عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » جلوگیری از مهاجرت، ایجاد اشتغال و حفظ اصالت از امتیازات ثبت ملی روستاهای صنایع‌دستی گلستان

استاندار گلستان در جلسه شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی:

جلوگیری از مهاجرت، ایجاد اشتغال و حفظ اصالت از امتیازات ثبت ملی روستاهای صنایع‌دستی گلستان

 استاندار گلستان با بیان این که خوشبختانه در دولت تدبیر و امید در حوزه صنایع‌دستی اقدام‌های خوبی اجرایی شده است، گفت: به‌طور حتم ثبت ملی روستاهای صنایع‌دستی می‌تواند باعث جلوگیری از مهاجرت روستاییان، ایجاد اشتغال در روستاها و همچنین حفظ اصالت روستا باشد.

به گزارش روابط عمومی و امورفرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان، دکتر هادی حق شناس دوشنبه 6 مرداد 99 در چهارمین جلسه شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی افزود: ظرفیت‌های بسیار خوبی در هر سه حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در استان گلستان وجود دارد که ثبت ملی این پتانسیل ها می‌تواند باعث معرفی هرچه بیشتر آن‌ها شود.
او تصریح کرد: در حقیقت با ثبت روستاهای صنایع‌دستی می‌توانیم شاهد ایجاد اشتغال در روستاها باشیم که البته به حفظ اصالت روستا نیز کمک خواهد کرد.
استاندار گلستان اضافه کرد: در صورت به ثبت رسیدن 10 پرونده استان گلستان در شورای شهرها و روستاهای ملی، زیرساخت های مورد نیاز توسعه بیش از پیش صنایع دستی در این شهرها و روستاها را فراهم خواهیم ساخت.
او بیان کرد: گلستان به دلیل تنوع آب و هوا، گوناگونی محصولات تولیدی هنرمندان صنایع دستی و تنوع اقوام به عنوان رنگین کمان اقوام و نگارستان ایران معرفی شده است.
دکتر حق شناس گفت: گوناگونی اقوام در این استان موجب شده تا محصولات تولیدی صنایع دستی در گلستان با کیفیت و تنوع بسیار بالا در بازارهای داخلی و خارجی عرضه شود. به عنوان مثال فرش و دست بافته های ترکمن در بازارهای ملی و بین المللی حرف های زیادی برای گفتن و مشتری های خاص خود را دارد. قدمت عروسک های سنتی که در شهرستان رامیان تولید می شود از عروسک های ماتریوشکا در مسکو بیشتر است و می تواند به عنوان میراثی ملی برای کشور به ثبت برسد.
او خاطرنشان کرد: صادرات محصولات صنایع دستی گلستان نیز در چند سال اخیر قابل قبول بوده است ولی به دلیل نبود گمرک تخصصی در استان اعداد و ارقام این حوزه بیش از مواردی است که تا کنون اعلام شده است.
استاندار گلستان تصریح کرد: تلاش خواهیم کرد تا در سال پیش رو 7 بازارچه دائمی صنایع دستی که در سطح استان در حال ساخت است را به بهره برداری برسانیم. همچنین سال جاری برای حمایت از هنرمندان صنایع دستی استان حق کارفرمایی بیمه تعدادی از هنرمندان صنایع دستی توسط استانداری پرداخت خواهد شد.
در چهارمین جلسه شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی، 10 پرونده از استان گلستان بررسی نهایی شد.
پرونده شهرهای علی آبادکتول به عنوان شهرملی نواربافی کتول، رامیان و مینودشت به عنوان شهر ملی ابریشم بافی، روستای سیاهرودبار شهرستان علی آبادکتول به عنوان دهکده صنایع دستی، روستای عزیز آباد شهرستان کلاله به عنوان روستای ملی ابریشم بافی ترکمن، روستای زیارت شهرستان گرگان به عنوان روستای ملی جاجیم بافی، روستای شاهکوه شهرستان گرگان به عنوان روستای ملی سوزن دوزی، روستای لهندر مراوه تپه به عنوان روستای ملی منجوق دوزی و روستای تنگلی و حاجی قوشان نیز به عنوان روستای ملی سوزن دوزی ترکمن در این جلسه مطرح و مورد بررسی نهایی قرار گرفت.
چهارمین شورای راهبردی ثبت روستاها و شهرهای ملی با حضور دکتر پویا محمودیان معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، دکتر هادی حق شناس استاندار گلستان، دکتر غلامرضا منتظری نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی، مهندس رمضانعلی سنگدوینی نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی، رحمت الله نوروزی نماینده مردم شهرستان علی آبادکتول در مجلس شورای اسلامی، دکتر غلامعلی کوهساری نماینده مردم آزادشهر و رامیان در مجلس شورای اسلامی، دکتر رضا آریان پور نماینده مردم شهرستانهای مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه تپه در مجلس شورای اسلامی، احمد تجری مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گلستان، محمد حمیدی فرماندار شهرستان گرگان، امانگلدی ضمیر فرماندار شهرستان مراوه تپه، محسن سوخته سرایی سرپرست فرمانداری شهرستان علی آبادکتول و جمعی از شهرداران، بخشداران و اعضای شوراهای اسلامی شهرها و روستاهای استان در تهران برگزار شد.

 

 

 

 

 

 


نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .