عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » استاندار گلستان: سمینار بین المللی مختومقلی یک برنامه فاخر فرهنگی است


استاندار گلستان: سمینار بین المللی مختومقلی یک برنامه فاخر فرهنگی است

استاندار گلستان: سمینار بین المللی مختومقلی یک برنامه فاخر فرهنگی است

دکتر حسن صادقلو گفت: در راستای نامگذاری سال توسط مقام معظم رهبری با عنوان اقتصاد و فرهنگ، سمینار بین المللی مختومقلی فراغی یک برنامه فاخر فرهنگی است که در استان برگزار می شود.

استاندار گلستان با اشاره به زمان برگزاری این رویداد فرهنگی در استان افزود: آيين بزرگداشت شاعر پرآوازه ايراني تركمن، مختومقلي فراغي در تاريخ ۱۹ ارديبهشت ماه جاري در شهرستان مراوه تپه برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین همایش علمی این شاعر نامی با حضور اندیشمندانی از خارج کشور روز 20 اردیبهشت ماه در مجمتع فرهنگی و هنری شهر گنبدکاووس برگزار خواهد شد.

دکتر صادقلو اظهار کرد: این همایش از دو بخش تشکیل شده که در بخش اول آن 6 مقاله برگزیده از ایران و ترکمنستان قرائت خواهد شد و در بخش بعدی نیز ویژه برنامه های فرهنگی و هنری شامل شعر خوانی ، مشاعره ، موسیقی و برنامه های نمایشی به اجرا در خواهد آمد.

استاندار گلستان همچنین از ترجمه فارسی دیوان مختومقلی فراغی خبر داد و گفت : از این ترجمه که در دو قطع " وزیری" و "جیبی" برای استفاده سایر هموطنان چاپ شده است، در جریان برگزاری همایش علمی بین المللی این شاعر بنام ایران رونمایی می شود.

وی با اشاره به اهمیت گسترش روابط با کشورهای همسایه خاطرنشان کرد: برگزاري سمينار بين المللي مختومقلي فراغي مي تواند فرصت بسيار مناسبي در بسط و گسترش روابط فرهنگي و اقتصادي دو كشور ايران و تركمنستان باشد.

استاندار گلستان علت زود برگزار شدن اين مراسم را به دلیل حضور خود به عنوان ميزبان اصلي اين آيين به همراه وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در كنگره اي كه به همين منظور در كشور تركمنستان برگزار خواهد شد، عنوان كرد.

دکتر صادقلو اظهار امیدواری کرد: با پيگيري هاي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي گلستان، اداره كل امور اجتماعي و فرهنگي استانداري و ساير دستگاهها، اين آيين در تاريخ مذكور هر چه باشكوهتر و در شأن نام اين شاعر بزرگ استان گلستان برگزار شود.

مختومقلی فراغی در سال 1112 هجری شمسی در روستای حاجی قوشان در شمال شرق گنبد کاووس به دنیا آمد.

پدرش دولت محمد آزادی از شاعران سرشناس قرن دوازدهم ترکمن و گوگلان و مادرش ارازگل از طایفه گوکلان، تیره گرکز بودند.

مختومقلی در سال 1169 هجری شمسی در کنار چشمهٔ "اباساری" در دامنهٔ کوه سونگی داغ درگذشت و او را در کنار روستای "آق تقه" در 40 کیلومتری غرب مراوه تپه شمال شرق استان گلستان و در جوار آرامگاه پدرش به خاک سپردند.


تأیید کننده خبر : دنکوب
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : مقسمی
  • بازدید : 2096
  • کد خبر : 716