عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » باید از ظرفیت بی نظیر دریای خزر در مسیر توسعه استفاده کنیم

استاندار گلستان در همایش ملی دریای خزر:

باید از ظرفیت بی نظیر دریای خزر در مسیر توسعه استفاده کنیم

برای مشاهده تصاویر بصورت اسلایدر، روی یکی از تصاویر کلیک کرده و دکمه Space یا فاصله را از روی کیبرد بفشارید.

باید از ظرفیت بی نظیر دریای خزر در مسیر توسعه استفاده کنیم

استاندار گلستان با تأکید بر استفاده از ظرفیت بی نظیر دریای خزر در راستای توسعه استان، اظهار کرد: به دنبال ایجاد و راه اندازی یک بندر در راستای بهره برداری از کریدورهای ریلی و دریایی با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در استان هستیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان، دکتر هادی حق شناس صبح امروز چهارشنبه هشتم آبان ماه در "‌اولین همایش ملی فرصت ها و چالش های پیش روی دریای خزر با تکیه بر رژیم حقوقی، سیاسی و امنیتی، اقتصادی، شیلات و محیط زیست" در دانشگاه آزاد اسلامی گرگان افزود: تمام کشورهای قدرتمند جهان و تمامی شهرهای بزرگ و توسعه یافته در کنار دریا قرار دارند و دریا منشأ توسعه آنها بوده است.
وی گفت: بیش از 80 درصد بار دنیا با حجم 11 میلیارد تن از طریق دریا جابجا می شود و این نشان دهنده نقش دریا در تجارت جهان است.
وی ادامه داد: 90 درصد صادرات و 80 درصد واردات ایران از طریق راه دریایی انجام می شود که باید ما نیز به عنوان استانی در کنار دریا، از این ظرفیت بی نظیر استفاده کنیم.
استاندار گلستان با اشاره به پیوستن ایران به اتحادیه اوراسیا در ششم آبان ماه جاری، یادآور شد: 862 قلم کالا از طریق 6 کشور قابلیت تجارت دارند و ایران می تواند 360 قلم کالای خود را به این کشورها صادر و 502 قلم کالا از کشورهای عضو این اتحادیه بدون تعرفه یا با حداقل تعرفه وارد نماید که پایه این تجارت کشاورزی است.
دکتر حق شناس گفت: استان گلستان با دارا بودن مزیت نسبی دریا و کشاورزی می تواند نقش مهمی در این قرارداد بین المللی داشته باشد که لازمه آن تقویت بخش بازرگانی و ارائه مناسب کالاها در بازار بین المللی است.
وی افزود: با توجه به محدودیت های صادرات نفتی، می توان با رشد صادرات غیر نفتی، تأثیر مناسبی بر اقتصاد کشور داشت. 
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اقدامات کشورهایی نظیر چین و ژاپن در راستای تقویت بازرگانی و دریافت محصولات خام از دیگر کشورها خاطرنشان کرد: کشور چین با اعتباری قریب به هزار میلیارد دلار به دنبال ایجاد جاده ای است تا مواد اولیه کشورهای مختلف را با استفاده از نیروی انسانی فرآوری و ارزش افزوده حاصل را از آن خود کن و ما که در گلستان محصولات مختلفی با کیفیت عالی در اختیار داریم که باید در فرآوری و ارائه مناسب آن تلاش نماییم.
استاندار گلستان با شاره به رژیم حقوق دریای خزر یادآور شد: متأسفانه در حال حاضر از ظرفیت های دریای خزر آنچنان که باید استفاده نشده است که بخشی از آن مربوط به سیاست گذاری ها و بخش دیگر، قصور فعالان بازرگانی است.
دکتر حق شناس،  ظرفیت خلیج گرگان را بی نظیر دانست و گفت: متاسفانه از سطح 40 هزار هکتاری خلیج گرگان، بیش از 8 هزار هکتار خشک شده و ما در این خلیج به هر روش نیازمند آب هستیم و در این مسیر، همراهی افکار عمومی حائز اهمیت است چرا که خشک شدن خلیج گرگان مساوی با هجوم ریزگردها به استان های گلستان و مازندران و تخلیه شهرهای آن است. 
 

باید از ظرفیت بی نظیر دریای خزر در مسیر توسعه استفاده کنیم

 

باید از ظرفیت بی نظیر دریای خزر در مسیر توسعه استفاده کنیم

 

باید از ظرفیت بی نظیر دریای خزر در مسیر توسعه استفاده کنیم

 

باید از ظرفیت بی نظیر دریای خزر در مسیر توسعه استفاده کنیم


تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : مقسمی
  • بازدید : 416
  • کد خبر : 67113