عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » تشریح عملکرد هشت ساله دولت در گلستان، افزایش زیرساخت‌ و تحقق وعده‌ها


تشریح عملکرد هشت ساله دولت در گلستان، افزایش زیرساخت‌ و تحقق وعده‌ها

 

تشریح عملکرد هشت ساله دولت در گلستان، افزایش زیرساخت‌ و تحقق وعده‌ها

گرگان - ایرنا - تشدید تحریم اقتصادی در کنار آسیب گسترده کرونا، ایران را با سختی فراوانی مواجه کرد اما در گلستان همانند همه نقاط کشور، چرخ توسعه هیچگاه از حرکت نایستاد و به راه خود در مسیر پایداری اقتصاد و پویایی جامعه ادامه داد.

در شروع فعالیت دولت یازدهم، وعده اجرای برخی طرح های زیربنایی به مردم گلستان داده شد که با گذشت هشت سال از آن روز تعدادی از آن ها با وجود شرایط سخت تحریم به پایان رسیده و برخی دیگر در حال انجام است.

در این میان چند طرح مانند راه آهن گرگان - مشهد و یا اجرای طرح گردشگری در جزیره آشوراده هنوز تکمیل نشده که هادی حق شناس، استاندار گلستان در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا به بیان دلایل آن پرداخت.

استاندار گلستان با اشاره به اهتمام دولت برای عمل به وعده های استانی گفت: گلستان با برخورداری از اراضی قابل بهره برداری فراوان، از امکان کشت انواع محصولات کشاورزی برخوردار است و در ۱۵ محصول نیز دارای رتبه برتر کشوری است.

هادی حق شناس اظهار داشت: یکی از اهداف دولت تدبیر و امید در گلستان، تلاش برای افزایش بهره وری از این اراضی با اجرای طرح زهکشی اراضی شوره‌زار شمال استان و بیشتر شدن تولید و حرکت به سمت خودکفایی به خصوص در تولید محصولات محوری مانند گندم بود.

وی بیان کرد: حدود نیم قرن پیش سه هکتار از اراضی گلستان توسط لهستانی‌ها زهکشی شد و این فرایند تا سال‌ها متوقف مانده بود.

استاندار گلستان ادامه داد: سال ۹۲ و در سفر استانی دکتر روحانی رییس جمهوری به گلستان قرار شد ۲۸۰ هزار هکتار از این اراضی زهکشی شود که اجرای ۸۰ هزار هکتار آن تا پایان دولت دوازدهم وعده داده شده بود.

حق شناس اظهار داشت: از سال ۹۲ تاکنون زهکشی این ۸۰ هزار هکتار به پایان رسیده و در اختیار بهره برداران قرار گرفت.

 از سال ۹۲ تاکنون ۸۰ هزار هکتار از اراضی شوره زار گلستان زهکشی شد

وی گفت: همچنین زهکشی ۴۰ هزار هکتار توسط آب منطقه ای و ۵۰ هزار هکتار توسط جهاد کشاورزی در حال انجام است که تا هفته دولت سال آینده به بهره برداری می رسد .

استاندار گلستان بیان کرد: با این حساب از مجموع ۲۸۰ هزار هکتار اراضی اولویت‌دار زهکشی در استان تا هفته دولت سال آینده عملیات زهکشی۱۷۰هزار هکتار به پایان می رسد.

حق شناس گفت : مجموع محصولات تولید شده بخش کشاورزی گلستان در شروع دولت تدبیر و امید حدود سه میلیون تن بود که این رقم در پایان فصل زراعی امسال به بیش از ۵.۵ میلیون تن رسید که تکمیل زهکشی اراضی بر حجم و کیفیت این تولیدات اضافه خواهد کرد.

حق استاندار گلستان بیان کرد: افزایش اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری از ۳۳۰ هزار هکتار قبل از سال ۹۲ به حدود ۷۰۰ هزار در سال ۹۹ را از دیگر اقدامات دولت در این استان شمالی برشمرد که بهره برداری از آن ها موجب کاهش خسارت احتمالی سیل  شد.

وی به لایروبی رودخانه های گلستان نیز اشاره کرد و گفت حدود ۴۰۰ کیلومتر از طول رودخانه های گلستان پس از سیل پارسال استان لایروبی شده تا آب گذری رودها افزایش یافته و احتمال وقوع سیل در گلستان کاهش یابد.

حق شناس به پروژه ساخت  سد نرماب مینودشت اشاره کرد و گفت : سال ۱۴۰۰ و با اختصاص اعتبار لازم ، آبگیری کاسه این سد آغاز می شود که حجم آّبگیری آن معادل ظرفیت سه سد گلستان است و علاوه بر مزیت مهم رفع نیاز آبی کشاورزان مناطق پایین دست، با اتمام آن احتمال وقوع سیل در استان به طرز چشم گیری کاهش خواهد یافت.

استاندار گلستان به ظرفیت تولید گوشت مرغ در گلستان اشاره کرد و گفت: این استان با دارا بودن بیش از هزار واحد مرغداری بزرگترین زنجیره مرغ کشور را در اختیار دارد و این مجموعه ها قادر هستند روزانه سه میلیون قطعه تخم مرغ تحویل وزارت جهاد کشاورزی دهند که بخش زیادی از این مجموعه ها در دولت یازدهم و دوازدهم ایجاد شد و با این تولیدات در ۱۰ ماه از سال ۹۹ رتبه اول تولید مرغ کشور به گلستان اختصاص یافت.

حق شناس گفت: همچنین در ابتدای دولت یازدهم، فقط ۱۵ هکتار گلخانه‌ در گلستان وجود داشت که این رقم در حال حاضر به ۲۵۰ هکتار رسیده و با تکمیل طرح های در دست اقدام تا پایان دولت دوازدهم با جهشی مشهود به ۵۰۰ هکتار خواهد رسید.

استاندار گلستان در ادامه به افزایش ۱۰۰ درصدی پروژه‌های عمرانی، اقتصادی و اشتغال‌زای هفته دولت و دهه فجر سال ۹۹ این استان در مقایسه با سال ماقبل اشاره کرد و گفت که با وجود مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم و کرونا رقم اختصاص یافته برای پروژه ها از پنج هزار به ۱۰ هزار میلیارد ریال افزایش یافت.

وی توسعه فضای آموزشی را از دیگر اقدامات دولت یازدهم در گلستان دانست و گفت:  از سال ۹۲ تاکنون هزار و ۸۰۰ کلاس درس در استان ساخته شده و تا پایان دولت نیز ۲۰۰ کلاس دیگر به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی در خصوص اقدامات صورت گرفته برای توسعه صنعت گردشگری در گلستان اظهارداشت : ایجاد زیرساخت‌های مناسب نظیر بهبود خدمات فرودگاهی و ریلی و ساخت هتل و واحدهای بوم گردی در استان طی حدود هشت سال فعالیت دولت تدبیر و امید با شتاب حداکثری در حال انجام است .

استاندار گلستان گفت : تعداد اتاق ها و تخت های موجود در هتل ها ، بومگردی های استان در دولت تدبیر و امید ۲ برابر شد.

حق شناس ادامه داد : با توسعه گردشگری و رونق بومگردی مهاجرت معکوس به روستا اتفاق افتاد و تداوم آن می تواند موجب بهبود وضعیت اقتصادی در این جوامع کوچک شود.

به گفته وی و بر اساس برآوردهای انجام شده، در سال ۹۹ ساکنان ۸۰ روستای گلستان از شهرها به زادگاه خود بازگشتند و به اقداماتی نیز توسعه بومگردی پرداختند.

وی گفت : توسعه فرودگاه گرگان شامل پروژه‌ ترمینال بین‌المللی به مساحت هشت هزار و ۷۰۰ مترمربع، توسعه پارکینگ وسایل پرنده و محوطه‌سازی به مساحت ۵۸ هزار مترمربع، ساختمان تشریفات به مساحت ۲ هزار و ۱۰۰ مترمربع و ساختمان حفاظت هواپیمایی سپاه به مساحت ۸۰۰ مترمربع طی سال های اخیر در گلستان انجام شد.

استاندار گلستان ساخت راه آهن گرگان -  مشهد را یکی از آرزوهای دیرینه مردم گلستان دانست و گفت : با تخصیص اعتبار در بودجه سال آینده، اجرای این پروژه با پیش بینی هزینه اولیه ۵۰ هزار میلیارد ریال آغاز خواهد شد .

حق شناس به سفر چندی قبل معاون اول رییس جمهوری به گلستان اشاره کرد و گفت : بر اساس اظهارات معاون اول رییس جمهوری این مسیر ریلی ظرف پنج سال با کمک بازار سرمایه ساخته خواهد شد .

هادی حق شناس ادامه داد : با توسعه گردشگری و رونق بومگردی توانستیم موضوع مهاجرت معکوس به روستا را در گلستان محقق کنیم.

وی با اشاره به ظرفیت های گردشگری گلستان اشاره کرد و افزود : مجوز احداث تله کابین در نهارخوران گرگان و اجرای طرح طبیعت گردی در جزیره آشوراده به تازگی در شورای عالی شهرسازی و معماری تصویب شده که اجرای آن می تواند موجب تحول اقتصادی در گلستان شود.

 مجوز اجرای طرح طبیعت گردی در جزیره آشوراده به تازگی در شورای عالی شهرسازی و معماری تصویب شد

استاندار گلستان به اقدامات دولت تدبیر و امید برای توسعه زیرساخت های بیمارستانی استان اشاره کرد و گفت : گلستان از معدود استان‌های کشور است که در تمام شهرستان‌های آن یا بیمارستان وجود دارد و یا در حال ساخت است.

حق شناس ادامه داد: در حال حاضر هزار تخت بیمارستانی در گلستان در حال ساخت است و تکمیل آن، نیاز مردم به برخورداری از تجهیزات درمانی را تا حد زیادی برطرف خواهد کرد.

وی با اشاره به افزایش تجهیزات بیمارستانی گلستان در سال‌های اخیر گفت که از زمان شیوع کرونا تاکنون هشت دستگاه سی‌تی‌اسکن در مراکز درمانی استان مورد استفاده قرار گرفت در حالی که پیش از این فقط ۳ دستگاه بود.

وی با اشاره به تسریع در فراهم کردن مقدمات دسترسی به انرژی فسیلی در شمال غربی گلستان گفت که مرحله اول طرح تکمیل زیرساخت اکتشاف نفت و گاز و احداث محوطه اصلی چاه نفت، پنل ها و گودال های مرتبط با آن پایان یافت.

استاندار گلستان ادامه داد: با دسترسی به نفت، تحولی عظیم در منطقه کمتر توسعه یافته گمیشان رخ خواهد داد.

حق شناس افزود : بر اساس مطالعات انجام شده، احتمال وجود مخازن مشترک نفت یا گاز بین ایران و ترکمنستان مانند مخازن مشترک جنوب با کشورهای حاشیه خلیج فارس وجود دارد.

وی به اقدامات انجام شده برای بهره مندی از ظرفیت مرزی گلستان اشاره کرد و گفت : گلستان دارای مرز زمینی ، ریلی ، دریایی و هوایی است و به سبب واقع شدن در کریدور شمال - جنوب و همجواری با بلوک اوراسیا امکان ارتقای تبادلات تجاری خارجی را دارد.

حق شناس به برقراری خط پروازی گرگان با اکتائو قزاقستان در ۱۲ فروردین ۱۴۰۰ اشاره کرد و افزود: استمرار این خط پروازی امکان افزایش تجاری با کشورهای حاشیه دریای خزر را افزایش می دهد .

وی ادامه داد: هر چند در حال حاضر به سبب مشکلات ناشی از کرونا امکان تبادلات زمینی مسافری با ترکمنستان فراهم نیست اما مرسولات تجاری از طریق راه آهن به کشورهای اوراسیا منتقل می شود .

استاندار گلستان گفت که چندی قبل و با پیگیری های ملی و استانی، پروژه خط عریض ریلی ایران - ترکمنستان پس از چند سال وقفه با اعتبار چهار میلیون و ۵۰۰ هزار دلار به پایان رسید.

 خط ریلی ایران و ترکمنستان پس از چند سال، اسفند سال ۹۹ به یکدیگر متصل شد.

از سال ۹۳ که خط آهن ایران (اینچه برون) - ترکمنستان - قزاقستان با حضور روسای سه جمهور سه کشور در نقطه صفر مرزی اینچه برون افتتاح شده بود به علت مشکلاتی از جمله نبود پل برای گذر قطار و عریض بودن راه آهن ترکمنستان در مبادله کالا و جابجایی واگن‌ها مشکلاتی ایجاد شده بود.

تا سال ۹۷ ترکمنستان پل های مورد نیاز را احداث کرد اما به دلیل عریض بودن خط آهن این کشور، واگن‌ها و قطارها پس از تعویض بوژی (شاسی قطار) در خاک این کشور و با پرداخت هزینه اقدام به جابجایی واگن‌ها می‌کردند.

چندی قبل کشور ترکمنستان پس از بحث و تبادل نظر و حل کردن مشکلات حقوقی و مالی در نقطه صفر مرزی خط عریض خود را به راه آهن ایران متصل کرد.

خطر نرمال راه‌آهن هزار و ۴۳۵ میلیمتر است و خط عریض هزارو ۵۲۰ میلیمتر است.

با این اتصال، دیگر احتیاج به تعویض بوژی و هزینه جابجایی برای هر واگن نیست.

وی ادامه داد: همچنین با ایجاد این خط، امکان جابجایی واگن های یخچال دار برای حمل مواد فاسدشدنی فراهم می شود.

استاندار گلستان به اقدامات دولت تدبیر و امید در بخش نوسازی ومرمت سکونتگاه های شهری و روستایی در استان اشاره کرد و گفت : از مجموع ۲۲۸ هزار واحد مسکونی روستایی در استان ۱۱۰ هزار واحد غیر مقاوم هستند که  مقاوم سازی ۲۰ هزار باب از این منازل به اتمام رسیده است .

وی با اشاره به ظرفیت های کشاورزی، معدنی و گردشگری گلستان اشاره کرد و گفت : بر اساس نتایج حاصل از مطالعات مرکز پژهش های مجلس، گلستان جزو پنج استان امن برای سرمایه گذاری محسوب می شود.

بر اساس گزارش دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، با عنوان "پایش امنیت سرمایه‌گذاری در سال ۱۳۹۸" گلستان پس از یزد، خراسان جنوبی، قم و سمنان پنجمین استان امن برای سرمایه‌گذاری است.

بر پایه این گزارش، سنجش شاخص امنیت سرمایه‌گذاری بر اساس ثبات قوانین و مقررات، سلامت اداری، تضمین حقوق مالکیت و فرهنگ وفای به‌عهد در بازارها است که از بین ۹ فعالیت اقتصادی، حوزه معدن بجز نفت و گاز مناسب‌ترین ارزیابی را از وضعیت امنیت سرمایه‌گذاری دارند.

بر این اساس برخورداری از ظرفیت های طبیعی، معدنی، طبیعی و برخورداری از چهار مرز زمینی، دریایی، هوایی و ریلی و همچنین تولید انواع محصولات کشاورزی بویژه ارقام باکیفیت و صادراتی، استان گلستان را به منطقه مستعد برای جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی تبدیل کرده است.

استاندار گلستان همچنین گفت : در راستای حمایت از تولید و بنگاه های اقتصادی تاکنون ۱۳ هزار میلیارد ریال تسهیلات کم بهره برای واحد های اقتصادی  و مراکز تولید استان اختصاص داده شد.

حق شناس گفت: همه این اقدامات درحالی صورت گرفته که درآمدهای نفتی و صادرات غیرنفتی دولت تدبیر و امید در مقایسه با دولت قبل حداقل به یک سوم کاهش یافته بنابراین منتقدان باید با نگاه منصفانه و در نظر گرفتن شرایط اقتصادی کشور، عملکرد و خدمات دولت را نقد کنند.

 


 

بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .