عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » پنجمین جلسه شورای اداری شهرستان بندرگز برگزار شد


پنجمین جلسه شورای اداری شهرستان بندرگز برگزار شد

پنجمین جلسه شورای اداری شهرستان بندرگز برگزار شد

 به گزارش روابط عمومی فرمانداری بندرگز پنجمین جلسه شورای اداری شهرستان روز شنبه 28 مرداد 96 با حضور میرزائی فرماندار ، پهلوری مدیر کل صندوق کارآفرینی امید استان و سایر مدیران اجرائی شهرستان در فرمانداری بندرگز برگزار شد.

علی اصغر میرزائی فرماندار بندرگز با گرامیداشت 26 مرداد سالروز ورود آزادگان سرافراز به کشور ، این روز را به عنوان نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی عنوان کرد.

فرماندار بندرگز با تقدیر از خبرنگاران و فعالین عرصه های رسانه ای  اظهار داشت : خبرنگاران  در واقع  انتظارات و مطالبات مردم را به گوش مسوولین می رسانند و برنامه ها  و اقدامات دولت و مسوولین  را به جامعه منعکس می کنند.غالب  خبرنگاران در عرصه خدمت گذاری به مردم و انعکاس خدمات  نظام و دولت فعالیت داشته  و اگر هم مواردی وجود داشته در مقایسه با خدمات برجسته این قشر بسیار ناچیز می باشد. خبرنگاران در واقع نماینده افکار عمومی در جامعه هستند و باید از فعالیت این قشر زحمتکش قدردانی شود.

میرزائی با اشاره به 28 مرداد سالروز کودتای آمریکایی در سال 1332 و سقوط دولت قانونی دکتر مصدق اظهار داشت : 28 مرداد سالروز کودتای ننگین طراحی شده به دست استکبار جهانی بویژه آمریکا بوده ، علیرغم اینکه دائیه  طرفداری از مردم و حمایت از  دمکراسی در سراسر جهان رامطرح می کنند ، لیکن اسناد و مدارک متعددی وجود دارد که همه این ادعا ها نادرست بوده  و یکی از اسناد مهم و زنده این ادعا نقش مستقیم آنها در براندازی دولت مصدق به عنوان  دولتی که پشتوانه مردمی و روحانیت داشته است.

وی افزود :  نمونه جنایات آمریکا و استکبار جهانی را در شرایط فعلی در یمن ،  سوریه ، عراق  وسایر نقاط دنیا نیز شاهد هستیم که همه آزادگان و آزاد اندیشان دنیا به این مسائل واقفند .

فرماندار بندرگز  با اشاره به برگزاری جلسات تعیین صلاحیت وزرای دولت دوازدهم در مجلس شورای اسلامی افزود :  نمایندگان مجلس شورای اسلامی به نیابت از ملت شریف ایران  با اختصاص وقت و  دقت کافی به بررسی برنامه های وزرای پیشنهادی پرداخته  و با درنظر گرفتن اصل مهم شایسته سالاری در خصوص اعضای کابینه تصمیم گیری خواهند نمود و انشاالله  با رای قاطع نمایندگان کابینه ای قوی و شایسته انتخاب و فعالیت دولت در موعد مقرر آغاز گردد.

نماینده عالی دولت در شهرستان   در آستانه هفته دولت اظهار داشت : الگو و نماد دولتمردان شهیدان رجائی و باهنر هستند . کسانیکه به عنوان یاران واقعی امام و انقلاب در کنار امام راحل  در جهت پیشبرد اهداف نظام و انقلاب از جان خود گذشتند. و این باور را نهادینه کردند کسانیکه برای عقیده کار می کنند خسته نخواهند شد و براستی که دولت شهید رجائی و باهنر همواره به عنوان  دولت مکتبی مطرح بوده و با عنایت خداوند بتوانیم  راه این اسوه های صبر و استقامت را ادامه دهیم.

وی افزود : در هفته دولت برنامه های مختلفی به اجرا در خواهد آمد  ، از جمله ارائه گزارش عملکرد و خدماتی که توسط دستگاههای دولتی صورت گرفته و به همه مدیران اجرائی توصیه کرد بصورت فعال در برنامه های بزرگداشت هفته دولت حضور مستمر داشته و عملکرد دستگاههای متبوع خود را به سمع و نظر مردم برسانند. همچنین عملکرد چهارساله دستگاههای اجرائی شهرستان و خدمات دولت تدبیر و امید در قالب یک مجموعه کتاب تهیه شده و در هفته دولت در اختیار مسوولین و مردم قرار می گیرد.

فرماندار بندرگز در خصوص اعتبارات عمرانی شهرستان بندرگز درسال 96 اظهار داشت :  با پیگیریهای انجام شده این مبلغ به 120 میلیارد ریال رسیده ،  این میزان از اعتبارات نسبت به سال گذشته  بالغ بر  50 درصد رشد داشته  است.

علی اصغر میرزائی با اشاره به اینکه باید پیگیر سهم شهرستان از اعتبارات ملی باشیم ، اظهار داشت :  یکی از پروژه های ملی که باید در سال جاری به پایان برسد پروژه سالن صدرا در بندرگز می باشد  ، در سال گذشته اعتبار 10 میلیارد ریالی به این پروژه تزریق شد و بخشی از کار انجام شده و تاکنون 60 در صد پیشرفت فیزیکی داشته که  با برآوردهای موجود در سال جاری  و با تخصیص اعتبار به پایان می رسد.

 میرزائی افزود : در  حوزه  اقتضاد مقاومتی اعتبارات مختلفی در راتباط با تولید و اشتغال مدنظر قرار گرفته ، از جمله  8 مورد از تسهیلات طرحهای مرتبط با مشاغل روستائی  با بهره های 4 تا 18 در صد که بخشداران و دهیاران پیگیر اجرای این طرحها هستند.

فرماندار بندرگز با اشاره به راه اندازی سامانه جامع کارآفرینی و طرح کارورزی برای فارغ التحصیلان بیکار از مسوولین اداره تعاون ، کار و رفاه اجتماعی خواست اطلاع رسانی لازم در این زمینه صورت گیرد.

همچنین مدیر کل صندوق کارآفرینی امید  در این جلسه اظهار داشت : یکی از مسائل و مشکلات مهمی که مانع از هدایت جوانان به سمت کارآفرینی و ایجاد اشتغال بوده نبود آموزش های لازم و ترویج فرهنگ کارآفرینی  می باشد.

وی افزود : جهت رفع مشکل بیکاری و افزایش سطح درآمد خانوارهای شهرستان بویژه روستائیان باید فرهنگ کارآفرینی و اشتغال و راه اندازی کسب و کارها از دوران نوجوانی و جوانی به فرزندان منتقل گردد  ، متاسفانه در اکثر خانواده ها جوانان صرفا به امید شغل دولتی و پشت میزنشینی تحصیل می کنند  و این آسیبی هست که در سالهای گذشته اتفاق افتاده و باید با آموزشهای مناسب تغییر نماید.

پهلوری اظهار داشت : یکی از عوامل  مهم ایجاد اشتغال ، آموزش و توانمند سازی جوانان و کارآفرینان می باشد که در این زمینه مراکز علمی و دانشگاهی و مراکز فنی و حرفه ای ما نقش مهمی می توانند ایفا نمایند ، بطوریکه هر یک از جوانان  حداقل دارای یک  مهارت باشند و با استفاده از آن مهارت به راه اندازی یک  کسب و کار مبادرت نماید.و از این طریق  تا حدودی  فشار ایجاد اشتغال از دولت کاسته خواهد شد.

وی یکی دیگر از موانع ایجاد اشتغال را قوانین و مقررات متعدد در مسیر کارآفرینی اعلام کرد  که عملا فرایند کسب مجوزها را بسیار طولانی کرده و انگیزه متقاضی از بین خواهد رفت ، بحث ضعف فرهنگی و نبود حمایتهای کافی در سیستم دولتی و جامعه ما مشهود است ، بنابراین صندوق کارآفرینی امید اقدامات خوبی در سالهای اخیر شروع کرده تا بخشی از این موانع برداشته شود.

وی بابیان اینکه  حدود 46.5 درصد از جمعیت استان گلستان در روستاها ساکن هستند از این لحاظ بعد از سیستان و بلوچستان به عنوان دومین استان کشور دارای جمعیت بالای روستائی هستیم  و ظرفیت خوبی است تا  روستاها را به مراکز تولیدی تبدیل کنیم و در آمد روستائیان را افزایش دهیم .

پهلوری افزود : با توجه به ظرفیت مناسب زنان روستائی صندوق کارآفرینی امید در سالهای اخیر با همکاری جهاد کشاورزی طرح راه اندازی و حمایت از صندوقهای خرد محلی را شروع نموده که زنان روستائی در قالب های 30 تا 50 نفری در این صندوقها ساماندهی می شوند و در راستای نوع فعالیت اقتصادی در گروههای 4 تا 5 نفره از صندوق های مورد نظر تسهیلات ارزان قیمت دریافت می کنند. صندوق کارآفرینی امید نیز با پرداخت تسهیلات قرض الحسنه از این صندوق ها حمایت می کند. در سال جاری 90 صندوق با همکاری جهاد کشاورزی و ارائه آموزشهای لازم ثبت و راه اندازی خواهد شد.

وی مجموع حمایتهای انجام شده  صندوق کارآفرینی امید در سطح استان  از سال 92 تا سال 96 و در طول دولت یازدهم را در حدود 1450 میلیارد ریال  اعلام کرد که در قالب اشتغال و ازدواج پرداخت شده و این رقم در دولتهای نهم ودهم  حدود 620 میلیارد ریال  بوده و در 4 سال گذشته بویژه سالهای 94 و 95 شاهد رشد خوبی در حوزه صندوق کارآفرینی امید بودیم .

پهلوری افزود : در گذشته و در قالب صندوق مهر امام رضا(ع)  تسهیلات اعطائی اغلب  40 تا 50 میلیون ریالی بود  ، ولی در حال حاضر تا سقف 40 میلیارد ریال نیز  در استان پرداخت شده ، همچنین جهت حمایت از کسب و کارهای کوچک  طرحی به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسید و مجوز برداشت مبلغ  1.5 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای اشتغال روستائی ، مناطق محروم و عشایر صادر شد و بانکهای کشاورزی ، توسعه تعاون ، پست بانک و صندوق کارآفرینی امید به عنوان بانکهای عامل در این زمینه معرفی شدند.که در 6 ماهه دوم سال جاری اجرائی می گردد.

وی حمایت از بنگاههای اقتصادی در محدوده روستاها و مناطق محروم که توسط مردم راه اندازی می گردد را یکی دیگر از طرحهای دولت اعلام کرد که با تسهیلات 0 تا 10 درصد توسط صندوق کارآفرینی امید انجام می گردد ، استان گلستان در این ارتباط از طرحهای غیر مشارکتی استفاده خواهد کرد.  و تاکنون برای  5 طرح مصوب بالغ بر 125 میلیارد ریال  در سال 95 و اوایل 96 پرداخت شده ، از جمله 60 میلیارد ریال برای 2 طرح در روستاهای گنبد پرداخت شده است.

مدیرکل صندوق کارآفرینی امید افزود : این  صندوق در 5 ماهه سال 96 حدود 300 میلیارد ریال  پرداخت تسهیلات داشته با توجه به ارقام سالهای  94 و 95 که هر سال 450 میلیارد ریال  بود رشد چشمگیری داشت است. همچنین در هفته دولت سال جاری  330 طرح در سطح استان با حضور مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید کشور بصورت متمرکز افتتاح خواهد شد که بالغ بر 150 میلیارد ریال  اعتبار و اشتغالزائی  700 نفرخواهد بود.

وی افزود :  درحوزه اشتغال و درکنار تاسیس کارخانه ها و صنایع بزرگ نباید از  کسب و کارهای خرد و کوچک خانگی نیز غافل شد ، که با کمترین و ارزانترین منابع انجام می شود و ریسک پایینی نیز دارند . در این زمینه در سطح استان 14 روستا به عنوان روستای بدون بیکار در نظرگرفته شده و شهرستانهای بندرگز و کردکوی به عنوان شهرستان های پایلوت استان و هر شهرستان دو روستا به عنوان روستای بدون بیکار در نظر گرفته شده است که با ارائه تسهیلات 4درصد  قرض الحسنه و ارائه آموزش و توانمند سازی دهیاران و اهالی شورای محل و جوانان روستا انجام خواهد شد .

در پایان به پاس خدمات شهرداران بندرگز و نوکنده در اجرای برنامه های خدمات سفر سال 96 از سوی فرماندار بندرگز لوح تقدیر اعطا گردید.

پنجمین جلسه شورای اداری شهرستان بندرگز برگزار شد

 

پنجمین جلسه شورای اداری شهرستان بندرگز برگزار شد

 

پنجمین جلسه شورای اداری شهرستان بندرگز برگزار شد



ارسال کننده خبر : فرمانداری بندرگز
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : بندرگز
  • بازدید : 442
  • کد خبر : 36618