عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » سالیانه 550 کیلومتر از رودخانه های گلستان نیاز به لایروبی دارد


سالیانه 550 کیلومتر از رودخانه های گلستان نیاز به لایروبی دارد

سالیانه 550 کیلومتر از رودخانه های گلستان نیاز به لایروبی دارد

رودخانه ها به عنوان شریان های حیات بخش زندگی برای ادامه حیات بشر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند. رودخانه ها یکی از منابع زیست محیطی مهمی هستند که به دلیل جریان داشتن در مسیرهای به نسبت طولانی و مواجه شدن با شرایط و فعالیت های مختلف طبیعی و ساخته دست بشر مورد آسیب قرار می گیرند و بستری ناپایدار را پدید می آورند که از جمله این ناپایداری ها، ورود رسوبات از حوضه ها به رودخانه ها است و برای ادامه حیات نیاز مند ساماندهی و لایروبی هستند. به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گلستان، معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای گلستان در این رابطه گفت: در استان گلستان 5 حوضه آبریز وجود دارد که شامل شرق خلیج گرگان، قره سو،گرگانرود، اترک سفلی و نکارود علیا است. درشرق حوضه خلیج گرگان 5 رودخانه، در حوضه قره سو 15 رودخانه، در حوضه گرگانرود 22 رودخانه، در حوضه اترک سفلی 2 رودخانه و در حوضه نکارود علیا یک رودخانه وجود دارد که جمعا 45 رودخانه در استان جاری است که جمع طول آن ها به 2700 کیلومتر می رسد. 
مهندس سید محسن حسینی افزود: برنامه های شرکت آب منطقه ای جهت مهندسی رودخانه و کنترل سیلاب در استان گلستان شامل هشت برنامه است که نقشه برداری، مطالعات تعیین حد بستر و حریم، حفاظت از مجاری آبی، اخد سند، آموزش، اطلاع رسانی و نصب تابلوهای هشدار دهند، دیواره سازی و تثبیت بستر، لایروبی و ساماندهی رودخانه از جمله این برنامه ها است.
وی افزود: در بخش لایروبی و ساماندهی رودخانه ها، از 2700 کیلومتر رودخانه های استان 1857 کیلومتر طی 10 سال گذشته لایروبی شده است که به طور متوسط میتوان گفت هر سال با توجه به اعتبارات کنونی 186 کیلومتر لایروبی در رودخانه ها صورت میگیرد. این در حالی است که حدود 1700 کیلومتر از رودخانه های استان هر سه سال یک بار نیاز به لایروبی دارند که سالیانه شامل 550 کیلومتر رودخانه  می شود که نیاز به اعتباری بالغ بر 5 و نیم میلیارد تومان دارد.
مهندس حسینی تصریح کرد: هر چند با توجه به وضعیت اعتبارات کنونی این مقدار انجام نمی شود ولی در صورت تامین اعتبار کافی و به موقع موضوع از سوی شرکت آب منطقه ای پیگیری می شود.


نام دستگاه ارسال کننده خبر : شرکت آب منطقه ای گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .