عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » لزوم تقويت كريدور اقتصادي و تجاري ايران و تركمنستان

استاندار گلستان در ديدار با سفير تركمنستان مطرح كرد:

لزوم تقويت كريدور اقتصادي و تجاري ايران و تركمنستان

لزوم تقويت كريدور اقتصادي و تجاري ايران و تركمنستان

استاندار گلستان در ديدار با سفير تركمنستان بر لزوم تقويت كريدور اقتصادي و تجاري دو كشور تاكيد كرد.

دكتر "حسن صادقلو " شب گذشته درديدار با سفير تركمنستان در گرگان اظهار داشت: اميدواريم كه مفاد تفاهم‎نامه‎اي كه بين ايران و تركمنستان منعقد شده با پيگيري دوجانبه به سرمنزل مقصود برسد و عملياتي شود.
وي با تاكيد بر اينكه اجراي تفاهم‎نامه مذكور زمينه رونق اقتصادي گلستان، خراسان و تركمنستان را فراهم خواهد كرد، ياد‌آور شد: يكي ديگر از موضوعاتي كه اهميت زيادي براي ما دارد بحث بهره‎برداري راه‎آهن گرگان به اينچه‌برون و تركمنستان است.
به گفته وي ، اين راه‎آهن به عنوان كريدور تجاري مي ‎تواند زمينه فعاليت اقتصادي براي كشورهاي افغانستان، پاكستان و هند را فراهم آورد بنابراين لازم است تا نسبت به راه ‎اندازي تاسيسات باقيمانده آن اقدام شود.
صادقلو ادامه داد: بخشي از راه‎آهن كه در قزاقستان و ايران سرمايه‎گذاري شده است به نتيجه خوبي رسيده اما قسمتي كه در تركمنستان قرار دارد به دليل حجم بالاي كار دچار وقفه شده است.
تركمنستان در اتمام راه‎آهن همت مضاعف كند
استاندار گلستان از سفير تركمنستان خواست تا به دليل تاثيرگذاري روابط سه كشور همت مضافي براي اتمام راه‎آهن داشته باشند و افزود: اين راه‎آهن به عنوان كريدور تجاري مي‎تواند زمينه فعاليت اقتصادي براي كشورهاي افغانستان، پاكستان و هند را فراهم آورد بنابراين لازم است تا نسبت به راه‎اندازي تاسيسات باقيمانده آن اقدام شود.
صادقلو توجه به مباحث فرهنگي را از ديگر اولويت‎هاي مهم روابط دو كشور برشمرد و بيان داشت: در اين راستا كميته ويژه‎اي براي بزرگداشت شاعر تركمن مختومقلي فراغي در استانداري تشكيل شده است.
وي ادامه داد: كميته مذكور علاوه بر رصد مسائلي كه قرار است در تركمنستان اتفاق بيفتد پيگير مسائل داخل استان نيز خواهد بود، در اين كميته معاون سياسي استاندار گلستان، مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي گلستان و ساير كساني كه با اين موضوع ارتباط دارند فعال هستند.
بستر جاذبه‎هاي توريستي در مقبره مختومقلي فراغي فراهم مي‎شود
استاندار گلستان با بيان اينكه 15 اسفندماه سال جاري نسبت به درختكاري اطراف مقبره مختومقلي فراغي مبادرت مي‎شود، ابراز داشت: شرايطي در آن منطقه ايجاد خواهد شد كه جاذبه‎هاي توريستي ارتقا داده شود.
به گفته وي، توجه به مباحث فرهنگي از ديگر اولويت ‎هاي مهم روابط دو كشور است كه در اين راستا كميته ويژه ‎اي براي بزرگداشت شاعر تركمن مختومقلي فراغي در استانداري تشكيل شده است.
وي تصريح كرد: كميته مذكور علاوه بر رصد مسائلي كه قرار است در تركمنستان اتفاق بيفتد پيگير مسائل داخل استان نيز خواهد بود، در اين كميته معاون سياسي استاندار گلستان، مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي گلستان و ساير كساني كه با اين موضوع ارتباط دارند فعال هستند.
صادقلو به ديگر اقدامات فرهنگي استان در شناساندن شاعر پرآوازه تركمن اشاره كرد و اظهار داشت: اساتيد و دانشجوياني كه در اين راستا نسبت به ارائه مقاله اقدام كنند مورد تشويق قرار خواهند گرفت.
وي از انتشار چهار جلد كتاب مختومقلي فراغي به ترجمه فارسي خبر داد و گفت: تعدادي كتب ديگر نيز در اين زمينه وجود دارد كه در مراسم سالروز اين شاعر تركمن رونمايي خواهد شد.
استاندار گلستان گفت: براي مراسم بزرگداشت مختومقلي فراغي در گلستان از قربان قلي بردي محمد ف رئيس‎جمهور تركمنستان براي حضور در آنجا دعوت رسمي خواهيم كرد.


تأیید کننده خبر : ghaeni
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : admin
  • بازدید : 1156
  • کد خبر : 344