عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » اختصاص 600 میلیارد ریال اعتبار به راه‎آهن بین‎المللی گرگان - اینچه‎برون

نماینده وزارت راه و شهرسازی خبر داد:

اختصاص 600 میلیارد ریال اعتبار به راه‎آهن بین‎المللی گرگان - اینچه‎برون

اختصاص 600 میلیارد ریال اعتبار به راه‎آهن بین‎المللی گرگان - اینچه‎برون

 نماینده وزارت راه و شهرسازی از اختصاص 600 میلیارد ریال اعتبار به منظور بهره‎برداری مقدماتی راه‎آهن بین‎المللی گرگان -اینچه‎برون خبر داد.

"آنه غراوی" عصر روز یکشنبه در حاشیه جلسه هم‎اندیشی و برنامه‎ریزی افتتاح پروژه بین‎المللی راه‎آهن سه کشور ایران، قزاقستان و ترکمنستان در گرگان اظهار داشت: این پروژه بین‎المللی دوم لغایت 10 آبان با حضور سه رئیس جمهور ایران، قزاقستان و ترکمنستان به بهره‎برداری خواهد رسید.

وی با بیان اینکه اتصال این راه‎آهن از اهمیت فوق‎العاده‎ای برخوردار است، تصریح کرد: راه‎آهن شمال کشور به عنوان زیرساخت مهم در تحول اقتصادی و تغییر بنیادی اقتصادی کشورها حائز اهمیت است چراکه این کریدور می‎تواند در تحقق فعال بودن کریدور شمال به جنوب موثر باشد.

عضو هیئت‌مدیره راه‎آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه کریدور شمال به جنوب دالان‎های زیادی دارد، افزود: دالان اینچه‎برون به گرگان و بندرعباس از جمله آنهاست و دالان بعدی که پیگیری می‎شود دالان رشت به آذربایجان از طریق آستارا و انزلی است.

غراوی با تأکید بر اینکه کریدور شمالی در توسعه و روانسازی ترانزیت کشور بااهمیت است، خاطرنشان کرد: ترانزیت به عنوان محور درآمدی تلقی می‎شود لذا بنای ما این است بارهایی که از کشورهای آسیای میانه، روسیه و اوکراین جابجا می‎شود از طریق این خط ریلی انجام گیرد.

وی به بیان اینکه روسیه به شدت علاقمند فعال شدن این کریدور است، گفت: چشمه‎های بار آسیای میانه شناسایی شده است که چیزی حدود 7 میلیون تن بار از قزاقستان است و در حال حاضر ظرفیت 3 میلیون تن در این محور وجود دارد که در صورت برقی شدن این محور ظرفیت جابجایی به حدود 5 میلیون تن افزایش خواهد یافت.

نماینده وزارت راه و شهرسازی افزود: تلاش می‎شود اضافه ظرفیت جابجایی از طریق آنتنی که از گرگان به مشهد ایجاد می‎شود به سمت شاهرود و بندرعباس توسعه پیدا کند.

غراوی با اشاره به اهمیت افتتاح و بهره‎برداری این خط آهن بین‎المللی گفت: بارهای چین مورد مطالعه قرار گرفته که نشان می‎دهد این محور در تحول اساسی ایفای نقش می‎کند.

وی افزود: افتتاح این محور به عنوان اتصال بین‎المللی به دنیا از مسیر چین و آسیای میانه دارای اهمیت است به طوری که زمینه انتقال بار به اروپا و سایر کشورها فراهم می‎شود.

نماینده وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه این خط ریلی بین‎المللی یکی از بهترین بهترین، کوتاهترین و اقتصادی‎ترین مسیر محسوب می‎شود، یادآور شد: موقعیت ایران و محور اینچه‎برون به گرگان دارای ویژگی‎های خوبی است که کمک شایانی در تحول اقتصادی خواهد داشت.

غراوی با اشاره به اینکه برگزاری مراسم افتتاحیه ان خط ریلی از اهمیت بسیار ویژه‎ای برخوردار است، گفت: روسای جمهور ایران، ترکمنستان و قزاقستان برای افتتاح این محور در گلستان حضور خواهند یافت که برد بین‎المللی برای نظام، اقتصاد کشور، راه‎آهن و ارتباطات بین‎المللی دارد.

وی بیان داشت: یکی از بحث‎هایی که با کشورهای آسیای میانه، روسیه، اوکراین و چین داشتیم این بود که این کشورها خیلی با زیرساخت‎های حمل و نقل ریلی ایران بیگانه بودند لذا اگر در مرحله نخست بتوانیم آئین افتتاحیه را به نحو احسن انجام دهیم اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد.

نماینده وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر شناساندن راه‎آهن جمهوری اسلامی ایران به کشورهای دنیا گفت: باید کشورهای مختلف را ترغیب کنیم تا بارهای ترانزیتی خود را به این محور سوق دهند.

غراوی، میزان شبکه ریلی کشور را 11 هزار و 500 کیلومتر اعلام کرد و متذکر شد: 18 منطقه در کل کشور ناحیه داریم که به طور شبانه‎روزی در جابجایی بار و مسافر فعال هستند.

وی وجود 75 کیلومتر خط فرعی، 6 هزار عدد بوژی و ظرفیت مبادله 400 واگن را از مهم‌ترین شاخصه‎های خطوط ریلی ایران برشمرد و گفت: این ظرفیت‎ها با استاندارد بین‎المللی برابری می‎کند.

نماینده وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه در اینچه‎برون امکان تغییر بوژی در خاک ایران وجود ندارد، افزود: تغییر بوژی در خاک ترکمنستان انجام می‎شود.

 


بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : مقسمی
  • بازدید : 1865
  • کد خبر : 2242