عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان



وظایف و مأموریت ها

 

ماموریت و وظایف :

الف ) تعريف نخبه :

براي " نخبه " يا " نخبگان " تعاريف زيادي توسط انديشمندان جهان مطرح شده است که هريک از منظر خود به تعريف آن پرداخته اند اما آنچه که در اين شيوه نامه مورد تأکيد است در ذيل آمده است :

نخبگان ( eliles ) مجموعه اي از افراد در طبقات و قشرهاي گوناگون اجتماع هستند که در شکل دادن و پايدار ساختن ارزش ها و باورها در بخشي از جامعه مؤثرند .

به تعريف پارتر ، نخبگان ، اشخاص وگروه هايي هستند که در نتيجه قدرتي که به دست مي آورند و تأثيري که مي گذارند ، يا به وسيله تصميماتي که مي گيرند و بوسيله ايده ها ، احساسات و يا هيجان هايي که بوجود مي آورند ، در کنش تاريخي جامعه مؤثرند.

ب ) دسته بندي نخبگان :

درخصوص دسته بندي نخبگان نظريات متفاوتي ارائه شده اما به طور کلي مي توان گروه هاي ذيل را جزء نخبگان به حساب آورد.

۱- روشنفکران 

۲ - روحانيون 

۳- هنرمندان 

۴ - ورزشکاران 

۵ - دانش آموزان 

۶ - مديران و کارگزاران حکومتي 

۷ - دانشجويان و دانشگاهيان 

۸ - سازمان هاي مردم نهاد

۹- مخترعين و مبتکرين 

۱۰- حافظان قرآن کريم 

۱۱- مسئولان بسيج 

۱۲ - مؤلفين و محققين 

۱۳ - ايثارگران 

۱۴ – احزاب 

۱۵ - مراکز توليدي ، تجاري ، صنعتي ، کشاورزي 

۱۶ - صنوف پزشکان ، مهندسين ، معلمان ، اساتيد دانشگاه

ج ) مکانهاي مورد بررسي :

بسيج دانش آموزي ، بسيج دانشجويي – سازمان ملي جوانان – سازمان محيط زيست ، سازمان تبليغات اسلامي – اداره کل اوقاف – اداره کل امور اجتماعي و سياسي استانداري و فرمانداري ها – مراکز تحقيقات علمي – اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانش آموزي – مرکز تحقيقات و پژوهشهاي دانش آموزي – مراکز فني و حرفه اي – تشکل هاي دانشجويي – مراکز فرهنگي و هنري – مجامع قرآني ارائه کنندگان مقالات علمي در نشريات ، دانشگاهها - شرکت کنندگان در المپيادها – رتبه هاي برتر ورزشي ، قرآني و فرهنگي – حافظان کل يا اکثرقرآن طلاب – رتبه هاي برتر کنکور – مديران بخش دولتي و خصوصي – تجار مطرح – معلمين – نويسندگان کتاب - مسئولان بسيج – هنرمندان جوان – نفرات ممتاز مدارس – نفرات ممتاز دانشگاهها – مهندسين و پزشکان – شهرک هاي علمي تحقيقاتي – شرکت کنندگان در مسابقات خوارزمي و شيخ بهايي – کارآفرينان موفق – مبتکرين و مخترعين – خانه رياضيات - جهاد دانشگاهي و ... 

اتاق فكر نخبگان جوان :

مقدمه:

به منظوراستفاده از ايده ها و نظرات انديشمندان و صاحب نظران و بهره گيري از تجارب تخصصي آنها در اجرايي نمودن اهداف و سياستهاي دولت كريمه و توجه به توانمنديها و نقش فرهيختگان ، روشنفكران و اهل تفكر و انديشه در گستره استاني و شهرستاني در پيشبرد اهداف عاليه انقلاب اسلامي ، اتاق فكر نخبگان جوان در هرشهرستان تشكيل شده است .

۱) اهداف :

۱-۱- استفاده از نظرات و ايده هاي نخبگان در تصميم سازي براي مديران (مشاوره )

۲-۱- فراهم آوردن بستري براي «افزايش مشاركت» و «تقويت تجربه» در عرصه هاي اجتماعي ، فرهنگي، ‌سياسي واقتصادي براي تضمين آينده مديريتي نظام و كشور

۳-۱- جمع آوري ايده هاي نخبگان و تشكيل بانك ايده

۴-۱- تحليل روند توسعه فرابخشي شهرستان توسط نخبگان با ايجاد شبكه تحليل گران روند

۵-۱- شناسايي موانع و كاستيهاي توسعه فرابخشي

۶-۱- پشتيباني علمي – فكري و برنامه اي در راستاي توسعه فرابخشي

۲)تعاريف:

مقدمه : مشاوران جوان به عنوان ديده بان سازمانها ، تلاش مي كنند با ارتباط وسيع و مناسب با شبكه تحليل گران و نخبگان نسبت به تحول و روندهايي جديد كه در پيش است واكنش مناسب مبتني بر متد علمي از خود نشان دهند. لذا با راه اندازي شبكه تحليل گران و شناسايي نخبگان و تشكيل بانك ايده قادر خواهند بود:

اولاً مدير را نسبت به آنچه در آينده براي توسعه فرابخشي حوزه استحفاظي خود به آن نيازمند است ياري رسانند.

ثانياً درخلال كار تجارب ارزشمندي را كسب مي نمايند.

پس قبل از انجام هركاري تعريفي مشخص از اتاق فكر، شبكه تحليل گران روند ونخبگان (سناريو ساز) بدست خواهيم داد.

۱-۲- اتاق فكر: اتاق فكر واحدي است كه در ارائه ي نظر و ديدگاهها كاملاً مستقل عمل مي كند. نوعي سازمان ويژه براي تفكر و پژوهش درزمينة سياست ها و استراتژي هاست كه براساس «جمع بندي»يا« ايده پردازي جمعي» استوار است .

۲-۲- تحليل روند : عبارت است از مطالعه يك روند مشخص به منظور كشف ماهيت ، علتهاي بروز ، سرعت توسعه و پيامدهاي بالقوه آن

۳-۲- نخبگان (سناريو ساز) : مجموعه اي از افراد در طبقات و قشرهاي گوناگون اجتماعي هستندكه در شكل دادن و پايدار ساختن ارزشها و باورها در بخشي از جامعه مؤثرند.

۳)روش تشكيل اتاق فكر

قبل از انجام هر كاري ابتدا بايد جوانان ساعي ، داراي ايده و متفكر از طريق دستور العمل « نحوه شناسايي نخبگان» مشخص گرديده ، شناسايي و دعوت به همكاي شوند.

سپس يكي از راههاي ذيل را انتخاب و به جمع آوري نظرات و ايده هاي نخبگان همت مي گماريد .

۱-۳- تكنيك دلفي : « كه عبارت است از يك رشته گام ها براي استفاده از خبرگان به منظور پيش بيني گروهي»

در شيوه دلفي هريك از خبرگان به طور فردي از طريق پرسشنامه هايي كه چند دور تكرار مي شوند مورد نظر خواهي قرار مي گيرند.

روش كار با استفاده از تكنيك دلفي:

گام اول: شناسايي خبرگان

گام دوم: تهيه پرسشنامه درخصوص موانع و مشكلات فراروي توسعه فرابخشي

گام سوم: پرسشنامه تنظيمي در اختيار خبرگان قرار مي گيرد

گام چهارم: جمع بندي، پالايش و تحليل اطلاعات پرسشنامه ها

گام پنجم: تهيه طرح

۲-۳- طوفان مغزي : دراين روش گروهي از افراد مربوط به مسايل ،گردهم آمده و به ارائه آزاد نظرات و راهكارهاي خويش مي پردازند.

نكته:

نكته اصلي اين است كه در مرحله اول ،اعضاء به هيچ وجه به نقد راهكارهاي پيشنهادي يكديگر نمي پردازند و پيشنهادات حتي گاهاً مي تواند رويايي و مضحك به نظر رسد . در مراحل بعدي هر يك از افراد با توجه به ساير پيشنهادات به اصلاح و تكميل نظر خويش پرداخته تا جاييكه راهكارهاي پيشنهادي نهايي حاصل شود. در مرحله آخر بر سر مناسب ترين راهكار به مباحثه و نقادي پرداخته مي شود.

 

سازو كارهاي توانمند ساز براي استفاده از طوفان مغزي :

۱- راه اندازي درگاه اينترنتي و سيستم بانك ايده براي مراجعه به صاحبنظران و دريافت نظرات آنها

۲- برگزاري كرسيهاي نظريه پردازي پيرامون مسأله در دانشگاهها

۳- برگزاري همايش و سمينارهاي بررسي وتبين راهكارها

۴- جمع آوري ايده هاي خلاقانه

۵- توسعه تفكر خلاقانه پيرامون مسأله

۶- شناسايي علل، اثرات و راهكارهاي احتمالي مربوط به مسأله

۷- حساس سازي ذينفعان (دولتمردان، كارشناسان و يا مردم ) پيرامون اهميت يك مساله خاص اجتماعي

۴)مأموريت :

پشتيباني فكري و ارائه مشاوره به سياستگذاران و تصميم گيرندگان از طرق:

۱- ۴- سياست پژوهي و سياست پردازي

۲- ۴- تصميم سازي و تصميم پردازي

۳- ۴- آينده پژوهي

۴- ۴- مساله يابي و حل مساله

۵- ۴- ايده پردازي، ايده يابي و ايده پراكني

۶- ۴- تجزيه وتحليل

۷- ۴- توليد فكر، انديشه و دانش

۵) وظايف:

۱- ۵- شناسايي، توصيف و صورت بندي دقيق مسائل مورد نظر، ارزيابي مسائل جاري و مسائل در شرف ظهور و ارائه ي ديدگاههاي تحليل گرايانه درخصوص آن دسته از سياستهايي كه عاجلاً مورد توجه سياستگذاران قرار داد.

۲- ۵- تبديل ارائه هاي كلي و شكل نگرفته و پيشنهادهاي خام به سياستها و برنامه هاي دقيق و قابل اجرا در عمل

۳- ۵- ايفاي نقش به منزله يك مرجع مستقل و نقاد در بحث هاي مربوط به سياستگذاري و ارزيابي نقادانه ي سياستها و برنامه هاي نهاد سياستگذار.

۴- ۵- كمك به فراهم آمدن زمينه براي مبادله سازنده ي اطلاعات و نظرات ميان چهره هاي اصلي مشاركت كننده در فرايند صورت بندي و تدوين سياست ها ، و نيز فعاليت درمقام تسهيل كننده ي مبادله ي اطلاعات و آرا ميان صاحب نظران

۵- ۵- شناسايي و تربيت نيروهاي صاحب نظر در قلمرو تحقيقات مربوط به سياستگذاري.

 


بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : admin
  • بازدید : 5867
  • کد خبر : 416