عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » خاک کشاورزی شهرستان گالیکش مقام اول گلستان را دارد

مدیرکل جهاد کشاورزی گلستان در جلسه شورای کشاورزی گالیکش:

خاک کشاورزی شهرستان گالیکش مقام اول گلستان را دارد

خاک کشاورزی شهرستان گالیکش مقام اول گلستان را دارد

 به گزارش "روابط عمومی فرمانداری گالیکش" دکتر «مختار مهاجر» رییس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان در جلسه شورای کشاورزی گالیکش که با حضور فرماندار و جمعی از مسئولین در محل فرمانداری این شهرستان برگزار شد با اشاره به اینکه پربهاترین نعمت گلستان در دست گالیکش است گفت: خاک شهرستان گالیکش مقام اول کیفیت خاک گلستان را دارد و پس‌ازآن علی‌آباد کتول قرار دارد.

وی افزود: باید از نعمت خاک به‌خوبی نگه‌داری و استفاده کرد. یکی از پارامترهای خاک خوب میزان کربن موجود در آن است. بقایای کشاورزی راهی برای ایجاد کربن است که ما آن‌ها را آتش می‌زنیم.

به گفته مدیرکل جهاد کشاورزی گلستان خاک زراعی که کربن مناسبی داشته باشد پس از شخم زدن کلوخ‌های آن باید با ضربه پا پودر شود. در غیر این صورت به بیراهه رفتیم و نمی‌توانیم محصول مناسبی برداشت کنیم.

مهاجر با اشاره به اعتراض سویا کاران شرق گلستان به عدم غلاف بندی این محصول در سال زراعی گذشته اظهار داشت: بذور سوای توزیع‌شده ایرادی نداشت و مشکل در خاک مزارع کشاورزی است که از بین برده‌اید. 600 نوع موجود زنده مفید در خاک وجود دارد که پس از شخم زمین مأموریت دارند برای محصول بعدی مواد غذایی تولید کنند.

وی افزود: سال زراعی گذشته 36 هزار هکتار سویا در گلستان کاشته شد و ازاین‌بین 600 هکتار در شهرستان‌های مینودشت، گالیکش و رامیان با مشکل عدم غلاف بندی روبرو شد. در صورتی تناوب کشت رعایت شود و مواد غذایی به خاک برگردد سال آینده این مشکل در مزارع برطرف می‌شود.

مدیرکل جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به اینکه کشاورزی امروزه یک علم است تصریح کرد: متأسفانه سرعت هزینه کرد کشاورزان به دلیل بی‌برنامه بودند و رعایت نکردن اصول زراعی از درآمد پیشی گرفته است.

وی با اشاره به اعتبارات حوزه کشاورزی گلستان عنوان نمود : اعتبارات استان طی سه سال گذشته 4 الی 5 برابر شده و این نشانگر نگاه ویژه مدیریت ارشد نظام در راستای مدیریت کشاورزی و حفظ منابع آب‌وخاک گلستان است.

مهاجر به احداث خانه کارگری در باغات استان اشاره کرد و ادامه داد : مصوبه‌ای در گلستان گذرانده شده و طی آن به کمتر از یک هکتار مجوز احداث خانه کارگری داده نمی‌شود. این مصوبه برای جلوگیری از ریز کردن و تبدیل‌شدن اراضی زراعی گلستان به ویلاها به‌جای منابع درآمدی اتخاذشده است.

مدیرکل جهاد کشاورزی گلستان با اشاره اعتراض کشاورزان حاضر در جلسه در خصوص تفاوت افزایش قیمت کودهای شیمیایی و محصولات کشاورزی گفت: طی 4 سال گذشته قیمت کود شیمیایی افزایش نداشت و تنها سال جدید بین 2 الی 4 هزار تومان افزایش قیمت داشتیم. این در حالی است که طی 4 سال گذشته قیمت گندم از 700 تومان به هزار و 270 تومان رسیده است.

مهاجر افزود: تمامی متخصصین معتقدند استفاده از یک کیلوگرم کود اوره 10 کیلوگرم تولید گندم را افزایش خواهد داد. آیا این افزایش قیمت کود قابل‌مقایسه با افزایش قیمت محصول است.

وی اظهار اشت : امسال پیشنهاد جهاد کشاورزی افزایش 10 درصدی قیمت گندم بود اما با توجه به کاهش 20 درصدی قیمت گندم در بازارهای جهانی از 950 تومان به 890 تومان باعث شد هجمه بیش از اندازه‌ای به دولت برای خرید گندم خارجی یا جلوگیری از افزایش قیمت گندم داخلی وارد شود.

مهاجر تاکید کرد: اگر واردات انجام می‌شد سیاست‌های مقام معظم رهبری در بحث خودکفایی تولید گندم داخلی برای دولت عملیاتی نبود چراکه در بحث اقتصاد مقاومتی دولت به رهبری قول داد کشور در تولید گندم خودکفا شود.

مدیر کل جهاد کشاورزی گلستان گفت: پیش از سال زراعی جاری بیشترین گنبدم تولید گلستان در سال 1383 به میزان یک‌میلیون و 50 هزار تن بوده است. سیاست‌های دولت قبل به‌گونه‌ای مقررشده بود تا خرید تضمینی کم‌کم حذف شود و این امر توسط بخش خصوصی انجام گیرد. با ورود دلالان به این بازار صرفه اقتصادی کشاورزان کم شد و تولید گندم استان در سال 91 به 480 هزار تن رسید.

وی افزود: این میزان طی سه سال گذشته افزایش یافت و در سال زراعی گذشته این میزان به یک‌میلیون و 500 هزار تن گندم رسید.

به گفته مهاجر پیش‌بینی دولت در گلستان تولید یک‌میلیون و 100 هزار تن گندم بود و بر این اساس مبلغ هزار و 300 میلیارد تومان برای این امر اختصاص داد شد. این مبلغ تا 2 مرداد 95 به گندم کاران تخصیص یافت.

وی تصریح کرد: افزایش 400 هزار تن گندم گلستان کسری 400 میلیارد تومان را در پی داشت که 250 میلیارد تومان آن تا 10 شهریور پرداخت شد و 150 میلیارد تومان دیگر نیز تا 2 آبان ماه پرداخت شد که 62 میلیارد آن مخصوص گندم‌های جوانه‌زده بود. پس‌ازاین تاریخ کشاورزی نداریم که پول گندم خود را دریافت نکرده باشد.

مهاجر گفت: پیشنهاد کردیم 50 هزار تن گندم جوانه‌زده گلستان با یک‌میلیون و 500 هزار تن دیگر مخلوط شود که اجازه آن صادر نشد.

وی در ادامه تصریح کرد: تا گرم آخر گندم‌های جوانه‌زده گلستان به قیمت هزار و 200 تومان خریداری شد این در حالی است که استان مازندران نتوانست از 10 هزار تن گندم جوانه‌زده خود دفاع کند و آن را به قیمت کیلویی 700 تومان برای مصرف بخش دامی خریداری کردند.

وی در پایان اظهار داشت: در گلستان 2 هزار کشاورز داریم که بالای 6 و نیم تن در هکتار محصول گندم برداشت می‌کنند و باید کشاورزی گلستان را به سمت افزایش تولید سوق دهیم.

خاک کشاورزی شهرستان گالیکش مقام اول گلستان را دارد

 

خاک کشاورزی شهرستان گالیکش مقام اول گلستان را دارد

 

خاک کشاورزی شهرستان گالیکش مقام اول گلستان را دارد

 


ارسال کننده خبر : فرمانداری گالیکش
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : گالیکش
  • بازدید : 682
  • کد خبر : 31057