عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » شهادت امام سجاد (ع) تسلیت باد


شهادت امام سجاد (ع) تسلیت باد

شهادت امام سجاد(ع) در برخي نقل‏ها سال ۹۲ ق و در نقلي ديگر سال ۹۴ و در منابعي ديگر سال ۹۵ ذكر شده است. همچنين در روز شهادت آن حضرت اختلاف وجود دارد. در برخي منابع، شهادت ايشان را در روز ۲۲ ۱۸ و ۲۵ ماه محرم نيز ذكر كرده ‏اند. زمان حضرت امام سجاد(ع) پُر از اختناق و تقيّه بود و كسي در برابر جاسوسان بني‏اميه، مجال نفس كشيدن نداشت؛ با اين حال، امام سجاد(ع) از ارشاد و نشر احكام اسلام فروگذاري نكرد. ايشان به هر نحوِ ممكن، مسائل اسلامي را بيان مي‏نمود و در هدايت مردم مي‏كوشيد. از جمله آثار امام سجاد(ع) صحيفه ‏ي سجاديه است كه مشتمل بر ۵۴ دعا از دعاهاي آن حضرت مي‏باشد. مدت عمر آن امام، ۵۷ سال و زمان امامت آن بزرگوار ۳۴ سال بود. آن امام همام، سرانجام به دستِ هشام بن عبدالمَلِك در زمان خلافت وليد بن عبدالملك مسموم شد و به شهادت رسيد. پيكر مطهر امام سجاد(ع) در قبرستان بقيع و در كنار مرقد مطهر عموي گراميش حضرت امام حسن مجتبي(ع) واقع است.

 

امامی که مددکار تهی دستان و مستمندان بود/ مناجات های امام سجاد(ع)

 

برخی افراد که در میان آنان از افراد محب و پیروی حضرت سجاد(ع) هم کم دیده نمیشوند از امام چهارم شیعیان یعنی حضرت زین العابدین علیه السلام بغیر از تنی رنجور وبیمار که دچار ضعف جسم و پریدگی رنگ صورت است چیزی نمی دانند که این خود بهانه ای در دست دشمنان معاند اهل بیت عصمت وطهارت است ، اکنون این نوشتار به مقتضای ظرفیت خود در پی این است که نقش اقدامات و خدمات امام سجاد علیه السلام در تداوم اسلام محمدی و نهضت حسینی بنمایاند.

 

با مطالعه موشکافانه و تحلیل گرایانه تواریخ اسلامی در می یابیم که امام علی بن الحسین علیه السلام با انجام اقدامات و اعمالی که هم از حساسیت و دید حکومت فاسق و ظالم برخوردار نباشد وهم محیی و نجات بخش و هدایت کننده امت اسلام و شیعیان و مذهب حقه تشیع باشد در حقیقت نهضتی پویا و درحال جریان را سازماندهی و مدیریت نمودند.

برخی ازین اقدامات عبارت اند از :

 

الف-مبارزه با حکومت ظالم از راه پند و اندرز ونصیحت

 

برای نمونه امام سجاد علیه السلام به گواه تاریخ در طی صحبت هایی در هر روز جمعه در مسجد پیامبر صلی الله علیه وآله با مواعظ و اندرز هایی همگان را به تقوا ، دین داری و احیانا بیداری اسلامی لکن در لفافه دعوت می نمودند . سخنانی که درآن امام علیه السلام از حساب و کتاب قیامت ، دین خدا ، قرآن ، نبوت و نکته کلیدی سخنانشان « امامت و ولایت » یاد می نمایند . (۱)

ویا مواعظ مفصلی که به ابوحمزه ثمالی که از یاران نزدیک و مقربان امام است نقل نموده اند. که بازهم دراین سخنان ثقل کلام بر « امامت و ولایت » است . (۲)

 

ب-مبارزه امام سجاد علیه السلام از راه ادعیه و مناجات

 

از مجموعه دعاهای امام زین العابدین علیه السلام کتاب مشهور «صحیفه سجادیه » است که از دیرباز اندیشوران آن را تحت عناوینی چون «اخت القرآن » و « زبورآل محمد» یاد نموده اند . (۳)

 

صحیفه سجادیه تنها عرض دعا و مناجات و راز و نیاز با خدای متعال نیست بلکه در موارد کثیره ای دارای ابعاد اجتماعی فرهنگی عقیدتی و سیاسی می باشد که بعنوان مثال از مساله امامت و ولایت که اصلی ترین بحث اسلام است به کرّات یاد نموده اند.

شاهد مثال اینکه امام در ادعیه ای چون:

 

دعای مکارم الاخلاق –دعای بیستم ، در دعایی که امام روز عید قربان و روز جمعه می خواندند و همچنین در دعای عرفه به آنچه گفته شد اشاره هایی صریح نموده اند . (۴)

 

ج-مبارزه از راه نشر احکام و آثار تربیتی و اخلاقی

 

شاهد براین مدعا کتاب شریف « رساله حقوق » امام زین العابدین است که ۵۱ حق مسلم در رابطه با ارتباط انسان با خود وخدا و دیگران را شرح وبسط می دهد.

 

شیخ مفید در این زمینه می نویسد : «فقهای اهل تسنن بقدری علوم از او نقل کرده اند که بشمارش نمی گنجد و موعظ و دعاها وفضایل قرآن و حلال و حرام به حدی از آن حضرت نقل شده است که در میان دانشمندان مشهور است و شرح آن سخن را به درازا می کشاند . » (۵)

 

د- مبارزه از طریق آزاد نمودن برده

 

امام در واقع با این حرکت یک کانون تربیتی تشکیل داده بود و با خرید بندگان و تعلیم وتربیت آنان در طول مدتی که دراختیار امام علیه السلام بودند و بعد آزاد نمودن آنها طیفی جدید از جامعه آن زمان را تشکیل می دادند . (۶)

 

علی بن طاووس ضمن اعمال ماه رمضان می نویسد : « علی بن الحسین شب آخر ماه مبارک بیست برده با اندک تفاوتی بیشتر یا کمتر را آزاد می نمود . (۷)

 

ر- مبارزه از طریق اقدام به خدمات اجتماعی

 

کمک ها و اقدامات اجتماعی امام سجاد علیه السلام همواره چه در دوران پرآشوب واقعه حرّه و چه در ایام آرامش مدینه کمک حال و مددکار تهیدستان و بینوایان و مستمندان بود.

 

تا آنجا که منقول است: گروهی از اهل مدینه از غذایی که شبانه بدستشان می رسید ارتزاق می نمودند ، اما از آورنده غذا اطلاعی نداشته اورا نمی شناختند ، پس از شهادت علی بن الحسین دریافتند آنکه هرشب غذا می آورده علی بن الحسین بوده است . (۸)

سخنان برگزيده
امام سجّادعليه السلام :
ألا و إنَّ أبغَضَ النّاسِ إلَي اللَّهِ مَن يَقتَدي بِسُنَّةِ إمامٍ و لا يَقتَدِي بِأعمالِهِ
هشدار كه منفورترين مردم نزد خداوند كسي است كه سيره امامي را برگزيند ولي از كارهاي او پيروي نكند
الكافي ، ج ۸ ، ص ۲۳۴ .
امام سجّادعليه السلام :
كَفُّ الأذي ، مِنْ كَمالِ العَقلِ وفيهِ راحَةٌ لِلبَدَنِ عاجِلاً و آجِلاً
خودداري از آزار رساندن ، نشانه كمال خرد و مايه آسايش دو گيتي است
تحف العقول ، ص ۲۸۳ .
امام سجّادعليه السلام :
إنَّها [الصَّدَقَةَ] تَقَعُ فِي يَدِاللَّهِ قَبلَ أن تَقَعَ فِي يَدِ السّائِلِ
صدقه ، قبل از اين‏كه به دست نيازمند برسد ، در دست خداوند قرار مي‏گيرد
عدّة الدّاعي ، ص ۵۹ .
امام سجّادعليه السلام :
إذا صَلَّيتَ فَصَلِّ صَلاةَ مُوَدِّعٍ
هرگاه نماز مي‏گزاري ، [چنان باش كه گويي]نماز آخرين را به جاي مي‏آوري
بحار الأنوار ، ج ۷۸ ، ص ۱۶۰ .
امام سجّادعليه السلام :
المُؤمِنُ يَصمُتُ لِيَسلَمَ و يَنطِقُ لِيَغنَمَ
مؤمن سكوت مي‏كند تا سالم ماند و سخن مي‏گويد تا سود برد
الكافي ، ج ۲ ، ص ۲۳۱ .
امام سجّادعليه السلام :
خَفِ اللَّهَ لِقُدرَتِهِ عَلَيكَ واستَحي مِنهُ لِقُربِهِ مِنكَ
از قدرت خداوند بر خويش بترس و از نزديكي‏اش به خود شرمگين باش!
بحار الأنوار ، ج ۷۸ ، ص ۱۶۰ .
امام سجّادعليه السلام :
قَدِّمُوا أمرَ اللَّهِ و طاعَتَهُ و طاعَةَ مَن أوجَبَ اللَّهُ طاعَتَهُ بَينَ يَدَيِ الاُمورِ
فرمان خدا و طاعت او و طاعت كسي را كه طاعتش را واجب كرده است ، بر همه چيز مقدّم بداريد
تحف العقول ، ص ۲۵۴ .
امام سجّادعليه السلام :
المُؤمِنُ مِن دُعائِهِ عَلي ثَلاثٍ : إمّا أن يُدَّخَرَ لَهُ و إمّا أن يُعَجَّلَ لَهُ و إمّا أن يُدفَعَ عَنهُ بَلاءٌ يُريدُ أن يُصيبَهُ
مؤمن از دعاي خود يكي از سه نتيجه را مي‏گيرد : يا برايش ذخيره مي‏شود ، يا در دنيا برآورده مي‏شود و يا بلايي كه مي‏خواست به او برسد از او برگردانده مي‏شود
تحف العقول ، ص ۲۸۰ .
امام سجّادعليه السلام :
إنّي لَاُحِبُّ أن أدومَ عَلَي العَمَلِ و إن قَلَّ
من دوست دارم كه در كار پيوسته باشم ، اگر چه اندك باشد
وسائل الشيعه ، ج ۴ ، ص ۹۲ .

 

منبع : برنامه روزشمار تاريخ ازمركز پژوهشهاي صدا و سيما

تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .