عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » هویت ایرانی اسلامی به برکت زندگی مسالمت‌آمیز اقوام در کشور است

استاندار گلستان در آیین افتتاحیه سیزدهمین جشنواره فرهنگ اقوام در گنبدکاووس:

هویت ایرانی اسلامی به برکت زندگی مسالمت‌آمیز اقوام در کشور است

برای مشاهده تصاویر بصورت اسلایدر، روی یکی از تصاویر کلیک کرده و دکمه Space یا فاصله را از روی کیبرد بفشارید.

استاندار گلستان با اشاره به ظرفیت قومیت های حاضر در استان و کشور اظهار کرد: زندگی مسالمت‌آمیز اقوام مختلف ساکن در کشور هویت‌بخش ایران اسلامی است و این ویژگی از بهترین ویژگی‌های اقوام ساکن در این سرزمین است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان دکتر هادی حق شناس یکشنبه شب (۲۶آبان) در مراسم افتتاحیه سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگ اقوام ایران زمین در شهرستان گنبدکاووس تصریح کرد: اقوام مختلف ساکن در ایران اسلامی اعم از فارس، کرد، لر، آذری، سیستانی، بلوچ، عرب و ترکمن و حتی قزاق‌هایی که در این سرزمین سکونت دارند، ذاتا خود را ایرانی می‌دانند و این نقطه قوت و ویژگی ممتاز اقوام ایرانی است.
وی با ابراز رضایت از برگزاری سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگ اقوام ایران زمین در گرگان و گنبدکاووس و با ابراز امیدواری برای استمرار برگزاری این رخداد فرهنگی درسال‌های آینده، گفت: حضور ۱۵ مقام از ۱۰ کشور در مراسم افتتاحیه این جشنواره فرهنگی درشهر گرگان و ابراز رضایت آنها از برگزاری چنین جشنواره‌ای، از ویژگی‌های ممتاز آن بود.
دکتر حق‌شناس با بیان اینکه استان گلستان که از آن به عنوان نگارستان ایران یاد می‌شود، میزبان ۱۶ قوم از افزون بر ۲۰ قوم ساکن در ایران اسلامی است، اضافه کرد: با این حال برگزاری این جشنواره فرهنگی مردم استان را با اقوام مختلف، تاریخ و پیشینه و آداب، رسوم، سنن و فرهنگ آنها بیشتر آشنا می‌کند.
وی تصریح کرد: با اینکه استان سرسبز گلستان از حیث جمعیت رتبه ۱۴ و از نظر وسعت رتبه ۲۱ کشور را دارد اما ظرفیت‌های بسیاری در بخش‌های مختلف از جمله دو بخش گردشگری و کشاورزی دارد که آن را از دیگر استان‌های کشور متمایز کرده است.
استاندار گلستان ادامه داد: این استان در تولید ۱۰ محصول کشاورزی رتبه اول تا پنجم را در کشور دارد که می‌توان از این ظرفیت و نیز از ظرفیت گردشگری آن با یک برنامه‌ریزی مناسب، برای توسعه هرچه بیشتر استان و نیز تقویت بخش صنعت آن با جذب سرمایه‌گذاران، استفاده کرد زیرا هرچه گلستان و شهرستان‌های آن آباد شوند، ایران اسلامی آبادتر خواهد شد.
دکتر حق‌شناس همچنین گنبدکاووس را از شهرستان‌های مهم تاریخی با غنای بالای فرهنگی در گلستان و حتی کشور دانست و گفت: تنها برج قابوس این شهرستان که قدمتی افزون بر هزار سال دارد و هر ساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی برای دیدن این اثر تاریخی با معماری خاص آن می‌آیند، برای نشان دادن قدمت گنبدکاووس کافی است.
وی افزود: در کنار برج قابوس، شهر تاریخی جرجان و نیز آثار تاریخی کشف شده با قدمت چند هزار ساله، مقبره امامزاده یحیی بن زید (ع)، گواه دیگری بر قدمت شهرستان گنبدکاووس است که بسیاری از شهرهای کشور چنین قدمت تاریخی ندارند.
دکتر هادی حق‌شناس‌ همچنین گنبدکاووس را تنها شهرستان کشور به عنوان مهد و پایتخت دو ورزش پرطرفدار والیبال و سوارکاری دانست و اضافه کرد: در کنار این دو ویژگی، وجود مرز و گمرک اینچه‌برون هم از دیگر ظرفیت‌های این شهرستان برای رشد و شکوفایی است که بایستی مورد توجه بیشتر مسوولان و مردم قرار گیرد.
استاندار گلستان با اشاره به بازی‌های خوب تیم والیبال شهرداری گنبدکاووس در مسابقات لیگ برتر امسال، قول داد که هدیه‌ای ویژه به بازیکنان و مربیان این تیم در پایان مسابقات لیگ، فارغ از هر جایگاهی که کسب نمایند، اهدا نماید.
لازم به ذکر است سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگ اقوام در گنبدکاووس از امشب به مدت چهار شب در مجموعه ورزشی المپیک این شهرستان ۳۵۰ هزار نفری واقع در شرق گلستان برپا خواهد بود و در بخش‌های گردشگری روستایی و عشایری، موسیقی آیینی و سنتی اقوام و نمایشگاه صنایع دستی و سوغات آماده بازدید و خرید علاقه‌مندان از ساعت ۱۷ تا ۲۳ هر روز است.
در مراسم افتتاح این رخداد بزرگ فرهنگی، برخی مدیران کل گلستان و فرمانده سپاه نینوا استان، سرکنسول کشور قزاقستان در گرگان، رییس اداره دیپلماسی گردشگری وزارت امور خارجه، مدیر کل میراث فرهنگی استان, فرماندار ویژه و برخی مدیران گنبدکاووس و نیز برخی فرمانداران شرق گلستان به همراه جمع زیادی از مردم این شهرستان حضور داشتند.

 

 




تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .