عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » اتمام عملیات مرمت منبر تاریخی مسجد جامع گرگان


اتمام عملیات مرمت منبر تاریخی مسجد جامع گرگان

اتمام عملیات مرمت منبر تاریخی مسجد جامع گرگان

 مرمت منبر تاریخی مسجد جامع گرگان به عنوان یکی از اموال منقول فرهنگی- تاریخی بسیار ارزشمند استان گلستان به اتمام رسید.

به گزارش روابط عمومی و امور فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان، معاون میراث فرهنگی این اداره کل با اعلام این مطلب گفت: این عملیات مرمتی با اهداف بازشناسی جایگاه تاریخی– فرهنگی منبر تاریخی مسجد جامع گرگان، آسیب شناسی و فن شناسی ساختار فیزیکی و شیمیایی چوب و همچنین با انتخاب روش ها و موارد مورد استفاده درپاکسازی، استحکام بخشی ودرمان آسیب ها به اتمام رسید.

 حمید عمرانی رکاوندی درادامه افزود: این پروژه با حمایت های اداره کل موزه ها و اموال منقول فرهنگی- تاریخی کشور وتخصیص اعتبار 300 میلیون ریال با همکاری بخش خصوصی و با تعامل هیات امنای مسجد جامع گرگان انجام شد.

 مسئول امور موزه ها و اموال منقول فرهنگی – تاریخی این اداره کل دراین راستا اذعان داشت: در بخش مطالعاتی این پروژه به بررسی های تاریخی، مستند نگاری و آسیب نگاری اثر، نمونه برداری و انجام آزمایش های فن شناسی وآسیب شناسی به روش شیمی تر، پتروگرافی، تصویربرداری از ریز ساختارها با استفاده میکروسکوپ الکترونیکی به منظور شناخت ساختار مواد تشکیل دهنده، گونه شناسی آفت های موجود و... پرداخته شده است.

 غلامرضا حمیدی در ادامه از جمله کارهایی که درمرحله اجرایی انجام گرفته به پاکسازی به روش مکانیکی– شیمیایی، اسید زدایی، افت زدایی، استحکام بخشی و بازسازی قسمت های از بین رفته اشاره داشت که بر اساس مستندات تاریخی ، اتصال قطعات جداشده با مواد برگشت پذیر و موزون سازی رنگی بخش های الحاقی اثر انجام گرفته است.

 وی وجود آسیب های فراوان از قبیل کمبود قطعات، ترک، ریزترک، الحاقات، آفت(سوسک چوبخوار) تغییر رنگ،آثارسوختگی،آلودگی های مختلف و... را از مشکلات عمده انجام این عملیات مرمتی ذکر نمود و خاطر نشان کرد: منبر چوبی مسجد جامع گرگان از جمله آثار تاریخی فاخری در دوران تیموری است که درمسجد جامع این شهر نگهداری می شود.

 لازم به ذکر است، از کتیبه های تاریخی منبر چنین برمی آید که این اثر در دوران ابوالقاسم بابر بن بایسنقر بن شاهرخ(853-861 ه.ق) ساخته شده و دردوره های صفویه و افشاریه مرمت شده است.

 گفتنی است ارتفاع منبر درحال حاضر سه متر وهشت سانتی متر وطول آن دو متر ونود وسه سانتی متر است ومحل درگاه منبر تا محل استقرار خطیب هشت پله تعبیه شده و در ساخت منبر از فنونی چون گره چینی، منبت کاری ومقرنس کاری استفاده شده است.

 


نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .