عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » رشد 13 درصدی صادرات کالا از گلستان در 10 ماهه سالجاری


رشد 13 درصدی صادرات کالا از گلستان در 10 ماهه سالجاری

 رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان گفت: صادرات کالا از گمرکات این استان در 10 ماه سالجاری نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزنی 13 درصد رشد داشته است.

 به گزارش روابط عمومی سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان گلستان ، مهندس قوانلو در گفت وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهارداشت: در این مدت 412 هزار تن کالا به ارزش 214 میلیون دلار از این استان صادر شده است.

وی با بیان اینکه صادرات کالا از استان از لحاظ ارزش نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش دارد، افزود: سال قبل 408 تن کالا به ارزش 240میلیون دلار از گلستان صادر شده بود.

به گفته وی، علت کاهش ارزش ارزی کالاهای صادر شده از گمرکات استان، پائین آمدن قیمت نفت و گاز در بازارهای جهانی و در نتیجه آن کاهش توان خرید کشورهای وارد کننده کالا از جمهوری اسلامی ایران بوده است.

قوانلو افزود: در این مدت بیشترین صادرات کالا از استان گلستان به کشورهای عراق، ترکمنستان، افغانستان، چین و قزاقستان انجام شده است.

وی اضافه کرد: عمده کالای صادر شده از استان شامل لبنیات، میلگرد، گوشت مرغ، رب، انواع سازه های فلزی، سیمان، ید و خوراک دام و طیور بوده است.

رئیس صنعت، معدن و تجارت گلستان همچنین به واردات کالا از طریق خط ریلی اینچه برون در شرق استان اشاره کرد و افزود: از ابتدای امسال36 هزار و 900 تن کالا از طریق این خط آهن از کشورهای قزاقستان و ترکمنستان وارد گلستان شده است.

به گفته وی بیشترین واردات کالا از طریق مرز اینچه برون و راه آهن بین المللی ایران- ترکمنستان - قزاقستان، ماشین آلات(کالای واسطه ای) و غله بوده است.

آمار واردات کالا از طریق این مرز در سال قبل آن 12 هزار تن بوده است.

وی همچنین از ورود نخستین محموله کالا از کشور چین از طریق خط ریلی اینچه برون در اواخر بهمن سال جاری خبر داد و گفت: این قطار تجاری از پنجشنبه هفته قبل حرکت خود را آغاز کرده است.

استان مرزی گلستان با یک میلیون و 850 هزار نفر جمعیت در شمال ایران قرار دارد و از شمال با کشور ترکمنستان، از غرب با مازندران، از شرق باخراسان شمالی و از جنوب با استان سمنان همسایه است.

اینچه برون تنها گمرک زمینی و ریلی استان گلستان است که در فاصله 80 کیلومتری شمال مرکز شهرستان 325 هزار نفری گنبدکاووس قرار دارد.

راه آهن ترانزیتی و بین المللی اینچه برون (ایران)، ترکمنستان و قزاقستان در آذرماه سال 1393 با حضور روسای جمهوری سه کشور در مرز اینچه برون واقع در شرق گلستان به بهره برداری رسید.

این خط آهن به عنوان کریدور ریلی شمال - جنوب از شهر 'اوزن' در قزاقستان تا 'قزل قایا' در مرز قزاقستان و ترکمنستان و از آن نقطه تا شهر 'برکت' در ترکمنستان و از 'برکت' تا 'اترک' و 'اینچه برون' در مرز ایران و ترکمنستان و از 'اینچه برون' تا شهر 'گرگان' در استان گلستان احداث شده است.

طول این راه آهن افزون بر 920 کیلومتر می باشد که از این میزان حدود 85 کیلومتر در خاک جمهوری اسلامی ایران، 700 کیلومتر در خاک ترکمنستان و 140 کیلومتر نیز در خاک قزاقستان قرار دارد.

این خط ریلی که درمرحله نخست ظرفیت ترانزیت دو تا سه میلیون تن و درمراحل بعدی تا 12 میلیون تن را دارد، کشورهای ترکمنستان و قزاقستان را از طریق خاک جمهوری اسلامی ایران به آب های آزاد خلیج فارس نیز متصل می کند.

 


نام دستگاه ارسال کننده خبر : سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : خلیلی
  • بازدید : 894
  • کد خبر : 17231