عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » ثبت سازمان مرکزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در فهرست آثار ملی کشور


ثبت سازمان مرکزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در فهرست آثار ملی کشور

 سازمان مرکزی دانشگاه علوم کشاورزی ومنابع طبیعی گرگان ، 22 خرداد ماه 1395 با شماره 31516 جز آثار غیر منقول فرهنگی – تاریخی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

ریاست دانشگاه علوم کشاورزی ومنابع طبیعی گرگان در این خصوص گفت: طی جلسه ای که با مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان درتاریخ 23 تیرماه انجام شد و با پیگیری های انجام شده دانشگاه علوم کشاورزی ومنابع طبیعی گرگان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم کشاورزی ومنابع طبیعی گرگان، دکتر نجفی نژاد افزود: سازمان مرکزی دانشگاه علوم کشاورزی ومنابع طبیعی گرگان ، اولین دانشگاه تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی در ایران و قدیمی ترین بنای دانشگاهی در استان گلستان می باشد که ساخت آن مربوط به دوره پهلوی دوم می باشد.

وی اذعان کرد: این بنا که در فاصله 600 متری بافت تاریخی گرگان واقع شده است در سه طبقه زیرزمین ، همکف و اول ساخته شده و ساختار معماری آن همانند معماری ساختمان های دوره پهلوی اول در گرگان می باشد.

همچنین ساختار معماری بنا مشابه بناهای مدرسه ایرانشهر، کاخ دادگستری، ساختمان دارایی و .. بوده که در آن کشیدگی بنا با در نظر گرفتن مسائل اقلیمی و دید مناسب رو به خیابان نمای اصلی رو به جنوب با رواقی ستون دار است که این ستون ها با مقطع دایره نمایی با ریتمی مشخص و پیش آمدگی مستطیلی بام ، مشخصه اصلی بنا است.

وی افزود: پلان طبقات به وسیله راه پله ای در مرکز باهم مرتبط می شود و اتاق ها در طرفین سازه اصلی بنا آجری بوده و نمای خارجی با اندود سیمان تگرگی پوشیده شده است و بام بنا به صورت تخت با دست اندازی کوتاه اجرا گردیده است.

وی در اشاره به تاریخچه دانشگاه بیان کرد: در یازدهم مهرماه 1336 نخستین پایه های دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی با افتتاح آموزشگاه عالی جنگل و مرتع توسط وزیر کشاورزی در گرگان پی ریزی شد.

این آموزگاه در سال 1355 به مدرسه عالی منابع طبیعی تبدیل گردید و پس از پیروزی انقلاب در سال 1358 با موافقت وزارت کشاورزی و وزارت علوم ،مدرسه عالی به وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری ملحق گشت و با عنوان دانشکده منابع طبیعی به فعالیت خود ادامه داد.

دانشکده منابع طبیعی گرگان در سال1367 به مجتمع دانشگاهی علوم کشاورزی و منابع طبیعی ارتقاء یافت و در سال 1371 این مجتمع دانشگاهی به دانشگاه علوم کشاورزی ومنابع طبیعی گرگان تبدیل شد.


نام دستگاه ارسال کننده خبر : دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .