عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » بهترین راهکار مدیریت منابع آب در گنبد، توسعه کشت گلخانه ای است

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان گنبد کاووس:

بهترین راهکار مدیریت منابع آب در گنبد، توسعه کشت گلخانه ای است

بهترین راهکار مدیریت منابع آب در گنبد، توسعه کشت گلخانه ای است

معاون استاندار و فرماندار ویژه گنبد کاووس ، توسعه کشت گلخانه ای و گیاهان دارویی را از بهترین راهکارهای مدیریت منابع آب در این شهرستان دانست و بر آن تاکید کرد.
مهندس عبدالقدیر کریمی در جلسه شورای حفاظت منابع آب این شهرستان گفت: خشکسالی سال های اخیر سبب حساسیت حوزه منابع آبی در دو بخش کشاورزی و شرب شده است.
وی بابیان اینکه حوزه منابع آبی و مصرف آن بایستی با استفاده از نقطه نظرات کارشناسی و علمی مدیریت شود، افزود: اولویت نخست شهرستان در این حوزه، تامین آب شرب مورد نیاز مناطق شهری و روستایی و سپس کشاورزی و صنعتی است.
کریمی اضافه کرد: درحوزه کشاورزی نیز علاوه بر استفاده از شیوه های نوین آبیاری، توسعه کشت گلخانه ای و گیاهان دارویی که گنبدکاووس ظرفیت های خوبی در این دو بخش دارد، باید بشدت مورد توجه قرار گیرد.
وی نقش رسانه های گروهی را در آگاهی بخشی و فرهنگ سازی مصرف بهینه منابع آبی بویژه در بخش کشاورزی و ترویج کشت های گلخانه ای و دارویی مهم دانست و تصریح کرد: اخیرا مجوز احداث گلخانه 20 هکتاری در گنبدکاووس صادر شده است.
مدیر جهادکشاورزی گنبدکاووس نیز در این جلسه با ارائه گزارشی از وضعیت کشت های پاییزه (کلزا، گندم و جو و چغندر قند) گفت: درمجموع حدود 150 هزار هکتار از این محصولات کشت شده است که بخش قابل توجهی از آن به دلیل خشکسالی و بارش های نامناسب که سبب تاخیر 80 درصدی در کشت شد، سطح سبز خوبی ندارند.
غلامعلی نورا افزود: شرایط نامساعد آب و هوایی در گنبدکاووس، توجه به تغییر الگوی کشت، کشت محصولات با نیاز آبی کم از جمله توسعه کشت های گلخانه ای و دارویی و نیز اصلاح شیوه های آبیاری از سنتی به نوین را ضروری کرده است.
وی گفت: براین اساس دولت تسهیلات خوبی برای کشت گلخانه ای و نیز انجام روش های آبیاری نوین پرداخت می کند که کشاورزان می توانند از آن استفاده کنند.
نورا با اشاره به وجود چهار هکتار گلخانه در گنبدکاووس، اضافه کرد: برای احداث 40 هکتار دیگر نیز متقاضی وجود دارد که برای یک فقره آن به مساحت 20 هکتار مجوز صادر شده است و از این حیث این شهرستان رتبه اول استان را دارد.
وی، کشت 80 هکتار گیاهان دارویی، انجام شیوه های نوین آبیاری در سطح 16 هزار هکتار و پیش بینی انجام سه هزار هکتار دیگر دراین حوزه و برنامه ریزی برای احداث 80 کیلومتر کانال انتقال آب بین مزارع درسالجاری که تاکنون 16 کیلومتر آن انجام شده، را از دیگر اقدامات انجام شده در حوزه کشاورزی گنبدکاووس برشمرد.
مدیر امور آب منطقه گنبدکاووس نیز دراین جلسه با اشاره به خشکسالی دو سال گذشته، گفت: این خشکسالی ها سبب شده تا وضعیت منابع آبی استان و شهرستان شرایط مطلوبی نداشته باشد.
حسین قنبری افزود: درسال آبی جاری حجم آب ذخیره شده در پشت سه سد گلستان، بوستان و وشمگیر درحوزه آبخیز این شهرستان در مقایسه بامدت مشابه سال قبل حداقل چند برابر کاهش یافته است.
وی گفت: هم اکنون حجم آب پشت هر یک از این سدها بین 2 تا 3 میلیون متر مکعب است درحالی که پارسال درهمین زمان، هر کدام 11 تا 13 میلیون متر مکعب آب ذخیره داشتند.
قنبری، اجرای طرح تعادل بخشی منابع آب با توسعه مدیریت مشارکتی، اطلاع رسانی و آموزش، ترویج و استفاده از روش های نوین آبیاری، تجهیز چاه های آب کشاورزی به کنتورهای هوشمند، جلوگیری از حفر چاه های غیرمجاز و نظارت بر مصرف آب چاه های مجاز را از جمله برنامه های در دست انجام امور آب گنبدکاووس برشمرد و اضافه کرد: درحال حاضر چهار هزار حلقه چاه آب مجاز و دو هزار حلقه چاه آب غیرمجاز در این شهرستان وجود دارد.
وی، تامین آب شرب مورد نیاز مناطق شهری و روستایی را از دیگر وظایف آب منطقه ای ذکر کرد و گفت: بخش قابل توجهی از مشکلات این حوزه درسه شهر گنبد، مینودشت، گالیکش و بخش مرزی داشلی برون با منبع ذخیره 50 هزار مترمکعبی آب درحال احداث مینودشت که آب مورد نیاز آن قرار است از محل سد نرماب چهل چای تامین شود، رفع می شود

بهترین راهکار مدیریت منابع آب در گنبد، توسعه کشت گلخانه ای است

 

بهترین راهکار مدیریت منابع آب در گنبد، توسعه کشت گلخانه ای است

 


ارسال کننده خبر : فرمانداری گنبد کاووس
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : گنبد
  • بازدید : 544
  • کد خبر : 40847