عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » حرکت توسعه استان با افتتاح راه آهن گرگان- ترکمنستان شتاب می گيرد

مديركل راه و شهرسازي گلستان:

حرکت توسعه استان با افتتاح راه آهن گرگان- ترکمنستان شتاب می گيرد

حرکت توسعه استان با افتتاح راه آهن گرگان- ترکمنستان شتاب می گيرد

 مدیرکل راه و شهرسازی گلستان با برشمردن مزیت های اقتصادی اجتماعی راه آهن گرگان- اینچه برون – ترکمنستان، گفت: با وقوع این اتفاق اقتصادی شاهد درآمدزایی، توسعه خطوط ریلی، تجهیز پایانه های مختلف و در نهایت به حرکت درآمدن و شتاب موتور توسعه استان خواهیم بود.

 به گزارش اداره روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان گلستان، مهندس "علی بخش رستمی" دوشنبه شب با حضور در برنامه زنده "همراه با کاروان تدبیر و امید" به مناسبت سفر ریاست جمهوری در سیمای مرکز گلستان افزود: حمل و نقل ریلی دارای مزیت هایی بی شماری از جمله مصرف انرژی پایین و ارزان قیمت، ایمنی بیشتر، آلودگی زیست محیطی کمتر و پایین بودن هزینه تمام شده اجرای آن در مقایسه با بزرگراه ها و آزادراه هاست.

رئیس شورای حمل و نقل گلستان با ابراز تشکر از مجموعه همکاران دولتی، مشاورین و پیمانکاران ساخت پروژه خط آهن گرگان- اینچه برون- ترکمنستان ، اظهارداشت: ساخت این راه آهن از سال 90 با توافق سه کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان در طول نزدیک به 926 کیلومتر شروع شد.

رستمی توضیح داد: 80 کیلومتر از این خط آهن در ایران، 700 کیلومتر در ترکمنستان و بیش از 120 کیلومتر آن در خاک قزاقستان واقع شده است.

وی افزود: راه آهن گرگان- اینچه برون- ترکمنستان بعد از راه آهن خراسان رضوی، دومین کریدور شرق به غرب کشور است که قطعا اثرات مثبت خود را در توسعه استان بر جا خواهد گذاشت و ما به عنوان گلستانی نیز باید از مزایای آن بهره مند شویم.

به گفته وی، اگرچه ممکن است در توسعه زیرساخت های ریلی کشور غفلت ورزیده باشیم و آمار زیرساخت ها و تردد کالا و مسافران درون شهری و برون شهری ما در مقایسه با کشورهای همطراز خود، قابل توجه نباشد اما شاهد استقبال مردم از این بخش هستیم.

رستمی ادامه داد: طی سال های اخیر، تلاش هایی در جهت توسعه حمل و نقل استان صورت گرفته که افتتاح کریدور شرقی دریای خزر با حضور روسای جمهور کشورهای ایران، قزاقستان و ترکمنستان در 12 آذر، رهاورد این تلاش ها است.

به گفته وی، در حال حاضر بیش از 90 درصد حمل و نقل مسافر با جاده هاست و 10 درصد حمل و نقل مسافر و 30 درصد حمل کالا از طریق خطوط ریلی کشور صورت می گیرد که به محدودیت و بضاعت ما بر می گردد اما قابلیت توسعه وجود دارد.

رستمی گفت: توسعه خطوط ریلی در دستور کار برنامه دولت است تا بتوانیم در مقایسه با کشورهای هم طراز خود از لحاظ توسعه یافتگی، ارتقا پیدا کنیم.

مدیرکل راه و شهرسازی گفت: برابر اطلاعات اقتصادی موجود، حجم مبادلات سالانه چین و کشورهای غربی بیش از 350 میلیون تن است که رقم قابل توجهی است و ما با توجه به موقعیت ایران و شرایط همسایگی، باید از این فرصت بهترین بهره را ببریم.

رستمی افزود: به عبارتی دیگر با توسعه ابزارهای ارتباطی و فراهم سازی بسترهایی در این زمینه می توان از این رهاوردها، منافع بیشتری را عاید کشور ساخت.

وی افزود: با افتتاح کریدور شمال – جنوب می توان از پایانه مرزی اینچه برون که دروازه ای به سوی کشورهای همسایه است، صادرات و ترانزیت غلات و محصولات کشاورزی، صنعتی و گازرا به کشورهای آسیای میانه (CIS) داشته باشیم و از مزایای آنها بهره مند شویم.

رستمی گفت: افتتاح اداره کل راه آهن در استان گلستان نیز یکی دیگر از فرصت هایی است که در راستای توسعه خطوط ریلی استان از جمله راه آهن گرگان – مشهد فراهم شده است.

 

بازنگری توزيع اعتبارات ملی مهمترين انتظار از هيئت دولت است

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان در پاسخ به این سوال که مهمترین توقعات و انتظارات این اداره کل در سفر هیئت دولت به استان چیست، گفت: وقتی مقامات عالی وارد استان می شوند توقع بجا و بحق مسوولان، طرح موضوعات استانی است تا از خیر و برکت این سفرها بهره مند شویم.

رستمی ، بازنگری توزیع منابعی را که براساس شاخص های چند دهه گذشته برای استان ها در نظر گرفته شده ، مهمترین توقع این اداره کل از مقامات عالی کشور دانست و توضیح داد: این توقع وجود دارد که مبنای توزیع اعتبارات ملی را براساس شاخص هایی همچون جمعیت روستایی قرار دهند تا سهم ما از اعتبارات ملی افزایش یابد.

وی اضافه کرد: طی چند نشست با مسوولان وزارت راه و شهرسازی و استان پیگیر این مساله بوده تا ارزیابی استان ها براساس این نسبت ها صورت گیرد و به خودی خود سهم بری ما را از منابع ملی افزایش دهد.

 

اتمام پروژه های نيمه تمام، سطح راه ها را ارتقا می دهد

رئیس شورای حمل و نقل گلستان با اشاره به اینکه خطوط ریلی، زمینی و هوایی، ابزار و زیربنای توسعه بخش های مختلف اعم از کشاورزی، گردشگری و صنعتی هستند، گفت: آنچه در سفر ریاست جمهوری به استان پیگیر بودیم توسعه نقش حمل و نقل استان در مقایسه با آمار کشور است .

رستمی اضافه کرد: وضعیت جاده های موجود استان در مقایسه با میانگین کشوری حائز رتبه خوبی نیست و توقع مردم است که سطح آنها به اندازه متوسط کشور ارتقا یابد.

وی با اشاره به اینکه در استان آزادراهی نداریم، گفت: سهم هر استان از راه های اصلی و فرعی دو هزار و 700 کیلومتر است اما سهم استان از این نظر، یکهزار و 300 کیلومتر است که از میانگین متوسط کشوری نیز، پایین تریم.

این مقام مسوول در گلستان گفت: با توجه به این وضعیت ضروری است که در جهت ارتقای سطح موجود و افزایش راه ها که جزو تکالیف اداری و قانونی ماست، قدم برداریم.

به گفته رستمی، بر همین اساس و طبق برنامه ریزی ها و گفتمانی که با استاندار و معاونین ایشان صورت گرفته، در این سفر، پیگیر اتمام پروژه هایی که از برنامه های چهارم و پنجم توسعه شروع شده اما تاکنون به سرانجام نرسیده اند، باشیم زیرا که اتمام آنها، آمار موجود را جابه جا خواهد کرد.

وی متذکر شد: به نوعی در این سفر پیگیر بخشی از پروژه های شناسنامه دار و تعریف شده برنامه چهارم و پنجم توسعه هستیم تا اعتبار مصوب آنها صد در صد افزایش یابد.

 

پيگيری راه آهن گرگان- مشهد از ديگر مطالبات مردم است

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان افزود: پیگیری ساخت آزادراه شرقی – غربی استان که از سال گذشته استاندار محترم امر به پیگیری آن را دادند از پروژه های دیگر این اداره کل است که در سفر هیات دولت دنبال می شود.

رستمی افزود: در حال حاضر با انتخاب و تعیین مشاور، این پروژه در شرف مطالعات مقدماتی و اولیه است و مراحل پایدار شدن آن طی این سفر پیگیری می شود چرا که کار یکساله دوساله نیست اما اعتقاد داریم که باید از جایی شروع و شناسنامه دار شود.

وی ادامه داد: راه آهن گرگان- مشهد که از مطالبات چند ساله مردم است،پروژه دیگری است که در دست پیگیری است و مصوبات خود را دارد.

به گفته وی، در این سفر تلاش می شود که با استفاده از فاینانس، بخش خصوصی و سرمایه گذار، ساخت این پروژه نیز همانند استان های همجوار از سمت گرگان شروع شود.

 

استقبال پرشور مردم از رياست جمهوری، پاسخ به روحيه خدمتگزاری دولت است

 مدیرکل راه و شهرسازی گلستان در سخنان پایانی خود در این برنامه، گفت: مردم استان در جریان تمام وقایع و حرکت های سیاسی اجتماعی انقلاب و نظام بوده و هستند و از شعور و بلوغ سیاسی اجتماعی بالایی برخوردارند.

به اعتقاد رستمی، مردم با استقبال پرشور از ریاست جمهوری و هیئت دولت، به خدمتگزاری و روحیه خدمت موجود در دولت تدبیر و امید پاسخ می دهند و این مساله را ثابت می کنند.

 


نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره كل راه و شهرسازي استان گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .