عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » ما آماده هر گونه همكاري با استان گلستان هستيم

سفير تركمنستان در ايران:

ما آماده هر گونه همكاري با استان گلستان هستيم

ما آماده هر گونه همكاري با استان گلستان هستيم

سفير تركمنستان در جمهوري اسلامي ايران گفت: ما آمادگي لازم براي هر گونه همكاري با استان گلستان را در جهت توسعه مناسبات فرهنگي، اجتماعي و تجاري داريم .

"احمد قربانف" يكشنبه شب در ديدار با استاندار گلستان گفت: البته اين همكاري طبق خواسته و هدايت هاي مقامات دو كشور انجام خواهد شد.
به گفته وي، امروز استان گلستان به مركز تجاري و ترانزيت بين المللي بين ايران و تركمنستان تبديل شده و علاقمندي و توجه زيادي به اين استان در كشور ما وجود دارد.
وي با اشاره به احداث راه آهن ايران ،تركمنستان ،قزاقستان گفت:در كشور ما بيش از 20 كيلومتر از اين خط باقي نمانده است و بيشتر زمان صرف ساخت ايستگاه و تاسيسات مي شود كه با برنامه ريزي انجام شده اميدواريم اين خط در پاييز سال آينده با حضور مقامات دو كشور ايران و تركمنستان و در صورت صلاحديد مقامات قراقستان هر سه كشور در نقطه صفر مرزي به بهره برداري نهايي برسد .
وي تصريح كرد: روز چهارشنبه هياتي از جمهوري اسلامي ايران و جمهوري تركمنستان در نقطه صفر مرزي ملاقاتي پيرامون اين مساله خواهند داشت.
سفير تركمنستان با اشاره به مناسبات و واردات فرهنگي بين دو كشور گفت:حضور تركمن هاي بيشمار در اين استان و مقبره شاعر شهير تركمن (مختومقلي فراغي) مي تواند به بهبود اين روابط كمك شاياني نمايد.
دويست و نودمين سالگرد مختومقلي فراغي برگزار مي‎شود
قربانف افزود: در ماه مي 2014، دويست و نودمين سالروز ولادت اين شاعر مسلمان تركمن برگزار مي شود و بنا داريم تا يك كنگره بين المللي برگزار نمائيم كه در اين خصوص با مقامات و گروه هاي مختلف فرهنگي و ادبي ايران، سازمان ارتباطات اسلامي و چند كشور ديگر مذاكرات و جلساتي را برگزار كرده ايم و از استاندار و وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ايران دعوت مي كنيم تا در اين كنگره بين المللي حضور داشته باشند.
به گفته وي، البته بنا داريم تا بخشي از اين كنگره در استان گلستان برگزار شود كه در اين خصوص سعي در برقراري ارتباط و رايزني هاي لازم داريم تا هر چه سريعتر بتوانيم اقدامات لازم در خصوص برگزاري كنفرانس بين المللي باشكوهي را برقرار نماييم.
وي ادامه داد: در جمهوري اسلامي ايران 12 پژوهش و پايان نامه در مقطع دكترا در خصوص مختومقلي ارائه شده كه اين براي ما جاي مسرت و خوشحالي دارد و بنا داريم تا در خصوص اين پايان نامه ها تحقيق، آنها را جمع آوري كنيم و يك كار بزرگ با همكاري دو كشور انجام دهيم.
وي يادآور شد: سفارتخانه هاي ما در كشورهاي مختلف با همكاري مسئولان آن كشورها، با برگزاري مراسمات مختلف ياد و خاطره مختومقلي را گرامي مي دارند و حتي كتاب هاي اين شاعر به زبان هاي مختلف ترجمه شده و اميد داريم تا ترجمه ايراني هم زودتر صورت گيرد.
قربانف در خصوص بازسازي منطقه مرو به عنوان قدمگاه امام رضا (ع) گفت: طرح مجتمع مرو براي ساخت يك مكاني فرهنگي، اجتماعي و مذهبي در دستور كار دولت قرار دارد و ضمن اين كه از سال 2007 تاكنون جشنواره امام رضا (ع) با گستردگي خاصي در اين منطقه برگزار مي شود كه اين كنفرانس به صورت بين المللي مي باشد.
استاندار گلستان نيز در اين ديدار بر روابط و همكاري و مناسبات دو كشور تاكيد كرد و گفت: اميد داريم تا راه آهن در كشور تركمنستان زودتر به بهره برداري برسد تا اين ارتباطات بيشتر از قبل گردد.
صادقلو افزود: اميد است بخش هائي از تفاهم نامه همكاري كه چندي پيش در كشور تركمنستان به امضا رسيد با پيگيري هاي دو كشور عملي شود.
به گفته وي، ما همچنان به نكات اين تفاهم نامه حساس هستيم و حس مي كنيم كه اجراي اين تفاهم نامه به رونق استان هاي همجوار از جمله خراسان شمالي و خراسان رضوي به خصوص گلستان، كمك شاياني مي كند.

تأیید کننده خبر : ghaeni
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : admin
  • بازدید : 1199
  • کد خبر : 345