجه به ابعاد اجتماعی، اقتصادی ساکنین محدوده ها و ظرفیت سازی در مناطق می توان از مشارکت مردم برای حفظ و احیای آن مناطق و محدوده ها بهره برد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: حتی در طرح جامع مسکن مهر نیز، استفاده از ظرفیت های درون بافت های تاریخی و فرسوده با اعطای تسهیلات، اولویت یافت.

ایزدی، تفکیک بافت فرسوده را از بافت تاریخی نکته مهم دیگر در سند بازآفرینی بیان کرد و گفت: اگرچه این مناطق در کالبد و فقر شهری مشترکند اما برخی از مناطق را نمی توان بافت فرسوده تلقی کرد و برای هریک از این مناطق با تصمیم مشترک و اولویت بندی ستاد باید سند مجزا تعریف کرد.

وی از دیگر موضوعات مطرح شده در سند را، نقش محوری شهرداری ها در اجرای پروژه های بهسازی و نوسازی شهری بیان کرد و گفت: لازم است برای پررنگ تر شدن نقش شهرداری ها در اجرای پروژه های بهسازی و نوسازی، در این ستاد گفت و گو شود.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران اضافه کرد: در این سند تاکید شده که طرح های توسعه شهری با مشارکت اهالی و نظر مدیریت شهری تهیه شود تا همراهی مردم را در حفظ و احیای بافت ها داشته باشیم.

ایزدی همچنین متذکر شد که فرصت حضور بخش خصوصی را در برنامه های توسعه شهری فراهم کنیم.

اين نشست با حضور معاون عمراني استاندار و مديران دستگاههاي مختلف اجرايي گلستان در سالن سازمان همياري هاي استان برگزار شد.

 


نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره كل راه و شهرسازي استان گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .