عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » افزایش بیماران دیالیزی در نتیجه عدم توجه به مباحث پیشگیرانه است

رئیس بنیاد بیماری های خاص کشور:

افزایش بیماران دیالیزی در نتیجه عدم توجه به مباحث پیشگیرانه است

افزایش بیماران دیالیزی در نتیجه عدم توجه به مباحث پیشگیرانه است

رییس بنیاد امور بیماری های خاص کشور گفت: در نتیجه توجه نکردن به مباحث پیشگیرانه تعداد بیماران دیالیزی کشور از سه هزار نفر به حدود 25 هزار بیمار، رسیده است.

"فاطمه‎هاشمی" در جلسه مشترک کارگروه تخصصی اجتماعی و فرهنگی استان و سلامت و امنیت غذایی که با موضوع بررسی وضعیت بیماران خاص استان گلستان برگزار شد اظهار کرد: ایندر حالی است که نزدیک به 25 هزار بیمار نیز در کشور پیوند کلیه ای هستند.

وی بیان کرد: حدود 50 درصد بیماران دیالیزی دیابت داشته و بالای 20 درصد آنان نیز مبتلا به فشار خون هستند.

به گفته وی، کوری و نقص عضو از مشکلات دیگر بیماران دیالیزی است و یک مدیریت همه جانبه و طرح ملی می خواهد که بیماران دیابتی در آن مشاوره شوند.

وی ادامه داد: با اینکه مراکز مربوط به دیابت و مشاوره در کشور داریم اما این کافی نیست و لازم است به همان گونه که در بحث بیماری تالاسمی عمل می شود در مورد فشار خون و دیابت نیز اجرا شود.

رییس بنیاد امور بیماری های خاص با بیان اینکه پیش از تشکیل این بنیاد سالانه یکهزار بیمار به مجموعه مبتلایان به تلاسمی افزوده می شد، گفت: اقدامات پیشگیرانه در این خصوص مانع از افزایش تعداد 15 هزار بیمار تلاسمی در کشور شده است.

به گفته وی، اگر اقدامات خاص این بنیاد نبود، هم اینک تعداد این بیماران به 40 هزار نفر می رسید.

وی همچنین تصریح کرد: هم اینک سالانه شاهد تولد 200تا 250 نوزاد در بخش بیماران هموفیلی هستیم.

هاشمی افزود: در بخش پیشگیری همه می گویند که پیشگیری بر درمان مقدم است، اما کاری صورت نمی گیرد.

رییس بنیاد امور بیماری‎های خاص ادامه داد: در بحث فشارخون، دیابت و بیماری سرطان باید اقدامات پیشگیرانه انجام شود و این آمادگی در بنیاد امور بیماری های خاص وجود دارد که در مورد این بخش ها با دانشگاه علوم پزشکی در بحث نیروی انسانی و هزینه ها همراهی شود.

وی در خصوص استان گلستان گفت: در دو سال گذشته 43 دستگاه دیالیز از طریق مرکز بیماران خاص به استان گلستان اهدا شده است.

رییس بنیاد امور بیماری‎های خاص با بیان اینکه پیشگیری به عنوان یک طرح ملی دنبال نمی شود، گفت: در استان گلستان اقدامات پیشگیرانه با همکاری بنیاد امور بیماران خاص و دانشگاه علوم پزشکی انجام و مجموعه مرکزی نیز همکاری‎ها و مساعدت‎های لازم را خواهد داشت.

هاشمی با اشاره به بررسی های انجام شده در گلستان گفت: در این استان در شهرهای مراوه تپه، گالیکش و بخش گلیداغ بیش از 10 بیمار خاص وجود دارد و این بیماران باید به دیگر مناطق برای درمان مراجعه کنند و این آمادگی وجود دارد که با احداث مراکز درمانی دراین شهرستان ها از سوی دانشگاه علوم پزشکی، این مراکز را تجهیز کنیم.

به گفته وی در گرگان نیز بنیاد امور بیماری های خاص آمادگی دارد که دستگاه دیالیز تهیه کند.

وی افزود: در مورد تامین دستگاه دیالیز نگرانی وجود ندارد و امسال 200 دستگاه دیالیز خریداری شده و به نسبت نیاز به استان ها اختصاص می یابد.

هاشمی در ادامه از بودجه 370 میلیارد ریالی این بنیاد خبر داد و گفت: در سال گذشته این رقم 120 میلیارد ریال بود.

وی در خصوص هدیه ایثار اهداکنندگان کلیه نیز گفت: در دولت سازندگی تصویب شده بود که به هر اهدا کننده کلیه معادل 20 سکه بهار آزادی که مجموع آن یک میلیون تومان ارزش داشت، هدیه داده شود ،اما هنوز هم همان یک میلیون تومان مانده و تغییری نکرده است.

به گفته وی در بحش پیوند از جسد نیز مجلس مصوباتی داشته و سالانه 3 تا 4 هزار نفر مرگ مغزی در کشور داریم و در سال های گذشته تشکیلات فراهم آوری پیوند اعضا تشکیل شده و از 500 نفر اعضا دریافت شده است.

افزایش بیماران دیالیزی در نتیجه عدم توجه به مباحث پیشگیرانه است

 

افزایش بیماران دیالیزی در نتیجه عدم توجه به مباحث پیشگیرانه است

 

افزایش بیماران دیالیزی در نتیجه عدم توجه به مباحث پیشگیرانه است


ارسال کننده خبر : معاونت سیاسی امنیتی اجتماعی
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .