عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » دولت بدهی های خود به شهرداری ها را تسویه کرده است

مدیرکل امور شهری و شوراها استانداری گلستان؛

دولت بدهی های خود به شهرداری ها را تسویه کرده است

برای مشاهده تصاویر بصورت اسلایدر، روی یکی از تصاویر کلیک کرده و دکمه Space یا فاصله را از روی کیبرد بفشارید.

 دولت بدهی های خود به شهرداری ها را تسویه کرده است

 مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری با اشاره به تسویه بدهی های بخش دولتی به شهرداری ها از منابع استانی اظهار کرد: برای نخستین بار دولت بدهی های خود را به شهرداری ها در قالب اسناد خزانه به میزان 27 میلیارد تومان پرداخت کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان، محمدحمیدی در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه، تصریح کرد:  به غیر از شهرداری گرگان بدهی های دولت به شهرداری های دیگر تسویه شد و  9 میلیارد تومان از بدهی های دولت به شهرداری گرگان پرداخت شده و آنچه که مانده عمدتاً از محل ملی است.
وی افزود: همچنین در سال گذشته از محل تبصره 36 نیز حدود 8 میلیارد تومان به شهرداری های کل استان در حوزه جلوگیری از حوادث پرداخت شده که عمدتاً در حوزه مدیریت بحران و برای دیواره سازی و مهار آب های سطحی هزینه شد.
مدیرکل دفتر شهری و شوراهای استانداری گلستان با اشاره به حمایت های صورت گرفته از شهرداری های استان خاطر کرد: در سال گذشته دولت بیش از 106 میلیارد و 600 میلیون تومان به شهرداری های استان در سرفصل های مختلف کمک کرده است.
محمد حمیدی، یادآور شد: شهرداری ها نهادهای عمومی غیردولتی هستند که براساس مصوبات قانونی باید عوارضی را از مردم دریافت کنند که محل مصرف این عوارض مشخص است. برای همین شهرداری ها موظند بخش زیادی از هزینه های خود تأمین کنند، دولت هم همه ساله کمک هایی به شهرداری ها می کند هرچند در حال کاهش آن است تا شهرداری ها روی پای خود بایستند.
وی با بیان اینکه اولویت دولت، کمک به شهرداری های کوچک است، افزود: منابع درآمدی این شهرداری ها نسبت شهرهای بزرگتر کمتر است. برای همین در شهرهای بالای 100 هزار نفر برخی از سرفصل های کمکی دولت را نداریم و محدود به همان کمک هایی هست که در قالب ارزش افزوده دیده شده است.
مدیرکل امورشهری و شوراهای استانداری با اشاره به کمک های دولت در سال های اخیر به شهرداری ها، گفت: در سال 92 دولت جمعاً 53 میلیارد تومان به شهرداری های استان کمک کرد. در سال 93 این مبلغ به بیش از 98 میلیارد تومان رسید اما در سال 94 دوباره سر نزولی گرفت و 81.8 میلیارد تومان کاهش پیدا کرد و البته در سال گذشته کمک دولت به میزان 106 میلیارد و 600 میلیون تومان افزایش یافت.
به گفته حمیدی، نوسانات کمک های اعتباری دولت در سال های اخیر به شهرداری ها ناشی از رکود و یا رونق بازار در حوزه ساختمان، صنعت، بازار و ... است.
این مقام مسئول اعلام کرد: در پنج ماهه امسال نیز 48.4 میلیارد تومان کمک اعتباری به شهرداری ها انجام شد.
مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری ادامه داد: در سال 94 از سرفصل قیر رایگان و بند «و» تبصره 6 حدود3 میلیارد و 856 میلیون تومان کمک بلاعوض به 8 شهرداری بیش از 20 هزار نفر استان اختصاص یافته است.
وی گفت: در سال گذشته نیز بین کلیه شهرهای زیر 50 هزار نفر 6 هزار و 199 تن قیر رایگان توزیع شد. امسال هم 8 میلیارد و 119 میلیون تومان در قالب 8 هزار و 300 تن قیر به شهرداری ها داده شد که 50 درصد آن اختصاص یافته و تحویل شهرداری ها شده است و 50 درصد دیگر نیز پس از ارائه گزارش ها در شش ماهه دوم سال تخصیص پیدا می کند.
حمیدی به خرید و تحویل ماشین آلات به شهرداری های استان هم اشاره کرد و گفت: در سال های 93 و 94 به ترتیب 24 و 26 دستگاه انواع ماشین آلات سنگین شامل لودر، بیل مکانیکی، ماشین حمل متوفی، ماشین آتشنشانی، خودروی حمل زباله و ... به شهرداری ها تحویل داده شد. سال گذشته نیز 9 دستگاه از این ماشین آلات که مربوط به سال 94 بوده در اختیار شهرداری ها قرار گرفته است.
وی اظهار کرد: هم چنین در سال گذشته 8.8 میلیارد تومان در 6 سرفصل کمک دولت به شهرداری ها در قالب بند «و» بود. براین اساس شهرداری ها پروژه ها را معرفی می کردند و 50 درصد اعتبار موردنیاز را می گرفتند. یکی از مهم ترین پروژه ها احداث 12 ساختمان آتشنشانی جدید در 12 شهر و تکمیل 4 ساختمان بود. اگر پایان امسال این پروژه به اتمام برسد 29 شهر استان به جز فراغی دارای ساختمان استاندارد آتشنشانی خواهند شد.
حمیدی افزود: سال قبل 731 میلیون تومان  نیز برای جداسازی آب شرب از فضای سبز شهری در علی آبادکتول، بندرترکمن و کلاله هزینه شده است. هم چنین 79 میلیون تومان برای تهیه طرح راهبردی عملیاتی 5 ساله چهار شهر فاضل آباد، مینودشت، گالیکش و فراغی اختصاص یافت.
وی با اشاره به رشد بودجه شهرداری های استان در سال های اخیر گفت: در مجموع درصد تحقق بودجه در کل شهرداری های استان کاهش 14 درصدی دارد که نشان دهنده رکود صنعت ساختمان و بازار است.
مدیرکل امور شهری و شوراها استانداری گلستان با بیان اینکه شوراهای اسلامی شهر برای انتخاب شهرداران حق دارند، اظهار کرد: ما هم بر انتخاب شهردار اصلح تاکید کرده‌ایم زیرا نداشتن شهردار شایسته و انتخاب شهرداران ضعیف، خسارت‌های زیادی به مدیریت شهری وارد کرده است.
وی تصریح کرد: اداره کل امور شهری و شوراهای استانداری گلستان امسال برای نخستین بار برگزاری مصاحبه تخصصی از شهرداران پیشنهادی که سابقه فعالیت در شهرداری را نداشتند را در دستور کار قرار داد.
وی ادامه داد: این مصاحبه‌های تخصصی در حوزه‌های مالی، اداری، فنی و شهرسازی، خدمات شهری، حقوقی، قوانین، مدیریت، اجتماعی و فرهنگی انجام شد و خوشبختانه نتایج خوبی به همراه داشت.
مدیرکل امور شهری و شوراها استانداری گلستان در خصوص معرفی شهرداران در استان گفت: تا کنون ۱۶ شهردار از مجموع ۳۱ شهر استان معرفی شده‌اند که ما ۱۳ نفر را برای طی کردن مراحل صدور حکم تائید کردیم و سه نفر در دست بررسی هستند.
مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری گلستان از تشکیل کمیته بازرسی از شهرداری و شوراهای شهر در استان خبر داد و اظهار کرد: سال گذشته با تشکیل این کمیته تمامی شهرهای استان را در محورهای مالی، اداری، خدمات شهری و شوراها مورد بازرسی قرار دادیم.
حمیدی با بیان اینکه شهر متعلق به شهروندان است، تصریح کرد: دولت کمک‌هایش به شهرداری‌ها را کاهش داده و قانون دست شهرداری‌ها را برای دریافت عوارض در قبال ارائه خدمات بیشتر باز گذاشته است تا شهرداری‌ها روی پای خودشان بایستند.
مدیرکل امور شهری و شوراها استانداری گلستان در خصوص تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی و رسمی شهرداری‌های استان گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلات شهرداری‌ها نیروهای مازادی هستند که موجب افزایش هزینه شهرداری شده‌اند.
حمیدی افزود: این افزایش هزینه‌ها به حدی بوده که علی رغم اینکه باید 60 درصد بودجه شهرداری صرف عمران و 40 درصد جاری باشد در برخی شهرداری ها گاهی هزینه‌های جاری شهرداری به 80 درصد رسیده است.
وی بیان کرد: اکنون دولت تاکید کرده تا پست‌های خالی شهرداری‌ها از نیروهای قراردادی و رسمی شهرداری پر شده تا چارت سازمانی تکمیل شود.
مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری گلستان با اشاره به پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر در استان گفت: در دوره پنجم ۱۶۰ عضو شورای شهر شامل ۱۵۱ مرد و ۹ زن داریم که نسبت به دوره گذشته ۲۰ عضو کم شده‌اند.
لازم به ذکر است استان گلستان دارای 30 شهر است.

 دولت بدهی های خود به شهرداری ها را تسویه کرده است

 


بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .