عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » نشست «هم‌اندیشی مدیریت تقاضا و مصرف آب کشاورزی» در گرگان برگزار شد


نشست «هم‌اندیشی مدیریت تقاضا و مصرف آب کشاورزی» در گرگان برگزار شد

 رییس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان در نشست «هم‌اندیشی مدیریت تقاضا و مصرف آب کشاورزی» که در گرگان برگزار شد، درباره وضعیت آب و خاک استان گلستان گفت: بحران فعلی آب چیزی جدا از عملکرد ما شهروندان نیست و بحران آب قطعاً پیامدهای اقتصادی و اجتماعی دارد.

دکتر مهاجر در ادامه افزود: روز به روز به این مشکلات افزوده می‌شود و وظیفه حرفه‌ایی ما و شما دانشگاهیان می‌طلبد که در زمینه رفع بحران و بهینه کردن مصرف آن، هم‌اندیشی کنیم و در نهایت طرحی عملیاتی ارائه دهیم.

وی گفت: در دو سال گذشته به لحاظ بارش باران در وضعیت وخیمی قرار داشتیم. سال گذشته میزان بارندگی 48 درصد بوده است و امسال نیز علی‌رغم بارش‌های خوب نسبت به سال گذشته 25 درصد کاهش را تجربه کردیم. این میزان بارندگی در مقابل قریب به 370 هزار هکتار سطح زیر کشت استان با EC بالا که جای نگرانی دارد و برای مصرف بهینه آب باید چاره‌اندیشی کرد. البته 280 هزار هکتار از این زمین‌های با EC بالا را می‌توان با زه‌کشی و سیستم‌های نوین آبیاری، مدیریت کرده و از کاهش ذخایر آبی پیش‌گیری کنیم.

دکتر مختار مهاجر گفت: توجه داشت باشیم که فقط مدیریت آب ملاک نیست، در حفظ خاک نیز باید قوی عمل کنیم. مدیریت خاک را بایستی از کوهپایه‌ها آغاز کرد و در ادامه به دشت رسید، تا نتیجه قابل قبولی فراهم شود، یکی از راه‌های کمک جامعه علمی استان در راستای مدیریت بهینه ذخایر آبی است، طراحی و اجرای سیستم‌های ارزان برای انتقال آب به مزارع می‌تواند کشاورزان بیشتری را ترغیب به این موضوع کند.

دکتر مختار مهاجر در پایان با چند پیشنهاد چنین گفت: سند ملی آب باید اصلاح شود. سند ملی آب متناسب‌سازی شود مسئله بعدی بازنگری در مدیریت آب استان است، تغییر رویکرد مدیریتی آب و رفتار قیم‌مآبانه نتیجه نخواهد داد. چرا که کشاورزان و شهروندان در مقابل چنین تصمیم‌گیری‌های خواهند ایستاد.

وی در پایان افزود: وقتی در استان ما بین 800 تا 2000 میلیمتر آب پشت سدها تبخیر می‌شود، در این زمینه باید به سمت مدیریت تلفیقی و مشارکتی آب برویم. با کمک کشاورزان و دیگر دستگاه‌های متولی در ایستگاه تازه‌آباد به نتایج خوبی رسیدیم. موضوع نهایی این که بر اساس جایگاه و تجربیات حرفه‌ایی به این نتیجه رسیده‌ام که متاسفانه کشاورزان به ایده‌ها و طرح‌های ما بدبین هستند و سخت می‌پذیرند که ما خیر و صلاح آن‌ها را می‌خواهیم. در نتیجه باید به مسائل روانشناسی و فضای اجتماعی جامعه هدف طرح‌های اجرایی اهمیت گذاشت. بر اساس تجربه اجرای موفق هر طرحی، 20 درصد کار عملیاتی و 80 درصد کارهای ترویجی است.

 


نام دستگاه ارسال کننده خبر : سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : قاسمی
  • بازدید : 859
  • کد خبر : 8666