عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » پیشنهاد ایجاد بازارچه خود اشتغالی زنان درشهرستان گرگان

درنشست زنان عضو سازمانهای مردم نهاد گرگان با شهردار شهر مطرح شد :

پیشنهاد ایجاد بازارچه خود اشتغالی زنان درشهرستان گرگان

پیشنهاد ایجاد بازارچه خود اشتغالی زنان درشهرستان گرگان

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری گلستان گفت : داشتن شغل یا فعالیت مثبت در اجتماع برای تمامی افراد به ویژه زنان سرپرست خانوار سبب توسعه مهارت ها، ایجاد یک چارچوب زمان بندی شده منظم برای زندگی، تعامل اجتماعی، کسب هویت فردی و شغلی و بهبود جایگاه اقتصادی و اجتماعی می شود.

"فائزه عبداللهی"  درنشست زنان عضو سازمانهای مردم نهاد گرگان با شهردار گرگان افزود : زنان سرپرست خانوار و افراد تحت تکفل آنان از زمره گروهای جمعیتی هستند که در وضع معیشتی نامناسبی قرار گرفته اند و کمکهای موردی و پراکنده سازمانهای حمایتی جوابگوی مشکلات و نیازهای آنان نیست.

وی عنوان کرد : زنان سرپرست خانوار از فرصت های نابرابری در زمینه آموزش , بهداشت , اشتغال و ... نسبت به مردان سرپرست خانوار در جامعه قرار دارند.

وی خاطرنشان کرد : مسائل مربوط به زنان سرپرست خانوار نسبت به زنانی که تحت تکلف مردان قرار دارند مضاعف بوده و پیامد های روانی , اجتماعی , فرهنگی و اقتصادی و ... زیادی را برای این زنان و افراد تحت تکلف آنان به دنبال خواهد داشت.

عبداللهی باشاره به آمارسال های 90-1385 گفت : این آمار نشان می دهد خانوار های زن سرپرست در کل استان گلستان از 9,2درصددر سال 1385 به 11,3درصددر سال 1390 افزایش یافته است .

وی افزود : علاوه بر این تعداد و توزیع درصد خانوار ها بر حسب گروه سنی سرپرست خانوار و جنس آنان که در سال 1390 ارائه شده است نتایج تفاوت معنی داری را بین زنان و مردان نشان می دهد از کل سرپرستان خانوار که مرد هستند حدود18,5درصد در گروهای سنی کمتر از 30سال قرار دارند این در حالی است که از کل زنانی که سرپرست خانوار هستند حدود 7 درصددر گرو های سنی کمتر از 30 سال قرار دارند در حالیکه بیشترین درصدمردان سرپرست خانواردر سنین25 تا 55  سال قرار دارند که این بیانگر سالخورده بودن زنان سرپرست خانوار در مقابل مردان سرپرست خانوارمی باشد.

وی یاد آورشد : زنان امید به زندگی بالاتری نسبت به مردان دارند همچنین احتمال ازدواج مجدد در زنان بی همسر 50 ساله و بیشتر بسیار کمتر از مردان با همین شرایط می باشد که موجب بالارفتن آمار های مربوط به زنان سرپرست خانوار در گرو های سنی مذکور می باشد. دراین سال (1390)بیش از 63,5 درصد زنان سرپرست خانوار استان گلستان در گرو های سنی 50 سال و بیشتر بودند این در حالی است که 28,5 در صد مردان سرپرست خانوار درگرو های سنی بالای 50 سال قراراداشته اند.

وی ادامه داد :در حال حاضر احساس ناامنی ، مشکلات تامین زندگی و همچنین ضعف قوانین و محدویتهای حقوقی موجود، عرصه زندگی را بر زن سرپرست خانوار تنگ نموده است .

عبداللهی تاکیدکرد:بهینه سازی وضعیت این قشرازخانواده ها،نیازمندبرنامه ریزی جامع وکارآمدی است که موجب ثبات و استقلال خانواده و کاهش فشارهای اجتماعی، عاطفی و روانی موجود بر آن خانواده ها می شود.

وی در ادامه افزود: از جمله اقداماتی که می تواند این برنامه ریزی را سامان دهد، جلب مشارکت های نظام مند در قالب مدیریت شهری در اجرای برنامه های توانمندسازی است و با توجه به اینکه بیشترین تعداد زنان سرپرست خانوار در گرگان هستند، لزوم توجه مدیریت شهری در شهر گرگان به این امر بیش از پیش ضروری است.

عبداللهی خاطرنشان کرد : در این راستا کمیته توانمندسازی زنان سرپرست خانوار استان ایجاد بازارچه های خوداشتغالی جهت اشتغال برای این قشر آسیب پذیر با هدف ایجاد فرصت های اشتغال و خودکفایی مالی، حس خودباوری و خودارزشمندی، مهارت آموزی در فروش و ترغیب بانوان به فروشندگی به جای دستفروشی، ایجاد محیط کاری امن و پرآرامش و ... می نماید.

وی ضمن اشاره به چگونگی فروش محصولات و ضوابطی که باید در این بازاچه رعایت شود به ساختار های اجرایی ,آموزشی ,حمایتی , اشتغالزایی ,ابتکارات , نوآوری و شبکه سازی برندمحصولات در این بازارچه پرداخت .

پشتیبانی مردمی از طریق ظرفیت نذر فرهنگی از طرح ایجاد بازارچه, توسعه صندوق های قرض الحسنه و .. . را از عوامل گسترش بازارچه های خوداشتغالی زنان عنوان کرد .

شایان ذکر است : نشست زنان عضوسازمانهای مردم نهادگرگان با حضورمدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری و شهردار گرگان در سالن جلسات شهرداری برگزار شد.

پیشنهاد ایجاد بازارچه خود اشتغالی زنان درشهرستان گرگان

 

 

 


ارسال کننده خبر : اداره کل دفتر امور زنان و خانواده
تأیید کننده خبر : کارشناس1
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : banovan
  • بازدید : 1336
  • کد خبر : 5204