عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » دولت کار بزرگی با خرید گندم‌های جوانه‌زده انجام داد

فرماندار گالیکش در جلسه شورای کشاورزی این شهرستان:

دولت کار بزرگی با خرید گندم‌های جوانه‌زده انجام داد

دولت کار بزرگی با خرید گندم‌های جوانه‌زده انجام داد

 به گزارش روابط عمومی فرمانداری گالیکش،حسن خسروی در جلسه شورای کشاورزی که با حضور دکتر مهاجر رییس سازمان جهاد کشاورزی استان و جمعی از مسئولین و کشاورزان  در سالن فرمانداری این شهرستان برگزار گردید گفت: واقعا کار بزرگی برای خرید گندم‌های جوانه‌زده از سوی دولت انجام گرفت و این مسئله رضایتمندی کشاورزان را در پی داشت.

وی با اشاره به اینکه برخی از گندم‌های جوانه‌زده قابلیت استفاده در بخش خوراک انسانی را نداشت گفت: متأسفانه برخی از گندم‌های جوانه‌زده منطقه توسط کارخانه‌داران بدون افزودن گندم سالم آرد شد که توسط نانوایی‌ها پذیرفته نمی‌شد.

وی گفت: گالیکش ازنظر تولید، جذب و ذخیره آب شرایط خوبی در استان دارد اما این شهرستان بهره‌ای از سه رودخانه روان خود ندارد.

به گفته فرماندار گالیکش باوجوداینکه این شهرستان بیشترین بارندگی استان گلستان را دارد اما تمامی نقاط این شهرستان منطقه ممنوعه حفر چاه شده است و تقریباً کشاورزان گالیکشی در کشت دوم بی‌بهره از آب رودخانه‌ها هستند.

خسروی اظهار داشت: تقاضای کشاورزهای گالیکش احداث سد در این شهرستان است. با توجه به اینکه حجم قابل‌توجهی از سدهای شهرستان گنبد از گل‌ولای انباشته‌شده می‌توان با احداث سد در گالیکش این کمبود را جبران کرد.

فرماندار گالیکش در پایان با اشاره به اینکه این شهرستان 26 کیلومتر انهار زراعی دارد از مدیرکل جهاد کشاورزی گلستان درخواست کرد تا بخشی از انهار زراعی گالیکش لوله‌ای شده تا از هدر رفت آب جلوگیری شود.

حبیب اله زارع ، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گالیکش نیز در این جلسه گفت: با اجرای کشت دوم سالیانه حدود 45 هزار هکتار از اراضی گالیکش زیر کشت انواع محصولات کشاورزی می‌رود و 60 نوع انواع محصولات زراعی، باغی، گلخانه‌های و... در این شهرستان تولید می‌شود.

وی گفت: از ابتدای امسال تاکنون با تعاملی که در بین دستگاه‌ها مختلف شهرستان بوده در حوزه خط اعتباری مکانیزاسیون با کمک بانک کشاورزی تاکنون 2 میلیارد و 650 میلیون تومان جذب‌شده و سه پرونده دیگر نیز در این حوزه در حال بررسی است.

زارع با اشاره به حوزه تسهیلات رفع موانع تولید افزود: حدود 8 طرح بااعتبار 8 میلیارد تومان به بانک‌های عامل معرفی شد و درنهایت 4 میلیارد تومان در بخش کشاورزی با عاملیت بانک کشاورزی و ملت جذب شد. 6 میلیارد و 450 میلیون تومان نیز توسط اداره صنعت، معدن و تجارت در این حوزه جذب و به بخش‌های تولیدی شهرستان تزریق شد.

مدیر جهاد کشاورزی گالیکش با اشاره به صندوق توسعه بخش کشاورزی این شهرستان اظهار داشت: سال جاری در این بخش 132 میلیون تومان جذب‌شده و مراحل جذب یک میلیارد و 826 میلیون تومان دیگر در بانک کشاورزی در حال بررسی، تشکل پرونده و آوردن وثیقه توسط متقاضیان است.

به گفته وی امسال در قالب طرح‌های سرمایه در گردش نیز 3 میلیارد و 600 میلیون تومان به کشاورزان شهرستان پرداخت‌شده است.

زارع با اشاره به طرح‌های زیر بنایی و اساسی که جز سیاست‌های سازمان و وزارت خانه جهاد کشاورزی است ادامه داد: احداث گلخانه‌ای به مساحت یک و نیم هکتار در بانک کشاورزی بااعتبار 2 میلیارد و 700 میلیون تومان در حال پیگیری است. دو پرونده نیم هکتاری نیز برای طی مراحل قانونی به سازمان نظام‌مهندسی استان ارسال‌شده و دو پرونده دیگر نیز برای بحث تأمین آب به شرکت آب منطقه‌ای گلستان ارسال‌شده است.

وی تصریح کرد: امسال در حوزه آبیاری تحت‌فشار اتفاقات خوبی در شهرستان رقم خورده و در مرحله اول با اجرای 118 هکتار در قالب 14 پرونده بااعتبار 950 میلیون تومان که 650 میلیون تومان آن بلاعوض بوده تصویب‌شده و تاکنون 380 میلیون تومان آن به‌حساب کشاورزان واریزشده است.

وی افزود: برای مرحله دوم این طرح نیز 218 هکتار تشکیل پرونده شده که در کمیته استانی یک میلیارد و 700 میلیون تومان برای آن تامیل اعتبارشده که حدود یک میلیارد و 3200 میلیون تومان آن بلاعوض است. با اجرای این طرح‌ها شاهد افزایش بهره‌وری آب شهرستان خواهیم بود.

زارع به حوزه انتقال آب بخش کشاورزی این شهرستان نیز اشاره کرد و تاکید کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون 8 هزار متر خطوط انتقال آب انجام‌شده و بخشی از آن تا پایان سال اجرا می‌شود. اجرای 9 هزار متر دیگر تشکیل پرونده و برای تأمین اعتبار به استان ارسال‌شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گالیکش به رفع تداخلات اشاره کرد و گفت: امسال مشکل 11 کشاورزان با منابع طبیعی در پرونده‌ای به مساحت 15 هکتار حل شد و سه پرونده نیز در حوزه روستاهای ینقاق، لوه و آبپران به میزان 2 هزار و 650 هکتار در دست بررسی است.

وی در خصوص واگذاری اراضی ملی به کشاورزان این شهرستان عنوان نمود: با تشکیل 10 پرونده 14 و نیم هکتار از اراضی ملی شهرستان گالیکش در قالب ماده 3 به کشاورزان گالیکش واگذار شد و 50 هکتار دیگر نیز در دست بررسی است و سال آینده به کشاورزان واگذار می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی گالیکش اظهار داشت: طرح رایگان تجهیز و نوسازی 40 هکتاری از اراضی شالی‌کاری نسق روستای «بش اویلی» به مدیریت آب‌وخاک استان معرفی‌شده است. این طرح شامل انتقال آب، جاده بین مزارع، شیب بندی، تسطیح و ... است. در حوزه روستای فارسیان فرنگ نیز 60 هکتار در این خصوص در نظر گرفته‌شده که سال آینده اجرایی می‌شود.

وی همچنین از انجام مطالعات احداث آب‌بندان در روستاهای تلوستان، ینقاق، پادلدل و تراجیق خبر داد.

زارع گفت: برای حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی در تعامل با دادستان شهرستان از ابتدای امسال تاکنون 22 مورد قلع‌وقمع بناهای غیرمجاز انجام‌شده که 7 مورد آن خود اظهاری مالکین بوده و توسط خود آن‌ها تخریب‌شده، 12 مورد بر اساس تبصره 2 ماده 10 قبل از تکمیل بنا قلع‌وقمع شده و سه مورد نیز از احکام قدیم بوده که به اجرا درآمده است.

وی با اشاره به اینکه نوغانداری در گالیکش رونق خاصی دارد بیان کرد: در راستای حمایت از صنایع خورد و کوچک و مشاغل خانگی با همکاری اداره میراث فرهنگی شهرستان مرکز تخصصی ابریشم‌بافی را در روستای ینقاق راه‌اندازی کردیم و امید است امسال بخشی از پیله ابریشم گالیکش در این مرکز ابریشم‌کشی شده و به پارچه و صنایع دیگر تبدیل شود.

وی با اشاره به اینکه سه سال گذشته اتفاقات خوبی در حوزه کشاورزی شهرستان گالیکش افتاده افزود: در این مدت 42 مورد سیستم آبیاری نوین در 308 هکتار از اراضی شهرستان بااعتبار یک میلیارد و 700 میلیون تومان به بهره‌برداری رسید و تحویل بهره‌برداران شده، 27 کیلومتر جاده بین مزارع بااعتبار 600 میلیون تومان احداث و مرمت شد، 3 فقره خط انتقال آب به میزان 5 هزار متر بااعتبار 600 میلیون تومان انجام‌گرفته و 4 مورد از قنوات گالیکش نیز به طول 6 کیلومتر بااعتبار 300 میلیون تومان بهسازی و لایروبی شد.

زارع از ارزآوری 700 میلیون دلاری از محل صادرات یک و نیم میلیون جوجه یک‌روزه سالیانه به کشورهای ترکمنستان و افغانستان از گالیکش خبر داد.

وی خاطرنشان ساخت: طی سه سال گذشته 105 هکتار از اراضی شیب‌دار این شهرستان بااعتبار 150 میلیون تومان به باغات مثمر تبدیل‌شده است.

وی با اشاره به جذب 150 درصدی انواع کود شیمیایی در این شهرستان گفت: این امر نشان دهند آن است کشاورزان گالیکش در مصرف کودهای پایه به‌ویژه در موقع کشت استقبال خوبی داشتند. اثر استقبال استفاده از کودهای شیمیایی خود را در خسارت حداقلی سرمازدگی اخیر در محصول کلزا نشان داد که از 3 هزار و 600 هکتار کلزا شهرستان تنها 200 هکتار در منطقه فارسیان خسارت دیدند و دیگر نقاط شهرستان به دلیل تغذیه خوب زراعت به‌دوراز آسیب بود.

دولت کار بزرگی با خرید گندم‌های جوانه‌زده انجام داد

 

دولت کار بزرگی با خرید گندم‌های جوانه‌زده انجام داد

 

دولت کار بزرگی با خرید گندم‌های جوانه‌زده انجام داد

 


ارسال کننده خبر : فرمانداری گالیکش
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : گالیکش
  • بازدید : 508
  • کد خبر : 31058