عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » مردمی‌سازی پرداخت یارانه مسیر فساد را می‌بندد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان:

مردمی‌سازی پرداخت یارانه مسیر فساد را می‌بندد

مردمی‌سازی پرداخت یارانه مسیر فساد را می‌بندد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان گفت: مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه مسیرهای فساد و رانت را می‌بندد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری گلستان، سیدمحمد دهنوی در جمع اساتید دانشگاه و نخبگان علمی استان گلستان اظهار کرد: موضوع مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها با رویکرد فسادستیزی در حال انجام است.

وی ادامه داد: بر اساس برنامه ششم توسعه در سال 1395 دولت 48 هزار میلیارد تومان در بودجه بابت یارانه پرداخت کرده و در سال 1400 این رقم به 332 هزار میلیارد تومان رسیده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان تصریح کرد: در نگاه و بررسی این مبلغ به سادگی به نتیجه می‌رسیم که این میزان بودجه به صورت عادلانه به مردم نرسیده است.

دهنوی بیان کرد: از سوی دیگر متاسفانه در طول این سال‌ها ضریب جینی یا همان اختلاف درآمد بین دهک‌های پایین و بالا افزایش پیدا کرده و اساس عدالت این است که این اختلاف را کم کنیم.

وی افزود: دولت سیزدهم این شجاعت را به خرج داده که به این مسیر حرکت کند در حالی که بسیاری از دولت‌ها به این سمت نرفتند و در اساس باید به این سوال برسیم که منبا و منشاء خلق ارز 4 هزار و 200 تومانی از کجا و بر چه مبنایی بوده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان تصریح کرد: ما در تامین کالاهای اساسی چهار فرآیند داریم که فرآیند اول فرآیند تولید کالا بوده که در سال‌های گذشته 90 درصد یارانه به این محل تخصیص داده می‌شده است.

دهنوی گفت: مرحله دوم زنجیره توزیع بوده و مرحله بعدی زنجیره توزیع بوده و آخرین زنجیره مصرف کننده بوده و دولت بنا دارد در راستای عدالت محوری و تغییر الگوی مصرف و پرهیز از اسراف، رانت و فساد محل پرداخت یارانه را به آخرین حلقه یعنی مردم پرداخت کند.

وی با اشاره به تغییر قیمت اقلام ضروری، اضافه کرد: با آرامش به مردم می‌گوییم که دولت یارانه نان سنتی، دارو و بنزین را حذف نخواهد کرد و این اقلام در آینده با همین قیمت هم تامین خواهد شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان خاطرنشان کرد: دولت بابت نان در استان گلستان در سال نزدیک به 7 هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت می‌کرده و بابت هر گلستانی حدود 217 هزار تومان می‌شود.

دهنوی گفت: یک راه دولت برای عدالت محوری پرداخت یارانه‌ها این است که یارانه را به حساب فرد واریز کند و روش دیگر کالابرگ الکترونیکی است که در موضوع نان روش دوم در حال پیگیری و برنامه‌ریزی است.

وی تاکید کرد: شما نان سنتی را با قیمت قبل تهیه خواهید کرد و دولت تفاوت آن با قیمت آزاد را به حساب نانوا واریز خواهد کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان تصریح کرد: به دلیل اختلاف قیمتی که در نظام پرداخت یارانه در گذشته داشتیم همیشه مسیری برای قاچاق این اقلام وجود داشته و با این طرح این مسیر از بین خواهد رفت.

دهنوی بیان کرد: دولت حداقل در استان گلستان برای هر خانواده چهار نفره 36 کیلوگرم در ماه آرد به خباز اختصاص می‌داده در حالی که در خوشبینانه‌ترین حالت این خانواده بین 8 تا 10 کیلوگرم آرد را به صورت نان از خباز دریافت می‌کند و سوال این بود که اختلاف آن چه می‌شد.

وی گفت: این طرح مردمی‌سازی نظام یارانه باعث می‌شود این یارانه مستقیم به مردم و به ازای مصرف واقعی اختصاص داده می‌شود.

مردمی‌سازی پرداخت یارانه مسیر فساد را می‌بندد

مردمی‌سازی پرداخت یارانه مسیر فساد را می‌بندد

مردمی‌سازی پرداخت یارانه مسیر فساد را می‌بندد


 


ارسال کننده خبر : معاونت هماهنگی امور اقتصادی
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .