عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » از تفاهم نامه همکاری مشترک اداره کل امور روستایی استانداری و سازمان مدیریت پسماند شهرداری های استان خبر داد:

سمیعی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند استان گلستان :

از تفاهم نامه همکاری مشترک اداره کل امور روستایی استانداری و سازمان مدیریت پسماند شهرداری های استان خبر داد:

تفاهم نامه همکاری مشترک اداره کل امور روستایی و شوراهای استانداری و سازمان مدیریت پسماند شهرداری های استان در زمینه اجرای طرح تفکیک از مبدأ در 50 روستای استان برقرار شد.

سمیعی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند استاندر گفتگو با خبرنگاران گفت : دفع و بازیافت زباله، یکی از معضلات جدی جهان امروز، خصوصاً در کشورهای در حال توسعه می باشد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند گفت: تفکیک زباله از مبدأ به عنوان یکی از بهترین تکنیک های مدیریت دفع و بازیافت زباله محسوب می گردد که می تواند به کاهش هزینه های تولید مواد خام و هزینه های انسانی، حمل و نقل، انرژی و زمان و همچنین کاهش مخاطرات زیست محیطی کمک نماید.

وی در ادامه گفت طرح مذکور نیازمند آموزش همگانی و استفاده از نیروهای مردمی جهت تغییر عادات و رویه ها می باشد.این تفاهم نامه سعی دارد تا مجموعه عوامل و فاکتورهای موثر در طرح توجیهی بازیافت و تفکیک زباله را به صورت پایلوت در 50 روستا استان بر اساس طرح توجیه پذیری مالی و اقتصادی، اجرا نماید.

اصولی‌ترین و اساسی‌ترین حلقه پسماند را جهت کاهش تولید زباله، اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا با آموزش و فرهنگ‌سازی می باشد.

سمیعی در خصوص اهداف اجرای این طرح در استان گفت: ارتقاء سطح فرهنگ و آموزش عمومي روستائیان گلستانی در ارتباط با توليد و دفع مواد زائد جامد در راستای اهداف عالیه زیست محیطی و ترويج روحيه صرفه جويي ،كمك به اقتصاد كلان كشور به علت بازگشت مواد قابل بازیافت به چرخه تولید.، ايجاد زمينه های اشتغال و جذب سرمايه گذاری بخش خصوصي.، بهبود شرايط بهداشتي، كاهش آلودگي هاي ناشي از توليد زباله و حفظ محيط زيست با کاهش حجم پسماندها.، صرفه جويي در مصرف منابع طبيعي با بازگشت مواد قابل استفاده به چرخه توليد.، بهينه سازي شيوه هاي جمع آوري و حمل و نقل مواد زائد جامد و نظافت روستایی ، كاهش ميزان پسماندهاي دفنی و افزايش طول عمر مراكز دفن.، صرفه جويي در هزينه هاي جمع آوري و حمل و نقل زباله، تشویق و ترغیب مردم در منازل مسکونی، ادارت، واحدهای تجاری و مدارس جهت تفکیک پسماندهای خشک و ترنام برد

وی اصولی‌ترین و اساسی‌ترین حلقه پسماند را جهت کاهش تولید زباله، اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا با آموزش و فرهنگ‌سازی و مشارکت همه دستگاه‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد مورد توجه قرار داد و تاکید کرد: مشارکت و همدلی شورا، دهیار روستاها می‌تواند اجرای این طرح را تضمین کند.

سمیعی در عوامل موثر در اجرای موفق این طرح در استان گفت: ايجاد بسترهاي لازم براي جلب مشاركت شهروندان در اجراي طرح تفكيك از مبدا پسماندهاي خشک خانگي ميزان موفقيت در اجراي طرح تفكيك از مبدا به كيفيت آموزش ارائه شده به شهروندان بستگي خواهد داشت.

وی در پایان از اجرای طرح زوپتک توسط سازمان مدیریت پسماند در استان گلستان خبر داد و گفت: در روش زوپتک با استفاده از شیوه های نوین فناوری که برای اولین بار توسط سازمان مدیریت پسماند و شرکت پیشگامان دنیای فناوری مطرح گردیده، تهیه و اجرا می گردد.

در این طرح که در واقع توسعه خدمات دولت الکترونیک و بسط فرهنگ الکترونیکی و استفاده عمومی از سرویس های الکترونیکی در جامعه به منظور مدیریت روند از پیش تعیین شده در جمع آوری پسماندهای خشک تفکیکی شهروندان می باشد باعث نظارت دقیق و مدیریت بر روند اجرای کار و افزایش سطح رضایتمندی شهروندان با ارائه خدماتی از قبیل امکان ثبت اطلاعات شناسایی و سوابق کاری نماینده بازیافت، کنترل اطلاعات بصورت آنلاین و لحظه ای و مشاهده مراکز انلاین خدمت رسان، اعلام نوع پسماند، آموزش تصویری، امکان امتیاز دهی جهت بهبود کیفیت کار و همچنین امکان گزارش گیری از کلیه اطلاعات وارد شده به صورت مجزا و به سادگی وجود دارد.


تأیید کننده خبر : کارشناس3
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : omrani
  • بازدید : 504
  • کد خبر : 47881