عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » نماینده مجلس : 53 درصد تولید ناخالص داخلی کشور در اختیار پنج استان است


نماینده مجلس : 53 درصد تولید ناخالص داخلی کشور در اختیار پنج استان است

نماینده مجلس : 53 درصد تولید ناخالص داخلی کشور در اختیار پنج استان است

نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه 53 درصد تولید ناخالص داخلی کشور در اختیار تنها پنج استان است، گفت: فقدان قابلیت به فعل درآوردن پتانسیل های مناطق مختلف کشور در راستای منافع ملی و تحکیم اقتصاد ملی از مشکلات اجرای اقتصاد مقاومتی است.
قرجه طیار در جلسه شورای اداری شهرستان گنبدکاووس افزود: اختصاص امتیازات و فرصت های توسعه صنعتی، تجاری و صرف اعتبارات کشور در چند استان یا شهرهای معدود، باعث رشد نامتوازن استان ها و مناطق کشور و مهم تر از آن باعث عدم استفاه از توانمندی ها و پتانسیل های همه مناطق شده است.
وی خاطرنشان کرد: در نتیجه اجرای این سیاست هم اکنون پنج استان کشور به تنهایی 53 درصد تولید ناخالص داخلی کشور را دارند و سهم 15 استان دیگر هرکدام کمتر از یک درصد است که این آمار حاکی از تجمیع بیشترین فرصت ها و امکانات تولید در پنج استان کشور است.
وی با اشاره به وضعیت استان گلستان در این زمینه گفت: گلستان از نظر تولیدناخالص داخلی رتبه 24 را دربین 31 استان کشور دارد که آن هم به لطف زحمات کشاورزان و تولیدات کشاورزی استان است نه توسعه صنعتی و استقرار صنایع تولیدی و از نظر درآمد سرانه نیز گلستان در بین 31 استان در ردیف سی ام قرار دارد.
نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی گفت: این آمار بیانگر این نکته مهم است که در سال های گذشته توزیع فرصت ها، امتیازات، امکانات و اعتبارات همه جانبه نگر و بارعایت منافع و مصالح ملی نبوده و مصالح استانی ، منطقه ای و محلی در اولویت بوده است.
طیار خاطرنشان کرد: متاسفانه در داخل استان گلستان نیز چنین دیدگاه و سیاست نادرستی وجود داشته و این امر در پروژه های بزرگ ملی و استانی از قبیل راه آهن گرگان - گنبد- اینچه برون ، منطقه ویژه اقتصادی اترک ، پتروشیمی گلستان و اخیرا در منطقه آزاد تجاری صنعتی اینچه برون مشهود است.
وی تصریح کرد: با این سیاست ها نمی توان به منافع ملی و اقتصاد مقاومتی دست یافت و همانگونه که از نام منافع ملی برمی آید، برای دستیابی به آن باید از توانمندی و پتانسیل های ملی یعنی همه استان ها، شهرستان ها و حتی بخش ها استفاده کرد و با محروم ساختن بخشی از کشور از زیرساخت ها و فرصت های توسعه، نمی توان از امکانات بالقوه آن منطقه در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی مورد تاکید رهبر فرزانه انقلاب بهره برداری کرد.
وی افزود: در صورت عبور خط آهن گرگان به گنبد در مسیر اتصال به اینچه برون نه تنها بخشی از پروژه مصوب گرگان - مشهد اجرا می شد، بلکه صرفه جویی اقتصادی عظیمی از جمله در مصرف هزاران لیتر بنزین ، گازوئیل و استهلاک وسایی نقلیه و آسفالت شهرها و جاده ها حاصل می شد.
نماینده مرم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ایجاد منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه برون نیز در همین راستا تعریف شده، به شرطی که بازهم دیدگاه های بسته، مسیر آن را منحرف نسازد.
طیار با بیان اینکه در نگاه ملی وکشوری ، ایجاد منطقه آزاد در حوزه داشلی برون، اینچه برون گنبدکاووس هیچ تفاوتی با سایر مناطق استان ندارد و همه این مناطق بخشی از سرزمین ملی ایران محسوب می شوند، خاطرنشان کرد:
در نگاه برخی مدیران استانی، موضوع متفاوت است و تلاش شده و می شود تا این امکان و فرصت بی نظیر طلایی را همانند فرصت بی نظیر خط آهن گرگان - اینچه برون بازهم از حوزه شهرستان گنبدکاووس دریغ نمایند که جای تاسف و نگرانی دارد.
نماینده مردم گنبدکاووس تصویب و اجرای منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه برون را از مهمترین پروژه های در حال پیگیری خود ذکر و اظهار امیدواری کرد با توجه به ترکیب نمایندگان مجلس دهم و همسویی بیشتر مجلس با دولت، امسال به تصویب برسد.
وی اجرای پروژه راه آهن گرگان - گنبد و جاده گنبد - اینچه برون موسوم به جاده نفت که فاصله گنبد به اینچه برون را 38 کیلومتر کاهش می دهد و در طرح توسعه ترانزیت محور شرق کشور که از چابهار شروع و به اینچه برون ختم می شود را از دیگر پروژه های مهم در دست پیگیری ذکر کرد.
نماینده مردم گنبدکاووس با اشاره به فرازهایی از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در دیدار با نمایندگان مجلس دهم مبنی بر انقلابی عمل کردن، خطاب به مسئولین شهرستان گنبدکاووس گفت: این توصیه نه تنها در بعد قانونگذاری بلکه در بعد نظارت بر عملکرد دولت و مجریان دولتی نیز صادق است و وظیفه دارم با عمل انقلابی با کم کاری ها، ناراضی تراشی ها و قصورهای احتمالی مدیران اجرایی نیز برخورد نمایم

ارسال کننده خبر : فرمانداری گنبد کاووس
تأیید کننده خبر : کارشناس1
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : گنبد
  • بازدید : 1019
  • کد خبر : 21702