عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » وزیر :امسال خط آهن اینچه برون - گرگان به بهره داری می رسد


وزیر :امسال خط آهن اینچه برون - گرگان به بهره داری می رسد

وزیر :امسال خط آهن اینچه برون - گرگان به بهره داری می رسد

  وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه امسال خط آهن اینچه برون - گرگان به بهره داری می رسد گفت: با بهره برداری این خط آهن زمینه توسعه تجاری بین ایران و کشورهای آسیای میانه را بیش از گذشته افزایش خواهد داد.

دکتر ˈ عباس آخوندی ˈ روز جمعه در آیین بزرگداشت 281 مین سالگرد شاعر ترکمن ایرانی مختومقلی فراغی در شهرستان مرزی مراوه تپه افزود: در صورت تامین اعتبار خط آهن گرگان به مشهد نیز اجرایی خواهد شد و استان گلستان از دو سمت به شبکه راه آهن کشور وصل می شود.

 وی با بیان اینکه بی ثباتی و تنش بزرگترین دشمن توسعه جامعه است، گفت: در دولت تدبیر و امید، و در سایه آرامش ، امید و اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران شاهد توسعه بیش از پیش ایران عزیز خواهیم بود.

 دکتر آخوندی، به پتانسیل ها و توانمندی های کشاورزی ، صنعت گردشگری و تجارت در نوار مرزی مراوه تپه اشاره کرد و گفت: تمام تلاشمان در این است که زیر ساخت های توسعه را در این منطقه از کشورمان هر چه زودتر فراهم نماییم.

در این ایین که در محل آرامگاه مختومقلی فراغی در روستای آق تقه شهرستان مراوه تپه برگزار شد، استاندار گلستان ، ایت الله شاهرودی نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری ، نمایندگان شهرستان ها در مجلس شورای اسلامی ، معاونین استاندار ، فرمانداران شرق استان گلستان ، جمعی از مسوولان شهرستانه ها و جمعی کثیری از مردم استان های گلستان و خراسان شمالی حضور داشتند.

 مختومقلی فراغی در سال 1112 ه . ش در روستای حاجی قوشان در شمال شرق گنبدکاوس به دنیا آمد. پدر وی دولت محمد آزادی از شاعران سرشناس بود، مختومقلی تحصیلات ابتدایی و زبان های فارسی و عربی را نزد پدرش آموخت و در ادامه به مدرسه شیرغازی در خیوه، بخارا، افغانستان و هندوستان رفت.

 این شاعر بزرگ ایرانی ترکمن در سال 1169 هجری شمسی در کنار چشمهٔ ˈاباساریˈ در دامنهٔ کوه سونگی داغ درگذشت و او را در کنار روستای ˈآق تقهˈ در 40 کیلومتری غرب مراوه تپه در شمال شرق استان گلستان و در جوار آرامگاه پدرش به خاک سپردند.

 همه ساله در زاد روز مختومقلی فراغی، همواره جمعیت زیادی از مردم منطقه و مقامات ایرانی و خارجی آیین باشکوهی که در آرامگاه این شاعر نامی برگزار می شود، حضور می یابند.


تأیید کننده خبر : دنکوب
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .