عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » استاندار گلستان گفت: باید منزلت ملت ترکمن حفظ شود


استاندار گلستان گفت: باید منزلت ملت ترکمن حفظ شود

  حسن صادقلو، ترکمن‎ها را ملتی باوقار و با منزلت دانست و از زبان حسن روحانی، رئیس جمهور کشور، گفت: ملت ترکمن، ملت بامنزلتی است، منزلت این ملت را حفظ کنید.

وی در مراسم بزرگداشت مختومقلی فراغی ، شاعر شهیر ترکمن مختومقلی فراغی را یک متفکر دانست و حضور مردم و اجتماع آنها را احترام به تفکر مختومقلی توصیف کرد.

استاندار گلستان با بیان اینکه اگر صدها جلسه چون مراسم امروز برگزار کنیم بازهم نمی‎توانیم حق مطلب را ادا کنیم، ادامه داد: امروز می‎خواهیم از کتاب ترجمه دیوان مختومقلی به زبان فارسی رونمایی کنیم که در واقع رونمایی از تفکرات مختومقلی است.

وی خاطرنشان کرد: من از شما می‎خواهم در اشعار مختومقلی تفکر کنید، در دل اشعار این شاعر تفکرات زیادی نهفته است که در جمع حاضر فرصت تحلیل همه آنها نیست.

وی یادآور شد: اگر امروز فرماندارانی از ترکمن‎ها انتخاب شده‎اند توجه به منزلت ترکمن‎هاست، فرماندار زن کم بود که از شما ترکمن‎ها شروع شد، قدر این نعمت را بدانید و می‎دانید.

استاندار گلستان از اجرای سرود «ای ایران» به زبان ترکمنی ابراز خوشحالی کرد و گفت: در وقایع اوایل انقلاب خیلی‎ها می‎خواستند ترکمن‎ها را از بدنه نظام بیرون کنند، اما پیروی ترکمن‎ها از امام خمینی(ره) و در حال حاضر آیت‎الله امام خامنه‎ای، رهبر معظم انقلاب مانع از تحقق این امر شد.

در اشعار مختومقلی می‎توان وحدت، خداگرایی، عرفان و معنویت را دید

صادقلو با بیان اینکه خدمت ما را اقناع می‎کند، حضور مشتاقانه عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی را مایه خوشحالی ترکمن‎ها دانست، بیان کرد: در اشعار مختومقلی می‎توان وحدت، خداگرایی، عرفان و معنویت را دید، مختومقلی از عرفان معنوی به عرفان اجتماعی راه پیدا کرده است.

وی، برجستگی فکر مختومقلی را توجه به معصومین دانست و گوشه‎ای از شعر «باخشلا بیزی» یعنی «ببخش ما را» از دیوان مختومقلی در وصف ائمه قرائت کرد.

استاندار گلستان در پایان اذعان داشت: نباید از مختومقلی شاعر ترکمن، شهری یا کشوری ساخت و مصادره مختومقلی به شهر و کشوری خاص اشتباه است.

 


تأیید کننده خبر : دنکوب
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .